کد خبر: ۱۲۵۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ 08 November 2015

برداشت بی‌رویه شن و ماسه، به نوعی ظلم در حق رودخانه‌ها و مردم است. 

فرصت‌طلبان در به نابودی کشاندن محیط زیست استان با برداشت‌های غیر‌اصولی شن و ماسه در همه شهرستان‌های گیلان لحظه‌ای دست بردار نیستند و در هر کجا که توانسته‌اند تجهیزات بیل و کلنگ خود را برای استخراج شن و ماسه مستقر کرده‌اند.

افزایش عرض رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین اثرات برداشت بی‌رویه شن و ماسه است، این امر موجب ریزش سطح دیواره رودخانه‌ها و به خطر افتادن اراضی کشاورزی اطراف رودخانه‌ها می‌شود.

 کاهش در ذخیره و موجودی شن و ماسه در اثر بهره‌برداری بی‌رویه منجر به پائین افتادن بستر رودخانه و خط داغ آب و بزرگ شدن تدریجی محل برداشت شن و ماسه در اثر حفاری و گودبرداری شده و در طول زمان باعث انحراف بیش از حد مسیر آب و در نتیجه تغییرات مورفودینامیکی می‌شود.

علاوه بر این در محل حفاری، آهسته شدن جریان آب همراه با تجدیدپذیری کم، میزان رسوب ذرات معدنی ریز و مواد آلی را افزایش داده و به علت ارتباط تنگاتنگ اجزای مختلف اکوسیستم رودخانه ها، اثرات بیولوژیکی برداشت از بستر،گروه‌های مختلف زیست کنندگان رودخانه‌ای را نیز در بر می‌گیرد.

رگ‌های شریانی شهرستانها مورد تهدید شن و ماسه‌خواران  

برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های رودسر رگ‌های حیاتی این شهرستان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

علی درویشی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر امروز در جلسه محیط زیست این شهرستان گفت: رودسر دارای چندین رشته رودخانه دائمی است که به حوضه آبریز دریای خزر می‌ریزند و محل مهاجرت انواع ماهیان خاویاری، ماهی آزاد، ماهی سفید و سس ماهی محسوب می‌شوند.

وی از دستگیری برداشت کننده غیرمجاز شن و ماسه در رودسر خبر داد و گفت: متخلفی که بدون اخذ مجوز قانونی از دستگاه‌های ذی‌صلاح، مبادرت به برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌های حفاظت شده شهرستان رودسر می‌کرد، به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وی اضافه کرد:به طور معمول مأمورین یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر متخلفانی را که بدون اخذ مجوز قانونی از دستگاه‌های ذی‌صلاح و متولی مبادرت به برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌های حفاظت شده می‌کنند دستگیر کرده و برایشان پرونده تخلف تشکیل می‌دهند.

برداشت کننده غیرمجاز رودسری به حبس محکوم شد

درویشی افزود: فرد خاطی به دادگاه معرفی شد و براساس دادنامه صادره از محاکم قضایی متهم به تحمل شش ماه حبس تعزیری و اعاده وضع به حالت سابق محکوم شده است.

رودخانه‌های لنگرود نیز از چشم متخلفین برداشت‌کننده شن و ماسه در آبان ماه سال‌جاری دور نمانده‌اند.

 حسین جهش، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود، در گفت‌وگویی از محکوم شدن به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی در ازای برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه در این شهرستان خبر داد و گفت: این فرد یکی از بزرگترین متخلفان برداشت شن و ماسه لنگرود است و طبق آرای محاکم قضایی این شهرستان به سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی تصریح کرد: این متخلفان از سال گذشته از بستر فعال رودخانه شلمانرود مبادرت به برداشت غیر مجاز شن و ماسه کرده بودند که توسط مامورین یگان حفاظت اداره محیط زیست شهرستان لنگرود و دستور دادسرای حوزه قضایی از ادامه برداشت و روند تخریب محیط زیست جلوگیری به عمل آمد.

حسین جهش ادامه داد: متهم در دادسرا تعقیب و پس از صدور قرار مجرمیت، متعاقباً کیفرخواست صادره پرونده به دادگاه ارجاع شد و پس از تحقیقات مفصل در هفته جاری منجر به صدور رأی محکومیت شده است.

برداشت کنندگان شن و ماسه لنگرود سنوات قبل نیز سابقه محکومیت کیفری دارند  

وی افزود:این فرصت‌طلبان در سنوات قبل نیز سابقه محکومیت کیفری در زمینه تخریب داشته است.

شهرستان رضوانشهر که از شهرستانهای زیبای گیلان است و زیبایی که رودخانه‌ها به این شهرستان داده‌اند در دنیا کم نظیر است نیز همواره مورد طمع برداشت‌کنندگان شن و ماسه است.

 عارف شادکام رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رضوانشهر از توقف کار دو دستگاه تراکتور که اقدام به برداشت غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه دیناچال رضوانشهر می‌کردند،خبر داد و گفت: مامورین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رضوانشهر در حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی در منطقه صفر محله دیناچال به دو دستگاه تراکتور برخورد کرده که اقدام به برداشت شن غیرمجاز از این رودخانه می‌کرد.

متخلفین هنگام مشاهده ماموران فرار می‌کنند

وی اضافه کرد:چون احتمال فرار آنان وجود داشت،بلافاصله از آنها عکس گرفته شد و متخلفین نیز با مشاهده مأمورین اقدام به فرار کردند.

وی گفت: متخلفین پس از شناسایی به مراجع قضایی معرفی شدند و حکم دستگیری آنان از دادسرای عمومی و انقلاب رضوانشهر اخذ شد./ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
اگه دادستانان شهرستان لنگرود شخصا ورود کند وجلوی برداشتهای بی رویه شن وماسه وتخریب زمینهای کشاورزی را بگیرد فکرنکنم کسی جرات پیدا کند که محیط زیست را تخریب کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار