مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: تبدیل پل‌های عابر پیاده به فضاهای جذاب هنری و فرهنگی را در دستور کار داریم.وی افزود:مطالعات مونوریل و تراموا را در مجموعه مطالعات آغاز کردیم تا بتوانیم پیگیری‌های آتی را انجام دهیم.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 18 November 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:مهندس محمد فرخزاده در شیراز اظهار داشت: سازمان حمل‌ونقل و ترافیک همکار و همیاری برای مجموعه‌های حاکمیتی مانند استانداری، فرمانداری، پلیس است و در زمره مجموعه‌های اجرایی شهرداری برای ایجاد فضای ترافیکی مناسب و توسعه دانش و فرهنگ ترافیک در بین شهروندان تلاش می‌کند.

وی افزود: ما در سازمان چند کار مهم داریم که باید در اولویت اقدام قرار دهیم و برای کارهای بزرگ‌تر بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شیراز اضافه کرد: اجرای سامانه مکانیزه کنترل پارک حاشیه‌ای و پرداخت الکترونیکی و اجرای زیرساخت‌های آن برای تحویل به پیمانکار در دست اقدام است و بحث تأمین زیرساخت‌های آن در اولین جلسه هیئت‌مدیره سازمان بررسی می‌شود و زمان آغاز عملیات اجرا نیز معین خواهد شد.

این مسئول شهری اضافه کرد: با این طرح از بسیاری از تخلفات سطح شهر از قبیل پارک‌های دوبل، پارک در مکان‌های غیرمجاز مانند ایستگاه اتوبوس و بحث‌هایی ازاین‌دست جلوگیری می‌شود که این مهم با مسئولیت سازمان همیاری شهرداری‌ها و کمک بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با اجرای تبلیغات محیطی و رسانه‌ای که صورت می‌گیرد تمهیداتی انجام خواهد شد تا شهروندان با فرایند کار آشنا شوند.

فرخ زاده یادآور شد: قرارداد استقرار سامانه‌های الکترونیک پارک هشت سال است و کارت الکترونیک آن با هزینه 30 هزار ریال در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که باید در دوره‌های زمانی معین شارژ شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که آمار تلفات جانی، جرحی و خسارات مالی در شهر شیراز 20 درصد بالاتر از استاندارد کشوری است اقداماتی در راستای اصلاح این وضعیت در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: یک بخش از این مسئله به زیرساخت‌های گذشته و بخشی به آموزش رانندگان بازمی‌گردد و قسمتی نیز متأثر فضا و محیط شهری است که در شیراز به‌ویژه در مرکز شهر دچار محدودیت‌هایی در این زمینه هستیم.

فرخ‌زاده سپس اظهار داشت: 90 نقطه در شهر شیراز توسط پلیس به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز مطرح‌شده که 74 نقطه آن باید مورد رسیدگی قرار گیرد که در این راستا بازدیدهای میدانی و مرتفع کردن این نقاط آغازشده و به‌اتفاق پلیس چهار نقطه را در مدت دو هفته آماده‌سازی خواهیم کرد و ارزیابی از مثمرثمر بودن طرح مرحله بعدی طرح خواهد بود.

وی متذکر شد: در بحث پل‌های عابر پیاده من به‌عنوان یک شهروند اعتقاد دارم شهروند باید بهترین خدمات را دریافت کند و خود من نیز در مقام یک شهروند گاه برایم طی کردن این تعداد پله سخت است.

وی اضافه کرد: در برخی از پل‌های عابر خیز پله‌ها خسته‌کننده است و باید تمهیداتی در این موارد اندیشیده شود که بحث رمپ حلقوی با شیب ملایم به همین منظور مدنظر قرارگرفته است.

فرخ‌زاده خاطرنشان کرد: از سویی با توجه به لزوم حفظ منظر و مبلمان شهری نمی‌توان به تعداد نامحدود پل هوایی احداث کرد که چنین اقدامی نشانگر آن است که ما نتوانسته‌ایم امنیت را بر روی زمین برای عبور و مرور محقق کنیم.

وی افزود: برای کاهش مشکلات در این حوزه باید باور احترام به عابر پیاده در نزد تمام راکبان نهادینه شود و تنها در محورهای خاصی که برای سرعت بالا تعریف‌شده باید پل هوایی مناسب و در صورت امکان مکانیزه نصب شود.

فرخ‌زاده با اشاره به مصوبه شورا برای احداث زیرگذرهای پیاده یادآور شد: در شهر شیراز به سبب تأسیساتی که در زیر خیابان‌ها کارشده احداث زیرگذر پیاده امری صعب است.

وی ادامه داد: پل‌های هوایی عابر پیاده موجود در شرایط فعلی فلزاتی بی‌روح و خشک هستند و باید با ایجاد جاذبه مردم را به استفاده از آنها ترغیب کرد.

فرخ‌زاده عنوان کرد: می‌توان با تبدیل پل‌های عابر پیاده به گالری، فضای سبز و ... فضایی را به وجود آورد که فرد ترغیب شود از آن استفاده کند و عین حال در آن فضای زیبا پیام‌های آموزنده لازم را به مردم ارائه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با استاندارد شدن فاصله تابلوهای تبلیغاتی از کف و سقف این امکان به وجود آمده که با ترکیب رنگ، نورپردازی و فضای سبز، پل‌های هوایی را به فضاهایی جذاب و برانگیزاننده تبدیل کرد که ضمن افزایش تردد شهروندان بتوانند انتقال‌دهنده مفاهیم فرهنگی و هنری باشند و درعین‌حال در صورت ضرورت می‌توان در پل‌های مکانیزه دوربین مداربسته نیز نصب کرد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری شیراز گفت: در نهایت اما مردم باید بدانند که پل هوایی یک مُسکن است و در بسیاری از نقاط با وجود نصب پل هنوز شاهد بروز حوادث هستیم بنابراین در ضمن این‌که احداث پل‌های مناسب را لازم می‌دانیم باید توجه داشته باشیم که دستیابی به فرهنگ مناسب رانندگی و رعایت قوانین و توجه به حقوق عابران پیاده مهم‌تر است و البته عابران پیاده نیز باید مطابق قوانین از مکان‌های ویژه خود عبور کنند.

خیابان‌های الگو در شیراز معرفی می‌شوند

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز سپس اظهار داشت: موضوع دیگری که مدنظر ما قرار دارد معرفی خیابان‌های الگو است که از نظر خط عابر پیاده، پل، خط‌کشی، علائم راهنمایی و رانندگی و ... در شرایط مناسب قرار دارند و امید داریم که این شاخص‌های الگو بودن را به سایر خیابان‌ها تسری دهیم.

وی افزود: یکی از موضوعات جدی شهر شیراز عدم وفاقی است که در طرح محدوده ترافیک یا زوج و فرد وجود دارد و به نظر می‌رسد با توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا، بحث‌های روانی و جسمی که به‌واسطه ترافیک به وجود می‌آید و زمانی که از اجتماع در این ترافیک‌ها هدر می‌رود باید موضوع اجرای طرح زوج و فرد و محدوده ترافیکی و خطوط ویژه را به‌طورجدی موردتوجه قرار داد ضمن این‌که لازم است از فناوری‌های جدید نیز برای آینده شهر استفاده کنیم.

بررسی احداث مونوریل و تراموا در برخی نقاط شیراز

وی ادامه داد: شهر شیراز علاوه بر مترو به مونوریل و تراموا هم نیاز دارد و در برخی از معابر با این فناوری‌های جدید هم منظر شهری تغییر می‌یابد هم ترافیک را می‌کاهد و قدرت جابجایی مسافر بیشتری را به حمل‌ونقل عمومی می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات مونوریل و تراموا را در مجموعه مطالعات آغاز کردیم تا بتوانیم پیگیری‌های آتی را انجام دهیم.

فرخ زاده اضافه کرد: امید داریم با اهتمام مسئولان این مسئله در جلسات حاکمیتی به نتیجه برسد و با حمایت شهردار محترم محقق شود.

وی بیان کرد: بحث پیاده‌راه‌سازی نیز باید در شیراز مدنظر قرار گیرد که شهروندان به‌عنوان سرمایه اصلی جامعه در شهری امن تردد کنند.

وی یادآور شد: بهنگام‌سازی طرح جامع حمل‌ونقل که در دانشگاه شیراز در حال انجام است افقی را پیش‌روی ما می‌نهد که در آینده برنامه‌های کلان‌نگر‌تری را در این حوزه مدنظر داشته باشیم.

فرخ‌زاده تصریح کرد: با توجه به اهمیت بی‌بدیل مقوله فرهنگ‌سازی در حل مسائل ترافیکی، نخستین کارگروه فرهنگ شهروندی در حوزه ترافیک را در حوزه سازمان حمل‌ونقل ایجاد کردیم و شورای سیاستگذاری آن شکل گرفت و هر دو هفته با حضور اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی، حمل بار و پایانه تشکیل‌شده و برنامه‌های مشترک به اجرا درخواهد آمد.

وی سپس با اشاره به دیگر برنامه‌های در دست اجرای سارمان حمل‌ونقل و ترافیک بیان کرد: بر اساس سال مالی بنا داریم اجرای راست‌گردها را متناسب با بودجه تسریع بخشیم که نیاز مناطق در این زمینه احصا شده و عدد قابل‌توجهی است که باید به‌مرور محقق شود.

فرخ‌زاده متذکر شد: آموزش فرهنگ ترافیکی از امور جدی سازمان است و در این زمینه تنها به پارک‌های ترافیکی اکتفا نخواهد شد و از تبلیغات محیطی، حضور در فضاهای اجتماعی مجازی و ظرفیت رسانه‌ها بهره خواهیم برد ضمن آن‌که تولید محصولات جدید فرهنگی در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: توجه به خطوط ویژه و «بی آر تی» که سرعت حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد می‌تواند در کاهش استفاده از حمل‌ونقل خصوصی مؤثر باشد تا روزبه‌روز تعداد خودروهای تک‌سرنشین کمتری را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در واحد مطالعات سازمان، بررسی خوبی بر روی تقاطع‌ها انجام‌شده و مواردی که گاه توسط مشاور موردتوجه قرار نگرفته رصد شده و این موارد برای اصلاح در اختیار حوزه فنی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در شهر شیراز باید برای رونق ایستگاه‌های دوچرخه تمهیداتی را اندیشید که در شرایط فعلی در بسیاری از معابر استفاده از دوچرخه قرین با امنیت نیست و در این راستا باید ضمن نهادینه‌سازی فرهنگ دوچرخه‌سواری، خطوط ایمنی لازم را تعریف و ایجاد کرد.

فرخ‌زاده خاطرنشان کرد: درمجموع باید به سمتی برویم که شهری کم خودرو، راکبانی دارای دانش رانندگی و شهروندانی مقید به قوانین و فرهنگ ترافیکی داشته باشیم و علاوه بر آن معابر انسانی و پیاده‌راه‌ها را توسعه دهیم که باعث می‌شود شهری آرام و شهروندانی مهربان داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار