تابناک: معاون پژوهشی حوزه علمیه اصفهان گفت:ارتباط بانکها با علمای حوزه در سطح مناسبی است اما انتقادهای وارد بر بانکها بدلیل آن است که به شکل کامل به نظریات علمای دین درباره اقتصاد اسلامی عمل نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲ 09 March 2015

حجت الاسلام محسن جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ارتباط خوب حوزه و دانشگاه در زمان های گذشته که دانشمندانی همچون شیخ بهایی نیز حاصل پرداختن به هر دو بعد دین و علم بودند، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه و همکاری این دو قشر ابعاد مختلف و همچنین آثار و برکات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بر همدلی این دو قشر در راستای پیشبرد اهداف نظام اسلامی تاکید زیادی داشتند، افزود: گسترش علوم در ابعاد مختلف موجب شده یک فرد نتواند همانند دانشمندانی همچون ابن سینا که کتاب شفا در فلسفه و قانون در طب را نوشته به تمامی علوم مسلط باشد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: به همان اندازه که رشته های علمی مختلف تخصص‌گرا شده است علوم حوزوی نیز دارای رشته های بسیار تخصصی است و کمتر افرادی مانند آیت الله جوادی آملی را داریم که در علوم مختلف حوزوی مانند فقه، فلسفه و تفسیر مسلط باشند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب در دنیای معاصر متکفل علوم علمی دانشگاه و علوم دینی حوزه های علمیه هستند اما انتقادی به دانشگاه ها داریم و آن اینکه در راستای تکثیر رشته های علوم حوزوی مانند فقه، حقوق، مبانی و غیره را نیز وارد دروس دانشگاهی کرده اند که از دیدگاه ما بهتر بود به طور کامل در اختیار حوزه ها قرار می گرفت.

تعاملات علمی متخصصان حوزه و دانشگاه ضروری است

جلالی تعاملات علمی متخصصان حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و گفت: چند روز پیش در جلسه ای که در خدمت آیت الله طباطبایی نژاد با حضور مسئولان موسسه رویان، دانشگاه علوم پزشکی و حقوق بودیم در ارتباط با شبیه سازی و درمانهای ناباروری از دیدگاه علمی، فقهی، حقوقی و غیره صحبت هایی پیش از برگزاری همایش در سال آینده داشتیم.

وی با بیان اینکه مشابه این گونه تعاملات را با گروه های مختلف دانشگاه مانند اقتصاد نیز داریم، اضافه کرد: بانک مرکزی ارتباط وسیعی با برخی علمای حوزه علمیه رشته اقتصاد در شورای اقتصادی و نشست های مربوطه در سطح کلان دارد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان سطح ارتباط کنونی حوزه و دانشگاه را در سطح متوسط برشمرد و گفت: لازم است این ارتباط در سطوح پایین تر علمی و در راستای کاربردی کردن تعاملات نیز بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سئوال که با وجود ارتباط خوب بانک ها با علما چرا این همه انتقاد بر بانک مرکزی در زمینه اقتصاد اسلامی وارد است، گفت: برخی از این انتقادها به نحوه اجرا مربوط است و بخشی نیز ناشی از این موضوع است که به شکل کامل و ۱۰۰ درصدی به نظریات حوزوی در این زمینه توجه نمی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار