ویژه برنامه های بزرگداشت چهارمین دوره هفته ترویج علم در ایران از امروز 16 آبان در برج میلاد تهران آغاز و تا 21 آبان ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 07 November 2015
هفته ترویج علم در ایران همزمان با بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه (19 آبان ماه برابر با 10 نوامبر) برگزار می شود که امسال برای نخستین بار، این روز جهانی در تقویم رسمی کشور جای گرفته است.

تاکید بر اهمیت به کارگیری علوم در فرآیند توسعه کشورها و نیز کاهش شکاف میان علم و جامعه از اهداف این برنامه است و کوشش می شود تا توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب کنند.از دیگر اهداف روز جهانی علم، بهره مند شدن اقشار مختلف مردم بنا به تخصص و مهارت خود از برنامه های علمی این روز است.

تمامی برنامه های هفته ترویج علم ایران در محل برج میلاد برگزار می شود. مراسم افتتاحیه صبح روز شنبه 16 آبان با سخنرانی دبیر کمیسیون انجمن های علمی کشور با موضوع نقش انجمن های علمی در ترویج علم برگزار می شود و همزمان نمایشگاه دستاوردهای سازمان ها و نهادهای فعال در زمینه عمومی سازی علم آغاز به کار خواهد کرد.

با توجه به آنکه شنبه 16 آبان به عنوان «روز ترویج علم و رسانه» نامگذاری شده است، در نوبت بعدازظهر این روز شاهد برگزاری میزگرد تخصصی علم در عصر رسانه با حضور استادان علوم ارتباطات و جامعه شناسی کشور همچون دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر محمد امین قانعی راد و دکتر حسن نمک دوست خواهیم بود و دو کارگاه آموزشی مستند علمی و اینفوگرافی نیز برگزار خواهد شد.

روز یکشنبه (17 آبان )با عنوان «روز ترویج علم و نسل آینده» نام گرفته است و بر همین اساس در این روز نشست تخصصی فناوری و علوم نوین با حضور استادان و کارشناسان و همچنین دو دانش آموز به عنوان نمایندگان نسل آینده کشور تدارک دیده شده است و کارگاه آموزشی حقوق خانواده به زبان ساده نیز برپا می شود.

سومین روز هفته ترویج علم به عنوان روز ترویج علم و تاریخ علم نام گرفته است و با توجه به نامگذاری سال 2015 به عنوان سال جهانی نور، نشست علمی تخصصی در این زمینه برگزار می شود . نشست های دیگری نیز با موضوع حقوق مؤلف و حقوق مالکیت فکری بر اساس الگوهای دانش­محور در کتابخانه­ ها و شبکه های مجازی پیش بینی شده است.

در روز چهارشنبه 20 آبان که به عنوان «روز علم و زندگی» نامگذاری شده است نیز نشست های تخصصی با موضوعات علم، زندگی و سلامت ، زنان و مدیریت صلح و تغییر اقلیم و بحران آب در ایران برگزار می شود و میزگردهایی درخصوص سلامت جسم، سلامت روان و تغذیه نیز برپا خواهد شد.

امسال در برگزاری هفته ترویج علم به موضوع اخلاق علمی، توجه ویژه صورت گرفته و روز پنج شنبه (21 آبان ) به عنوان «روز ترویج علم و اخلاق علمی» نامگذاری شده است که در این روز علاوه بر اجرای همایش ترویج علم و اخلاق علمی، مراسم معرفی و اعطای جایزه به برگزیدگان شانزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران برگزار خواهد شد.

شرکت در برنامه های هفته ترویج علم ایران برای عموم رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی حضور اهدا می شود. ضمن آنکه تمامی برنامه های هفته علم در گالری غربی و مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار