برای جلوگیری از مرگ تدریجی این هنر هزار ساله، توجه به فعالان این حوزه که دستهایشان تار و پود زندگی را می بافد امری ضروری به نظر می رسد.
کد خبر: ۱۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶ 09 March 2015

پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیـــه، با توجه به پیشینه در خور توجه آذربایجان غربی در تولید فرش و وجوه گوناگون فرهنگی، هنری، اشتغالزایی و ارزآوری که این صنعت برای آذربایجان غربی دارد اگر این استان را دارای قابلیت خوبی در هنر و صنعت فرش می‌دانیم، باید نهادهای محلی به یاری این حوزه بشتابند تا شاهد مرگ تدریجی این هنر چند هزار ساله نباشیم.

افزایش سن قالیبافی؛ مهمترین دغدغه این هنر تاریخی

اگر نیم نگاهی به اکثریت قالیبافان بکنیم متوجه خواهیم شد در حال حاضر تولید فرش بیشتر توسط بافندگان تجربی و پا به سن گذاشته انجام می‌گیرد که در حال بازنشستگی هستند و این امر در چند سال آینده خود به یکی از مهمترین چالش‌ها در حوزه این هنر تبدیل می‌شود.

به دلیل عدم حمایت واقعی از قالیبافان، بسیاری از جوانان زمانی که وضع مالی بد پدر یا خویشاوند قالیباف خود را می بینند از کارکردن در این حوزه دلسرد شده و کار در بسیاری از بخش های دیگر را ترجیح می دهند به همین دلیل هر روز شاهد کم شدن تعداد قالیبافان هستیم.

معرفی توانمندی فرش استان و رفع نیازها و توجه و انگیزه بخشیدن به فعالان این حوزه نقش مهمی در توسعه این صنعت دارد چرا که فرش دستباف ایران به خوبی هر دو ویژگی فرهنگ و اقتصاد را با خود به همراه دارد و به همین علت شایسته توجه است.

صنعت فرش در کشورمان به عنوان یکی از صنایع شاخص به شمار می رود و آذربایجان غربی یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف در کشور است که به علت جایگاه ویژه ای که دارد برای تحقق استقلال ارزی و توسعه صادرات نقش مهمی دارد .

در این استان بیشترین تراکم بافندگی در شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب، بوکان و مهاباد است که در این میان طرح های ریز ماهی خوی و افشار تکاب شهرت جهانی دارند .

در شرایط اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف در مقایسه با سایر صنایع با توجه به نیاز کم برای سرمایه‌گذاری در تولید، وجود دانش و مهارت فنی آن در استان و مواد اولیه موجود در داخل از جایگاه ویژه‌ای در اشتغالزایی برخوردار است که می‌تواند باعث رونق اقتصادی و صنعتی استان شود.

72 هزار نفر بافنده دائمی در سطح استان فعالیت دارند

جعفر صادق اسکندری در رابطه با هنرقالیبافی در استان میگوید: هم اکنون ۱۰۵ هزار قالیباف در استان مشغول به کارند که هر کدام در سال به طور میانگین شش متر فرش دستباف می بافند.

بنا به گفته وی براساس آمارو اطلاعات موجود تعداد 72 هزار نفر بافنده دائمی در سطح استان به بافت انواع فرشهای دستباف در ابعاد و نقوش و رنگ آمیزی های متنوع اشتغال دارند که مجموع تولید سالیانه آنها حدود 289 هزار مترمربع برآورد گرديده است.

اسکندری اظهار کرد: اگر قیمت متوسط هر فرش 20 میلیون ريال احتساب کنیم ارزش تولیدات این حوزه در سال 93 به 5 هزار و 800 میلیارد ريال بالغ می گردد.

وی با بیان اینکه حدود 25 هزار نفر بافنده فرش دستباف در استان از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند، گفت: امیدواریم این تعداد در سال 94 به 40 هزار نفر افزایش یابد که تحقق این امر نیازمند این است که بودجه یارانه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به برنامه توسعه ای این سازمان در حوزه فرش اظهار داشت: احداث 32 مجتمع، کارگاه و صنایع جانبی قالیبافی در سطح روستاهای استان آذربایجان غربی یکی از مهم ترین برنامه های توسعه ای این سازمان در حوزه فرش و در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

وی به احداث هزار کارگاه خانگی قالیبافی در سطح استان نیز اشاره کرد و افزود: با احداث این مجتمع‌‌ها و کارگاه های خانگی قالیبافی برای 5 هزار نفر در استان زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

تولید سالانه بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در آذربایجان غربی

اسد درویشی از تولید سالانه بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در ارومیه سالانه ۴۲۴ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می شود که پنج و چهار دهم درصد از کل تولیدات فرش کشور است.

وی افزود: این میزان فرش در ۱۶۱ کارگاه فرشبافی شامل ۱۵۶ کارگاه غیرمتمرکز و پنج کارگاه متمرکز فرشبافی در آذربایجان غربی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

476 نفر از قالیبافان استان از تسهیلات خود اشتغالی استفاده کرده اند

رئیس اداره فرش سازمان صنعـت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به تسهیلات بانکی اختصاص یافته به قالیبافان استان، اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون 476 نفر از قالیبافان استان جهت برخورداری از تسهیلات خود اشتغالی به مبلغ 19 میلیارد ریال به بانکهای عامل معرفی شده اند.

ارزآوری ۱۳ میلیون دلاری صادرات فرش دستباف

وی با بیان اینکه فرش های تولیدی آذربایجان غربی به علت ظرافت و کیفیت بالا توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به سوی خود جذب کند، افزود: صادرات فرش دستباف از استان آذربایجان غربی ارزآوری ۱۳ میلیون دلاری دربر داشته است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعـت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تصریح کرد: همچنین 15 میلیارد ریال وام قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد از محل اعتبارات صندوق مهر امام رضا (ع) به کارگاه های متمرکز و غیر متمرکز فرشبافی استان تخصیص یافته که متقاضیان جهت بهره مندی از این تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار