سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از 50 درصد فرآورده‌های آرایشی بهداشتی قاچاق است و با توجه به گستردگی بسیار فرآورده‌های آرایشی و مصرف روزانه مردم، کنترل این کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۱۲۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳ 11 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، مجید سعیدی در همایش مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور، گفت: عرضه قاچاق کالاهای سلامت‌محور در چهار بخش دارو، فراورده‌های آرایشی، مواد غذایی و نوشیدنی و تجهیزات و ملزومات پزشکی است.
وی افزود: بیشتر کالای قاچاق از سوی کشورهای همسایه از قبیل؛ پاکستان، عراق، ترکیه، آذربایجانو تاجیکستان وارد کشور می‌شود.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: تبلیغ شبکه‌های ماهواره‌ای در خرید کالای سلامت نااطمینان، آرایشگاه‌های زنانه که امکان بازرسی نیست، باشگاه‌های ورزشی، عطاری‌ها و... از عوامل شیوع کالاهای قاچاق است.
وی افزود: آنچه در داروهای قاچاق سلامت افراد را تهدید می‌کند عدم تشخیص مواد تشکیل شده در آن، آلودگی میکروبی و قارچی است.
سعیدی با بیان اینکه در برخی از کالاها سخت بودن تشخیص داروی قاچاق از غیر آن است، اظهار کرد: طرح  ارایه برچسب اصالت کالا از سوی وزارت بهداشت اقدام خوبی در تشخیص کالاهای قاچاق است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ مماشاتی با قاچاقچیان کالای سلامت نداریم و برخورد قاطع خواهیم کرد، افزود: سیستم عرضه زمانی موفق خواهد بود که نظارت دقیق حاکم باشد و فردی جرأت بر عرضه کالای قاچاق نداشته باشد.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از 50 درصد فرآورده‌های آرایشی بهداشتی قاچاق است و با توجه به گستردگی بسیار فرآورده‌های آرایشی  و مصرف روزانه مردم، کنترل این کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی درباره منابع آلودگی فرآورده‌های آرایشی بهداشتی گفت: در بررسی و آزمایشات از فرآورده‌های آرایشی بهداشتی عرضه شده در بازار در شهر ساری مشخص شد تمام آنها آلودگی میکروبی شدید داشتند.
سعیدی عنوان کرد: اغلب، رژلب‌ها توسط مصرف‌کننده خورده می‌شود و وجود فلزات سنگین و آلودگی میکروبی در آنها و همچنین در لاک ناخن عوارض زیادی برای مصرف‌کننده دارد.
وی یادآور شد: 900 میلیون دلار سهم کشور ما در بازار تجهیزات پزشکی است و ورود وزارت بهداشت به این عرصه تجهیزات پزشکی قاچاق کمرنگ شد.
 
خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار