تولید مبل و فعالیت درودگران قمی قدمتی بیش از 50 سال دارد. وجود نیروی انسانی ماهر و اقلیم خاص قم سبب شده تا محصولات فعالان مبل‌سازی قم مشتری‌های زیادی را به خود متوجه کند.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 31 October 2015
به گزارش تابناک قم، قدیمی‌های این حرفه تولد شغل خود را از محله کاسگری یا همان کاسه گران می‌دانند؛ محله‌ای در ضلع شرقی میدان شهر قائم.در سال‌های اخیر با راه‌اندازی شهرک تخصصی صنعتی قنوات یا شهرک صنعتی ثامن‌الائمه (ع) در 15 کیلومتری جاده قم - قنوات تلاش مسئولان بر این بوده که تولیدی این صنف به شهرک منتقل شود و محله کاسه‌گران محل عرضه، نمایش و فروش مبلمان قم باشد.

وضعیت تولید مبل قم

بر اساس اعلام اتحادیه درودگران کشور 46 هزار و700 واحد رسمی در زمینه صنایع چوب با ظرفیت اشتغال 117 هزار نفر در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند. اما وجود بیش از 3 هزار و 500 واحد تولیدی، اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از 20 هزار نفر، ارزآوری سالانه 25 میلیون دلار و اختصاص 30 درصد از سهم بازار مبل کشور به تولیدکنندگان قمی سبب شده تا نگاه‌ها به این صنعت خیره شود، تا آنجا که مسئولان را به ایجاد خوشه مبل ترغیب کند تا مباحث آموزشی، فروش و بازاریابی و برندسازی و آسیب‌شناسی موانع پیش روی این صنعت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.اگرچه صنعت مبلمان به لحاظ ارزش تولید و تجارت جهانی سالانه در جایگاه نخست صنایع با فناوری سبک قرار دارد اما این روزها صنعت مبل قم حال و روز خوشی ندارد.صنعت مبل قم این روزها از کمبود نقدینگی، نداشتن بازار خارجی و مشتری در رنج است. بیماری‌ای که مجتبی صفایی رئیس اتحادیه صنف درودگران قم آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر بازار، برخی از کارگاه‌های تولید مبل استان در حال تعطیلی هستند یا با یک چهارم امکانات و توان خود فعالیت می‌کنند.این تولیدکننده قمی با بیان این‌که بیش از 40 سال در این حرفه مشغول به کار است، افزود: بازار مبل این روزها شرایط مناسبی ندارد و مسئولان باید این نکته را در دریافت عوارض و مالیات مورد توجه داشته باشند.

لزوم توجه به  صادرات

وی با بیان این‌که درودگران بزرگ‌ترین صنف تولیدی استان قم است، اظهار داشت: سالانه 15 تا 20 درصد افزایش ضریب مالیاتی اعمال می‌شود اما واقعیت این است که کارگاه‌های تولید مبل این روزها نیازمند کمک هستند. در شرایطی هستیم که تولیدکنندگان علاقه‌ای به دریافت تسهیلات ندارند و معتقدند که مسئولان و دولت برای یافتن بازار فروش تولیدات باید به تولیدکنندگان کمک کنند تا واحدهای فعال از کار باز نمانند.به گفته صفایی، درودگران قمی در بحث تأمین مواد اولیه مشکل خاصی ندارند اما نبود مشتری و بازار هدف مانع بزرگی پیش روی تولیدکنندگان است.رئیس اتحادیه صنف درودگران قم تأکید کرد: فروش در بازارهای خارجی و رویکرد صادراتی موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان باشد و نیاز داریم که مسئولان و متولیان امر در صنعت چوب، تولیدکنندگان را برای یافتن بازارهای خارجی همراهی کنند چراکه تولیدکنندگان نمی‌توانند هم با مشکلات تولید کنار بیایند و هم دنبال بازاریابی داخلی و خارجی باشند.

اقدامات حمایتی

در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی استان ۹۵ واحد دارای قرارداد تولید صنایع چوب و مبلمان به‌صورت فعال، نیمه فعال یا غیرفعال حضور دارند اما به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، خام فروشی به صنعت مبل استان قم آسیب وارد کرده است.

امیر هوشنگ طیبی‌نژاد تاکید کرد: بیشتر محصولات استان به‌صورت خام و اسکلت مبلمان از استان خارج می‌شود و در سایر استان‌ها که دارای فناوری و تجهیزات هستند، فرآوری و بار دیگر با هزینه‌ای بیشتر به استان بازگردانده می‌شود. از همین رو می‌توان گفت ارزش افزوده محصول نصیب کسانی است که کار را به اتمام می‌رسانند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: ایجاد خوشه مبل قم، برندسازی و راه‌اندازی شبکه عمودی تولید و توزیع خوشه مبل از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای بهبود وضعیت این صنعت صورت گرفته است.

طیبی‌نژاد نام تجاری «صمیم» را نخستین برند مشترک صنعت مبل کشور و تولیدکنندگان برتر صنعت مبل قم عنوان کرد و اظهار داشت: این اقدام نخستین گام در توسعه این صنعت بود اما اقداماتی همچون بازاریابی و توسعه بازار داخلی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ایجاد سایت و چاپ کاتالوگ مشترک در دستور کار قرار دارد.

مبل قم نیازمند بازاریابی حرفه‌ای است

اگرچه می‌توان حمایت از فعالیت‌های شبکه‌ای و گروهی این صنعت در قالب پرداخت وام، ارائه تسهیلات سرمایه در گردش، ارائه اطلاعات، حذف تعرفه‌ها و مواردی از این قبیل را به‌عنوان راهکار مشکل تولیدکنندگان مبل قم برخوردار است اما به گفته تولیدکنندگان مبل قم، تولیدات استان آن‌قدر از رشد و  کیفیت برخوردار است داشته که توان رقابت با محصولات درجه یک دنیا را دارد اما حمایت نشدن از آن در زمینه بازاریابی خارجی سبب شده که این محصولات حتی در رقابت با محصولات درجه چندم خارجی نتوانند ایستادگی کنند.

فعال خوشه مبل قم با بیان این‌که صنعت مبل استان قم چون هنوز به صورت کارگاهی است در زمره صنایع خرد تعریف می‌شود، گفت: این موضوع سبب شده تا این صنعت در استان از اقتصاد مقیاس و نقدینگی پایینی برخوردار باشد، از همین رو تلاش کرده‌ایم تا صنعت مبل را در استان با ترویج فعالیت‌های گروهی در بین تولیدکنندگان ارتقا دهیم تا حدی که بتوانند از اقتصاد مقیاس برخوردار شوند.

امیر ولی با اشاره به این‌که برند صمیم متشکل از 5 تولیدکننده مبل قم است، مهم‌ترین مشکل در صنف مبلمان قم را کمبود نقدینگی بیان کرد.وی با تأکید بر این‌که تولیدکنندگان مبل در تولید و بازاریابی و صادرات نیازمند کمک هستند، تصریح کرد: صنعت مبلمان قم توانمندی بالایی در حوزه صادرات دارد اما تولیدکننده کوچک توان بازاریابی صادراتی ندارد.فعال خوشه مبل قم اظهار داشت: از آنجا که در زمینه صادرات تاکنون ورود نکرده‌ایم، در مباحث دانش صادرات در صنعت مبل نیز با مشکل مواجه هستیم. در بسیاری از کشورها متولیان امر، بازاریابی را برای صنایع خود در بازارهای جهانی فراهم می‌کنند و این نوعی حمایت است، یعنی کشورها از صنایع منتخب‌شان که توانایی صادرات دارند در بازارهای هدف حمایت ویژه دارند.اگرچه رنگ‌کاری و رویه‌کوبی تولیدات مبل قم حلقه مفقوده‌ای است که این روزها مورد توجه قرار گرفته اما با اجرای درست سیاست‌های حمایتی نیز می‌توان سبب افزایش میزان تولید در استان شد.تسهیلات حمایتی و پشتیبانی مالی و علمی از تحقیقات بازار در کشورهای هدف، حمایت از ایجاد و توسعه تعاونی‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی، لزوم حمایت مالی از حضور منتخبان صنعت چوب استان در نمایشگاه‌های معتبر در بازارهای هدف، لزوم حمایت از ایجاد نمایشگاه‌ها و مراکز فروش دائمی در بازارهای هدف صادراتی استان، حمایت از پذیرش و اعزام هیأت‌های خارجی متناسب با توانمندی‌های صنعتی استان و توسعه شرکت‌های مدیریت صادراتی می‌تواند در افزایش تولید و صادرات در این صنعت قدیمی تأثیرگذار باشد. از این طریق می‌توان شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که تولیدکننده با تأمین لوازم و ابزار مورد نیاز برای فرآوری نهایی تولیدات خود صفر تا صد این محصول را بر عهده گیرد و صنعت مبل قم که این روزها با نام دیگر استان‌ها به بازار عرضه می‌شود، محصولاتش را به نام خود به ثبت برساند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار