روزنامه های صبح سه شنبه؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز سه شنبه به بررسی انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان، وضعیت آلودگی آب و هوای اصفهان، شغل هایی که به باد بند است و شرایط نامساعد فروشنده ها در فروشگاه ها پرداختند.
کد خبر: ۱۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱ 10 March 2015


به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز سه شنبه به بررسی انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان، وضعیت آلودگی آب و هوای اصفهان، شغل هایی که به باد بند است و شرایط نامساعد فروشنده ها در فروشگاه ها پرداختند.


روزنامه اصفهان امروز به بررسی انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان پرداخت و نوشت: هشتمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان راس ساعت 8 صبح دیروز دوشنبه 18 اسفند و با حضور گسترده فعالان اقتصادی دارای کارت بازرگانی در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.دیروز از آغاز برگزاری انتخابات اعضا ائتلاف های مختلف به صورت گروهی در محل برگزاری انتخابات تجمع کرده بودند و میدان فیض شاهد حضور چهره های مطرح اقتصادی استان و کشور بود تا در حالی که همیشه شاهد در صفوف مختلف تجمعی از افراد طبقه متوسط و ضعیف را شاهد هستیم این بار صفی از معروفترین چهره های اقتصادی ایجاد شود.

مشارکت در این دوره افزایش یافته است

اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به عنوان رییس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز اظهار داشت: این انتخابات از ساعت 8 صبح تا 18 بعد ازظهر ادامه دارد و در صورت نیاز زمان آن تمدید نیز خواهد شد. وی درباره شرایط اخذ رای گفت: تمامی دارندگان کارت بازرگانی که یکسال از اعتبار کارت آنها می گذرد می توانند فقط با در دست داشتن کارت بازرگانی در این انتخابات شرکت کنند. رییس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق اصفهان تاکید کرد: انتخابات به صورت سراسری و الکترونیک برگزار می شود و هر فرد پس از ورود کارت در دستگاه مشخصات خود را می تواند مشاهده کند و نیازی به کارت ملی نیز ندارد همچنین برگه های اخذ شده از رای دهندگان به صورت الکترونیک شمارش خواهد شد. احمدیه در پاسخ به اصفهان امروز درباره تعداد شرکت کنندگان در انتخابات تا ساعت 10 صبح نزدیک از مجموع 1300 تا 1400 نفر افراد مجاز به رای 300 نفر آرا اخذ شده است اما با توجه به حضور پر شور اعضا اتاق شاهد رشد چشمگیری در مشارکت خواهیم بود. وی افزود: هر نفر می تواند از میان 112 نفر نامزد تایید صلاحیت شده در مجموع به 15 نفر(5 نفر بخش بازرگانی، 5 نفر صنعت، 3 نفر کشاورزی و 2 نفر معدن) رای دهد. وی در پاسخ به زمان اعلام نتایج انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تا یک ساعت الی یک ساعت و نیم پس از اتمام رای گیری نتایج مشخص خواهد شد اما برای اعلام نتایج باید منتظر تایید نهایی به وسیله انجمن نظارت بر انتخابات اتاق های بازرگانی کل کشور در تهران باشیم احمدیه افزود: به احتمال زیاد اگر امشب (18 اسفند)موفق به اعلام نتایج نشویم فردا صبح(19 اسفند) نتایج به صورت رسمی منتشر می شود.

‌لابی گری ها تا لحظه آخر ادامه داشت

در حالی دیروز جمعیت زیادی در میدان فیض تجمع کرده بودند که میان آنها چهره های شاخصی که کمتر در مجامع عمومی ظاهر می شوند نیز حضور داشتند. از محمود اسلامیان، رییس صندوق بازنشستگی کل کشور گرفته تا بهرام سبحانی مدیر عامل کنونی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان که هر یک به دلیل جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود محلی برای گردهمایی سایر فعالان اقتصادی شده بودند. سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت، محمد رضا رجالی مالک گروه صنعتی ظریف مصور و پتروشیمی رجال، عباس دیانی مالک و بنیانگذار گروه صنعتی انتخاب از مطرح ترین چهره های اقتصادی استان بودند که در این تجمع می توان از آنها نام برد و شاید در هیچ کجای دیگر نتوان این تعداد فرد شاخق اقتصادی را یک جا به بهانه گرد هم آورد. نکته قابل توجه در این دوره از انتخابات فعالیت های تبلیغاتی بعضی از ائتلاف ها در زمان برگزاری انتخابات در نزدیکی اتاق بازرگانی بود که موجب اعتراض برخی از نامزدها شده بود و احمدیه، رییس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق دستور داد از ادامه اینگونه فعالیت ها جلوگیری شود. برخی نامزدها نیز تا لحظه آخر در تجمع های کوچک همچنان در حال لابی گری و ترغیب افراد برای رای به ائتلاف خود بودند.

****


روزنامه نصف جهان نیز در مطلبی اصفهان را بدون جان بر روی دوش، دود های شهر تشبیح کرد و نوشت: وزش باد و بارش باران ديروز باعث شـد تا از هواي آلوده اي كه دوباره بر سر مردم ديار زاينده رود سايه انداخته بود، فعلاً خبري نباشد. يكي دو روز گـذشتـه نشـانگـرهاي تعيين شاخص آلودگي هـوا بعـد از مـدتـي كـه بـه يمـن وزش بـادهـاي شديد، هــوايــي پــاك را نـشــان مــي دادنــد، يــك بـار ديگـر در وضـعـيـت هـاي هـشـدار قـرار گـرفـتـه و سـيـرصعودي افزايش آلودگي را ياد آور شدند. بحث آلودگي هواي اصفهان و علل آن اين روزها داغ است اما بيشتر از آنكه كسي راه حلي عملي ارائه دهد، بحث تنها حول اصل قضيه كه همان آلودگي است مي گردد. ديروز اما خـبــرگـزاري فـارس طـرح زيـبـا بـا مـفـهـومـي از عـلـت آلودگي هوا در كلانشهر اصفهان منتشر كرد كه به نظر مـي رسـد بـدون هيـچ تـوضيحـي مي تواند مبين حال امروز و فرداي اين شهر تاريخي باشد

*****


روزنامه نسل فردا، درباره شغل هایی که به باد بند است نوشت: به گفته وزیر کار 30 درصد مشاغل کشور مشاغل غیررسمی و کاذب هستند که این تعداد، هشدار در مورد حمایت‌های پس از حوادث ناشی از کار و امنیت شغلی و مزایای کاری افراد فعال در این مشاغل را به شدت جدی می‌کند. چند روز پیش علی ربیعی ، در حاشیه مراسم بهره‌برداری از طرح‌های‌ خراسان شمالی ، گفته بود: ۲۳ میلیون شغل در کشور وجود دارد که از این تعداد، هفت میلیون شغل غیررسمی است. این اولین باری است که یک مقام دولتی آمار مشاغل غیررسمی را عنوان می‌کند؛ آماری که هم قابل تامل است و هم نسبت به آمارهای اعلام شده حوزه های دیگر اشتغال ، تفاوت‌هایی دارد. بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز سال 93 معادل 23 میلیون و 900 هزار نفر از جمعیت کشور جمعیت فعال هستند. از این میزان دو میلیون و 520 هزار نفر بیکارند. بر این اساس تعداد شاغلان به گزارش این مرکز، 21 میلیون و 300 هزار نفر می‌شود. از طرف دیگر به گزارش سازمان تامین اجتماعی 12 میلیون و 800 هزار نفر جزو بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستند و به گفته فعالان حوزه کار، پنج تا شش میلیون نفر هم جزو بیمه‌شدگان لشکری و کشوری محسوب می‌شوند. یعنی از 21 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در حال کار، 17 تا 18 میلیون نفر جزو مشاغل رسمی با بیمه محسوب می‌شوند و سه میلیون نفر جزو مشاغل غیررسمی ؛ که شاغلان آن حداقل بیمه نیستند، اما آمار اعلامی ربیعی هفت میلیون نفر شاغل غیررسمی است. هفت میلیون شغل غیررسمی در اقتصاد ایران وجود دارد اختلاف حدود چهار میلیون نفری آمار وزیر کار و این آمار یا گواه همخوانی نداشتن اطلاعات مراکز آماری است یا از دست رفتن بخش زیادی از مشاغل رسمی در یک دوره بسیار کوتاه، اما جدای از این اختلاف آماری ، اگر اظهارات ربیعی را مبنا قرار دهیم، هفت میلیون شغل غیررسمی در اقتصاد ایران وجود دارد که پیامدهای این نوع از اشتغال برای اقتصاد و خود افراد شاغل در این مشاغل ، قابل ملاحظه و هشداردهنده است. حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار با اشاره به تبعات و پیامدهای مشاغل غیررسمی و کاذب می‌گوید: تبعات مشاغل کاذب را می‌توان از دو بعد مورد توجه قرار داد؛ یکی تبعاتی که این نوع از مشاغل برای اقتصاد دارند و دیگری تبعات آن برای خود افراد شاغل در این بخش. به گفته این فعال حوزه کار، این نوع از مشاغل به اقتصاد آسیب می‌زنند و درآمدهایی که از این طریق حاصل می‌شود، بر اساس موازین قانونی نیست. از طرف دیگر مشاغل غیررسمی و کاذب چون مالیات هم نمی‌پردازند ، به درآمدهای مالیاتی هم آسیب می‌زنند. آمارهای بسیاری وجود دارد که اعلام می‌کند نیمی از اقتصاد مالیات نمی‌پردازد و بخشی از این نیمه هم مربوط به مشاغلی است که اطلاعات آن در جایی ثبت و ضبط نیست و فرار مالیاتی دارند. نقدینگی در مرز 700 هزار میلیارد تومان همچنین حاج اسماعیلی می‌گوید: با وجود اینکه نقدینگی در اقتصاد به مرز 700 هزار میلیارد تومان رسیده ، اما بنگاه‌های اقتصادی همه با کمبود نقدینگی مواجهند. این نشان می‌دهد بخشی از اقتصاد که بسیار جذاب و پربازده است، این نقدینگی‌ها را می‌بلعد و این بخش غیررسمی است که همه نقدینگی را جذب خود کرده است ، بدون آنکه نفعی از آن به اقتصاد برسد. سود مشاغل غیررسمی را نه اقتصاد می‌برد و نه حتی کارگران فعال در این بخش؛ چون به گفته برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی ، بخش زیادی از افراد فعال در این بخش از کمترین حقوق خود یعنی بیمه برخوردار نیستند و همین یک مولفه ، ضرر این مشاغل برای اقتصاد و کارگران را به خوبی نمایان می‌کند. حمید حاج اسماعیلی به تبعات دیگر فعالیت در این بخش و داشتن مشاغل کاذب و غیررسمی هم اشاره کرده و می‌گوید: نیروی کار در این میان بیش از همه متضرر می‌شود. در این مشاغل نه حقوق کارگران رعایت می‌شود و نه ایمنی و بهداشت در محیط کار. در ایران آمار حوادث ناشی از کار بسیار بالاست. ما جزو پنج کشور اول به لحاظ تعداد حوادث ناشی از کار هستیم و زمانی که کارگران از حقوق اولیه و بیمه برخودار نباشند، حوادث کار هزینه بسیار گزافی را به کارگران تحمیل می‌کند. چون این افراد از هیچ حق قانونی در برابر حوادث یا حتی بازنشستگی و دیگر مزایای مشاغل رسمی برخوردار نیستند.

*****


روزنامه اصفهان زیبا، از تغییر هنجار تا استخدام مدلینگ در نمایشگاه لباس های آب رفته در ویترین نوروزی نوشت:بدون حجاب با پشت زمینه عالی قاپو، مانتویی چسبان و بدون دگمه، بند کیفی با بی قیدی دور انگشتانش حلقه شده و با ژست مدلینگ صورت چرخانده و گردن خم کرده است. گوشه عکس، درشت نام مزون حک و عبارت«کلکسیون بهار» درون گیومه حبس شده است.اینجا اینستاگرام، دنیای بدون حد و مرز، دنیای فشن ها، تبلیغ استخدام مدلینگ، بی پروایی مخلوط با بی حیایی، تبلیغ شوهای زنده لباس، لوازم آرایش و کفش ست، دنیای مدلسازان غربی،ترویج بی قیدی و بی حجابی، دنیای تغییر هنجارها. اینجا اینستاگرام دنیای مزون های زیرزمینی!

از تغییر هنجار تا استخدام مدلینگ

موها پریشان، بدون حجاب، مانتویی سبزآبی و کوتاه، بدون دگمه، تکیه داده به دیواری با کاشی های فیروزه ای و قدیمی که نگاره های مساجد قدیمی اصفهان را تداعی می کند، دری چوبی و کوچک آن سوتر ایستاده و بازهم نام مزون و کلکسیون بهاره و ...در سنگ نگاره های تخت جمشید نقش زنانی حک شده است که حجاب دارند، سمبل یک زن ایرانی! چه شده است که پس از سال ها و قرن ها سلیقه دخترکان این سرزمین آنچنان تغییر کرده است که برهنگی را فرهنگ می دانند و برای ترویج آن این گونه تلاش می کنند. در لابه لای صفحات اینستاگرام ردپای اصفهان هم دیده می شود و این بار برای استخدام مدلینگ و شوی زنده، تبلیغات همکاری داده اند با فلان سایز و فلان قد. تا بپوشد و مدل شود و در انظار بچرخد و عکسش در صفحه مزون حک و معروف شود و... که چه بشود! از نمایشگاه مد و لباس فجر تا خیابان های اصفهان، هر چند تنوع طرح ها و رنگ ها انتخاب را سخت می کند ولی آنچه که خرید را تحت الشعاع خود قرار داده، مدل های فشنی است که به علت سایز کوتاه و چسبان، خرید را برای گروهی از جامعه غیر ممکن کرده است. همان ها که علی رغم گرانی پارچه و دستمزد خیاط، برای عید، دوخت لباس سفارش می دهند تا برهنه نباشند! این مدل ها و سایزها از کجا آمده است؟ با مقایسه ژورنال ها، مراسم فرش قرمز برندهای مطرح و طرح های بی پروای مزون ها مشخص می شود که الگو گیری طراحان بازار به سمت و سوی دیگری چرخیده است. تنوع طلبی و برهنگی را ماهواره ایجاد کرد. سلیقه ها و هنجارها بر مدار تغییر قرار گرفت و اینجا بود که مزون های زیرزمینی نبض بازار را در دست گرفتند. همان ها که قرار بود ساماندهی شوند، همان ها که قرار بود زیر پوشش کمیته مد و لباس فعالیت کنند، همان ها که در غالب جشنواره فجر باید طرح ملی البته در قالب اسلامی و قابل پوشش ارائه می دادند و...

صنعت پوشاک و سلیقه مشتری

یک ماه قبل نمایشگاه لباس ایرانی و ترک در کنار یکدیگر و در یک زمان در پایتخت برگزار شد. هرچند ردپای خلاقیت در مدل های ایرانی دیده می شد اما این امر در لباس های ترک مشهود بود. تفاوت قیمت ها توی چشم می زد و در نهایت مشتری های ایرانی البسه ترک را بسیار پسندیده بودند. در سال های اخیردر حالی صنعت مد و پوشاک ترکیه به رشد چشمگیری دست یافت که از برخی جهات، شباهت هایی با ایران دارد. هردو کشور به مواد اولیه فراوان و نیروی کار تحصیل کرده و آماده دسترسی دارند. اما میان آنها یک تمایز آشکار وجود دارد که می تواند به عنوان یک الگوی کاربردی برای ایرانی ها به کار گرفته شود. در این زمینه ترکیه با استفاده از سیاست های تشویقی برای فعالان این صنعت توانسته خود را در عرصه جهانی وارد کند. درسال٢٠١٠میلادی صادرات نساجی ترکیه7.7میلیارد دلار ارزش داشت و ارزش صادرات پوشاک آن نیز به ١٣.٣میلیارد دلار می رسید که به این ترتیب در مجموع ارزش کل این صنعت در ترکیه ٢١میلیارد دلار را نشان می دهد. اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاد و در اصفهان، قطب نساجی کشور که در زمانی نه چندان دور پارچه لباس دیپلمات های سایر کشور را تولید می کرد، امروز طنین سوت کارخانه هایش به رویا پیوسته است. عدم حمایت لازم از تولید کنندگان پوشاک باعث شده تا آنها برای بقا در بازار و فرار از ورشکستگی، سلیقه مشتریانی را در طراحی و دوخت لباس مدنظر قرار دهند که مدت هاست هنجارهایشان بر مدار مدها و فشن شوهای غربی تغییر کرده است. به گفته رییس اتحادیه پوشاک دوخته فروشان اصفهان، طرح لباس های موجود در بازار از ژورنال ها، طراح های داخلی و سلیقه و استقبال مردم از طرح های خاص، تامین می شود. خطابخش توضیح می دهد که تولیدکنندگان بزرگ لباس در اصفهان و تهران طراح لباس دارند اما تولید کنندگان خرد، توان پرداخت هزینه و دستمزد طراح را ندارند.این فعال صنعت پوشاک اصفهان می گوید: تولید کنندگان بازار استقبال مشتری از طرح ها را در نظر می گیرند و درنهایت با اعمال تغییر در مدل های یاد شده، طرح های جدید به بازار می آید. بدین ترتیب نظر مصرف کننده در تولید لباس و مانتو لحاظ می شود. خطابخش در مورد علت آب رفتن سایز و اندازه مانتوهای موجود در بازار اینگونه توضیح می دهد که کوتاهی و یا سایز مانتو مربوط به سلیقه مصرف کننده است؛ چرا که در مواردی مانتوها متناسب با سایزها و اندازه های معمول دوخته و توزیع می شود ولی پس از مدتی به دلخواه مشتری، اندازه آن کوتاه می شود!

تولید صفر شد

وی هشدار می دهد که وضعیت تولید کنندگان پوشاک مناسب نیست تا جایی که در مواردی تولید به صفر رسیده و پای ورشکستگی به میان آمده است. گویا گرمای عجیب هوا در زمستان امسال کار دست تولید کنندگان پوشاک داده تا جایی که پالتوها و سایر تولیدات زمستانه روی دست تولید کننده ها مانده و اینجاست که بازپرداخت وام ها با مشکل مواجه شده است. در این موارد وقتی برای تولید کننده در مرز سقوط 20میلیون تومان مالیات تعیین شود، کمر راست کردن به لطیفه ای تلخ شباهت می یابد! به گفته خطابخش تعدادی ازتولید کنندگان به علت وضعیت موجود قصد تعطیلی کارگاه خود را دارند و این در حالی است که بدهکار بوده و توان بازپرداخت وام ها و بدهی های خود را ندارند.

تولد مد اسلامی در ترکیه

با وضعیت موجود مد و پوشاک اسلامی در ایران و اصفهان به تولید مدل های مختلف چادر و مقنعه های خاص محدود شده است. آنچه که امروز در ویترین ها مشاهده می شود به دلایلی که توضیح داده شد، بیشتر به برهنگی شباهت دارد تا پوشاک و البسه ای که باید بپوشاند.و این بار در کمال تعجب تولید پوشاک اسلامی در ترکیه شکل گرفته است تا بار دیگر ناظر مدهای غریبه در خیابان های شهر باشیم، این بار در قالب حجاب ترکی!مطابق اظهار نظر شاهدان عینی، این روزها بیلبوردهای عظیم با مدلی که حجاب دارد در خیابان های ترکیه زیاد دیده می شود تا به این ترتیب نیازهای طیف های مختلف جامعه برطرف شود. در این کشور تقاضا برای لباس های لوکس بسیار بالاست. نمایندگی شرکت های لوکس فرانسوی که در ترکیه فعالیت می کنند شاهد افزایش ٣٠درصدی عایدی خود طی پنج سال اخیر بوده اند و این خود گویای افزایش تقاضاست. در این میان طبقه ای به نسبت مرفه و مذهبی در ترکیه وجود دارد که آنها به کالاهای برند علاقه دارند اما طرح های متفاوتی را می پسندند.بازار ترکیه اکنون سعی دارد برحسب سلیقه جمعیت مسلمان و مرفهی رفتار کند که البته جیب های پرپولی دارند! اکنون بسیاری از شرکت های داخلی برای دستیابی به سهمی از بازار مسلمان در حال رقابت هستند. و این اتفاق چرا نباید در ایران و اصفهان بیفتد؟ مد اسلامی فقط مختص ترکیه نیست و به یک روند جهانی تبدیل شده است. اکنون در بسیاری از کشورها حتی در فرانسه سکولار نیز ایده های کسب وکاری برای جذب مسلمانان به وجود آمده اند. طبق آمار دانشکده فرانسوی مد « اسمود» در دوبی ارزش صنعت مد اسلامی فقط در امارات متحده عربی ٩٦میلیارد دلار است.خطابخش در این خصوص توضیح می دهد که رشد صنعت پوشاک و حتی تولید مد اسلامی در ترکیه، به علت حمایت از تولید کنندگان است. به بیان دیگر حمایت ها از تولیدکنندگان در ترکیه باعث شده تا قیمت تمام شده محصول کاهش یافته و توان رقابت افزایش یابد. اینجاست که تولید کنندگان با فراغ بال دست به خلاقیت و ایجاد مدل های جدید می زنند. آنها حتی از ایران نیز سفارش می گیرند و این در حالی است که خطابخش تاکید می کند که تولیدات ایرانی بهترین کیفیت و بهترین جنس را دارد اما به دلیل قیمت بالا، همه اقشار توان خرید آن را ندارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار