مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از مبارزه غیرشیمیایی علیه مگس میوه مدیترانه در سطح 2150 هکتار از اراضی این استان خبر داد که همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 09 November 2015
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از مبارزه غیرشیمیایی علیه مگس میوه مدیترانه در سطح 2150 هکتار از اراضی این استان خبر داد که همچنان ادامه دارد.

مهندس فرهاد شریفی افزود: در سالجاری به منظور کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای در سطح حدود هفت هزار هکتار با تله و فرومون ردیابی انجام گردید که پس از ردیابی در سطح 2150 هکتار مبارزه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: این سطح از مبارزه شامل 1200 هکتار مرکبات، 400 هکتار انجیر، 350 هکتار هسته‌داران و 200 هکتار انار و خرما است.

شریفی سپس به تشریح روش‌های مبارزه پرداخت و تصریح کرد: مبارزه با استفاده از فرومون، انواع تله،  کارت زرد و ماده جاذب پروتئین هیدرولیزات انجام شده و تمام هزینه‌های مبارزه از محل اعتبارات استانی و ملی و به صورت رایگان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه آفت میوه مدیترانه‌ای یک آفت پلی فاژ و چند نسلی است، گفت: این آفت می‌تواند تمام محصولات باغی استان را تهدید و به اکثر درختان میوه حمله کند.

وی علائم خسارت آفت میوه مدیترانه‌ای را به صورت تغییر رنگ در محل تخمیر آفت بر روی میوه، ایجاد پوسیدگی و لهیدگی میوه در اثر فعالیت لارو آفت مذکور و در نهایت باعث ریزش میوه برشمرد.

وی افزود: لاروهای کامل آفت 6-8 میلی متر طول دارد و دارای بدن غیر شفاف، سفید رنگ، بدون پا به رنگ غذای خورده شده در میوه آلوده مشاهده می‌شود.

شریفی با بیان اینکه حشره کامل آفت کوچکتر از مگس خانگی است، خاطرنشان کرد: حشره کامل به اندازه 4 تا 5 میلیمتر بوده و دارای رنگ زرد با رگه‌های قهوه‌ای روی شکم، پا و لکه‌های روی بال است.

وی مبارزه با آفت میوه مدیترانه‌ای را در دو مرحله اعلام و تصریح نمود: این دو مرحله شامل ردیابی و مدیریت کنترل آفت می‌باشد که در ردیابی آفت از ظهور تغییرات جمعیتی مگس میوه در منطقه آگاه شده و می‌توان با بررسی نتایج ردیابی استراتژی کنترلی مناسب را جهت کنترل آفت اتخاذ نمود.

وی سپس به اقدامات مدیریت آفت پرداخت و گفت: اقداماتی در باغ و مزرعه مانند استفاده از تله‌های جلب کننده حشره و شکار انبوه آفت، محلول پاشی تنه و سرشاخه با پروتئین هیدرولیزات و معدوم کردن میوه‌های آلوده در پیشگیری از خسارت مفید است.

گفتنی است: مگس میوه مدیترانه‌ای از دهه 1350 تا سال 1379 در کرمانشاه مشاهده نشد، اما از همین سال به بعد در این استان دیده شده و جزو آفات قرنطینه‌ای است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار