دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: به منظور توسعه پرورش و تولیدات گیاهان دارویی در کشور، سند توسعۀ گیاهان دارویی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
کد خبر: ۱۲۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 30 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از ایسنا، محمدحسن عصاره در نشستی با استاندار این استان تصریح کرد: با اجرای موارد پیش‌بینی شده در این سند، تحول بزرگی در بخش تولید داروهای گیاهی ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: امروزه به منظور ارتقای وضعیت سلامت مردم دنیا، استفاده از داروهای گیاهی در اولویت قرار گرفته است.

عصاره عنوان کرد: تعداد داروهای گیاهی در فهرست وزارت بهداشت از ۱۳۵ قلم در گذشته به یک هزار و ۲۰۰ قلم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای ارائه شده جهانی، گردش مالی داروهای گیاهی از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

عصاره افزود: ارزش اقتصادی گیاهان دارویی تنها با کشت آن محقق نمی‌شود، بلکه باید زنجیره کامل از تأمین تا توزیع وجود داشته باشد و به همین منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ارائه تسهیلات کم‌بهره به این شرکت‌ها در دستور کار معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری قرار گرفته است.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری در زمینه استفاده از این تسهیلات عملکرد مطلوبی ندارند.

عصاره تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، ارتفاع از سطح دریا و وجود کوهستان‌های فراوان، شرایط بسیار مطلوبی را برای کشت و توسعه گیاهان دارویی دارد.

قاسم سلیمانی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: این استان۱۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده دارد که از این تعداد، ۴۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه و غیراصولی گیاهان، بسیاری از گونه‌های گیاهی استان در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی استان، پایلوت کشت و توسعه گیاهان دارویی در شهرستان‌های ۹ گانه استان ایجاد شده است.

سلیمانی تصریح کرد: اهلی کردن گیاهان دارویی بومی در استان و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی، جزو برنامه‌های مدیریت ارشد استان قرار دارد و به همین منظور، راه‌اندازی صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری و بازاریابی محصولات تولیدی در بخش گیاهان دارویی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گفته وی، تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات مورد نیاز برای توسعه کشت و تولید گیاهان دارویی در دستور کار مسؤولان استان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار