کد خبر: ۱۲۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 05 November 2015

از طرفی استقبال بسیار خوب مردم اصفهان از برنامه ها و رویت رخدادهای نجومی را می توان در برنامه ها و رصدهای عمومی و تخصصی مرکز نجوم ادیب مشاهده کرد که نمونه ی کوچک آن رویت هلال ماه مبارک رمضان گذشته در کوه صفه بود.

از طرف دیگر برنامه ریزی ها برای ساخت تلسکوپی بزرگ که نه تنها به ابزاری برای منجمان شهرمان بدل شود که به حلقه ای از زنجیره رصدخانه های ملی و بین المللی متصل شده و راه را برای مشارکت اصفهان در پروژه های بزرگ بین المللی و دیپلماسی فناوری فراهم کند.

اکنون همه آن رویاها به نظر می آید در تعلیقی تلخ قرار گرفته است. اندوهبار تر از این داستان دلیل توقف احتمالی پروژه است که شهرداری منطقه مربوطه گویا هنوز پس از چند سال ساخت این نیاز علمی، تفریحی و گردشگری شهر را در اولویت کاری خود قرار نداده است. علی رغم همه تاکیدات مسولان شهری، علی رغم همه حرف ها و سخن ها درباره اهمیت علم و فناوری، علی رغم سند چشم انداز که ایران را پیشرفته ترین کشور در زمینه علوم و فناوری در جهان می خواهد، علی رغم تاکیدات مقامات ارشد نظام از مقام معظم رهبری تا روسای جمهور و مسولین وزارت علوم و علی رغم نقش موثری که چنین پروژه هایی که در آینده علمی اصفهان به عنوان کریدور علم و فناوری ایران دارد، کسی در جایی در سلسله مراتب دلش را همراه علاقه مندان آسمان شب شهرمان نمی کند.

رصدخانه مرکزی شهرداری اصفهان و داستان آن نکته مهم دیگری را هم یادآور می شود: پروژه های علمی بزرگ نیاز به بستری برای به وجود آمدن و رشد دارند. نیاز به تعهد دارند و نیاز به تصمیم گیری درست و ایستادن بر سر قول و قرارها و محترم شمردن تعهدها. اگر ما می خواهیم در حوزه های علمی  مانند هر حوزه دیگری  رشدی پایدار را تجربه کنیم، باید بیاموزیم که نمی توان در میانه راه یک باره مسیر را تغییر داد. پروژه ای مانند رصدخانه مرکزی شهرداری اصفهان باید بتواند فارغ از اولیت بندی های سیاسی کارش را ادامه دهد. بودجه آن و مسیر آن باید تضمین شده باشد و مناظره ها درباره اولیت آن باید قبل از تایید طرح انجام شود و نه در میانه مسیر. تا همین الان سرمایه انسانی عظیمی صرف این طرح شده است. طرحی که اگر طبق برنامه پیش می رفت باید چندین بار تا کنون افتتاح می شد. هرروز تاخیر یعنی از دست دادن فرصت در فرآیند مشارکت علمی و تولید علم در اصفهان. یعنی عقب ماندن از برنامه اهداف علمی طراحی شده برای رصدخانه و یعنی اتلاف هزینه و نیرو.

از شهردار اصفهان که از جمله فرهیختگان دانشگاهی و علمی شهرمان به شمار می آید و همیشه دغدغه توسعه پایدار و رونق دیپلماسی فناوری و گردشگری در اصفهان را دنبال می کند، انتظار می رود شخصاً موضوع را تا رسیدن به نتیجه مطلوب در دستور کار جدی خود قرار دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :