نزدیک به 40 درصد از پنج هزار و 638 زندانی استان کرمانشاه به جرم سرقت در حال خوردن 'آب خنک' هستند؛ به همین دلیل برخی برخلاف آمارها مدعی اند که میزان سرقت ها کاهش محسوسی نداشته که حتی اضافه هم شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 28 October 2015
نزدیک به 40 درصد از پنج هزار و 638 زندانی استان کرمانشاه به جرم سرقت در حال خوردن 'آب خنک' هستند؛ به همین دلیل برخی برخلاف آمارها مدعی اند که میزان سرقت ها کاهش محسوسی نداشته که حتی اضافه هم شده است.

آقای مرادی پزشک ساکن منطقه 22 بهمن است که به خبرنگار ایرنا می گوید: در سال های گذشته سرقت های خرد آنچنانی در محله گذرنامه رخ نمی داد اما چند سالی است که دزدی ها به ویژه از داخل خودرو و مغازه افزایش داشته و هر چند روز یکبار شاهد یک نمونه از آن هستیم.

خانم دوستی از اهالی منطقه رودکی هم معتقد است سرقت های کوچک به دلیل عدم حضور پلیس زیاد شده اما محمدرضا احمدی، پیرمرد 64 ساله خیابان بهار می گوید: افزایش تعداد سرقت ها درست نیست و این تصور به دلیل اطلاع رسانی سریع و آسان در جامعه ایجاد شده است؛ یعنی کوچکترین دزدی هم با فیلم و عکس در همه شبکه های اجتماعی و سایت ها منتشر می شود و برخلاف گذشته همگان از آن مطلع می شوند.

البته به نظر می رسد یکی دیگر از علل چنین تصوری، آمار بالای سرقت های خرد نسبت به سایر دزدی ها باشد چنانکه بنابر اعلام ناجا 55 درصد سرقت ها شامل لوازم و قطعات خودرو است.

* کاهش 18 درصدی سرقت در 18 ماه

آمار سرقت ها در کشور و استان کرمانشاه از سال 89 به یکباره سیر جهشی به خود گرفت و سال 92 با رشد 22 درصدی به اوج رسید اما به گفته معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، این آمار از سال 93 تا پایان شهریور ماه امسال 18 درصد کاهش داشته است.

سرهنگ محمدرضا آمویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار سرقت های استان در سال 93 حدود 12 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشت که با تلاش پرسنل ناجا در نیمه نخست امسال این آمار شش درصد دیگر کاهش یافت.

این کاهش البته در بسیاری از استان ها بیشتر از کرمانشاه بوده است به طوری که طبق اعلام معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا، وقوع سرقت در شش ماه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد کاهش یافته است.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه یکی از علل وقوع سرقت های خرد را سهل انگاری مالباختگان دانست و گفت: شهروندان باید از پارک خودرو در مکان های خلوت و رها کردن خودرو در حالت روشن خودداری کرده و از وسایل ایمنی خودرو استفاده کنند.

از آمویی درباره ایمنی ناکافی خودروها هم سوال کردیم که وی ترجیح داد در این باره حرفی نزند.

اما علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا روز سه شنبه پنجم آبان در این باره به پایگاه خبری پلیس گفت: در باره ارتقای ضریب ایمنی خودروها، جلسات متعددی در وزارت صنایع با حضور خودروسازها تشکیل شده که در نتیجه خودروسازها در تولیدات وسایل نقلیه اصلاحاتی را انجام داده اند و برگزاری این جلسات همچنان ادامه دارد.

* این قرارگاه تعطیلی ندارد

یکی از دلایل اصلی تشکیل 'قرارگاه مقابله با سرقت' در استان های کشور، کاهش سرقت های خرد بود که به گفته آمویی کاهش 18 درصدی سرقت از نتایج آن بوده است.

وی اضافه کرد: این قرارگاه تعطیلی ندارد و تمام تلاش و سعی آن بر این است که آمار سرقت ها را کاهش دهد.

قرارگاه مبارزه با سرقت مراد ماه سال 93 در ستاد فرماندهی پلیس استان کرمانشاه تاسیس شد.

با توجه به آمار بالای سرقت در 14 استان کشور، کرمانشاه و 13 استان دیگر به عنوان استان های هدف این قرارگاه تعیین شدند؛ این استان ها شامل تهران بزرگ، غرب و شرق استان تهران، اصفهان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، قم، آذربایجان غربی و شرقی، مازندران و کرمان بودند.

* 80 درصد سرقت ها به دلیل نبود سیستم ایمنی

بنابر اعلام نیروی انتظامی، حدود 80 درصد از سرقت ها مربوط به واحدهای تجاری متفرقه و منازل خالی از سکنه است که سیستم ایمنی ندارند.

محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه 25 مهر ماه امسال در جلسه ستاد مبارزه با جرائم خاص، در باره جرم سرقت در استان گفت: استفاده از دوربین های مداربسته و روشنایی در معابر، پارک ها و مجتمع های مسکونی و تجاری اقدامی پیشگیرانه است.

همگانی کردن استفاده از دوربین مدار بسته، شناسایی مال خرها و خریداران اموال سرقتی و اطلاع رسانی به مردم در باره اینکه با خرید مال دزدی صاحب آن نمی شوند، از دیگر راهکارهای عدالتخواه برای کاهش سرقت بود.

او آموزش عمومی و تقویت نگهبان های محله را دیگر راهکارهای پیشگیری از سرقت دانست و گفت: شعب ویژه ای در دادسرا و دیگر محاکم استان به موضوع سرقت اختصاص یافته و رسیدگی به این جرائم در اولویت قرار گرفته است.

*طرح جدیدی برای امنیت محلات

اشاره عدالتخواه به لزوم تقویت نگهبانان محله در حالی است که فرماندار کرمانشاه از اجرای طرح نگهبان محله در مرکز استان خبر داده است؛ به این صورت که افرادی با تایید پلیس در قالب یک شرکت مشخص و با تجهیزات لازم که از سوی کلانتری ها تامین می شود، پس از طی آموزش های لازم به گشت زنی در سطح شهر می پردازند.

فضل الله رنجبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با همکاری شهرداری و شورای شهر و در مرحله اول از محله 22 بهمن تا میدان آزادی اجرا می شود.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه هم در باره این طرح به ایرنا گفت: طرح نگهبان محله در دستور کار پلیس پیشگیری است و هنوز جزئیات آن نهایی نشده اما قطعا تا پایان امسال در کرمانشاه اجرایی می شود.

آمویی در باره شبگردهای محلات هم گفت: در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی انجام شده که ساماندهی و کنترل شبگردهای محلات یکی از آنهاست.

وی افزود: شبگردها تحت پوشش کلانتری های کرمانشاه هستند و حضور و غیاب و عملکرد آنها کنترل می شود.

آمویی تاکید کرد: بی شک نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند در ایجاد نظم و امنیت موفق باشد و ما بشدت نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم.

او از شهروندان خواست که 'هر جایی احساس کردند که نیاز به حضور پلیس است حتما از طریق سامانه تلفنی 110 پلیس را در جریان بگذارند و نیز شکایت، تقدیر و پیشنهادات خود را از طریق سامانه 197مطرح کنند.'
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار