استان فارس داراي جايگاه والايي در بخش گردشگري، صنايع دستي و تاريخي است که با استفاده از اين پتانسيل درآمد حاصل از صنعت گردشگري به مراتب بيشتر از ديگر حوزه هاست. اما براي رسيدن به اين جايگاه همچنان ضعف هايي در استان فارس و شهر شيراز وجود دارد که هرچند طي مدت گذشته به اين مباحث توجه ويژه شده اما همچنان مشکلات و چالش ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۱ 28 January 2015
در حاليکه زيرساخت‌هاي گردشگري شيراز براي حضور سرمايه‌گذار آماده شده، طي مدت اخير گروه‌هاي مختلف خارجي نيز با حضور در اين شهر با ظرفيت‌ها آشنا شده‌اند و مشتاق فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري نيز هستند.
استان فارس داراي جايگاه والايي در بخش گردشگري، صنايع دستي و تاريخي است که با استفاده از اين پتانسيل درآمد حاصل از صنعت گردشگري به مراتب بيشتر از ديگر حوزه هاست. اما براي رسيدن به اين جايگاه همچنان ضعف هايي در استان فارس و شهر شيراز وجود دارد که هرچند طي مدت گذشته به اين مباحث توجه ويژه شده اما همچنان مشکلات و چالش ها وجود دارد. جذب سرمايه گذار در شيراز از گذشته تاکنون با مشکلات همراه بود و نگاه‌هاي مختلف موجود در شيراز همواره باعث فرار سرمايه گذار از اين شهر و استان فارس شده است. اين اتفاقات در حالي روي مي‌دهد که اگر خواهان به دست آوردن ارزش افزوده از داشته‌هاي گردشگري و تاريخي هستيم بايد زير ساختها را براي سرمايه گذار فراهم کنيم. يکي از اين زير ساختها، راه اندازي هتل‌هاي به روز و مدرن در شيراز و استان فارس در اندک زمان ممکن است نه اينکه ساخت يک هتل بيش از 10 سال در شيراز به طول انجامد و در آخر هم آنچه که بايد و انتظار مي‌رود نباشد. طي سالهاي گذشته در شهر شيراز توجه به ساخت هتل‌هاي جديد مد نظر قرار گرفت و همواره سرمايه‌گذاران مختلف براي ساخت هتل وارد شيراز شدند که تعدادي از آنها توانستند کار خود را با موفقيت انجام دهند. در اين راستا آنچه که بايد بيش از گذشته مد نظر قرار داده شود استفاده از سرمايه‌گذاران خارج از کشور است که حضور آنها به طور حتم مي‌تواند تاثير چشم گيري در توسعه صنعت توريسم داشته باشد به خصوص در شرايط کنوني استان فارس که طي چند ماه گذشته از سال جاري تعداد گردشگران خارجي حاضر در استان فارس و شهر شيراز چنيدن برابر شده است.
سرمايه گذران خارجي مشتاق براي حضور در شيراز
اما رئيس اتاق بازرگاني شيراز در گفتگو با مهر، با اشاره به اينکه حضور گروه‌هاي مختلف خارجي در شيراز مي‌تواند توسعه گردشگري را به همراه داشته باشد، گفت: خوشبختانه در دولت يازدهم نگاه ها به بخش گردشگري و حضور گروه‌هاي مختلف خارجي در استان فارس تغيير کرده است. فريدون فرقاني تاکيد کرد: به طور متوسط با توجه به عملکرد مطلوب اتاق بازرگاني شيراز هر ماه ميزبان يک يا دو گروه تجاري خارجي در بخش‌هاي مختلف هستيم که يکي از اولويت‌هاي اين گروه ها توسعه مراودات در حوزه گردشگري است.
هر ماه يک يا دو گروه تجاري خارجي ميهمان اتاق شيراز
وي ادامه داد: به طور حتم پتانسيل‌هاي بالاي تاريخي و گردشگري شيراز و استان فارس براي همه کشورهاي خارجي تاثيرگذار است اما در اين ميان آنچه که بايد براي ما اهميت داشته باشد استفاده از اين فرصت‌هاي مهم است. رئيس اتاق بازرگاني شيراز با بيان اينکه بايد زير ساختها را براي سرمايه‌گذاران فراهم کرد، گفت: نگاه به سرمايه گذار نسبت به گذشته در شيراز تغيير کرده و در اين ميان حمايت‌هاي مسئولين ارشد استان فارس نيز موفقيت آفرين است اما بايد توجه داشت که براي رسيدن به موفقيت کمک تمامي بخشها لازم است. فرقاني تاکيد کرد: هنگام حضور گروه‌هاي تجاري خارجي در استان فارس گردشگري و توريسم يکي از مواردي است که از جانب ما براي سرمايه‌گذاري پيشنهاد مي‌شود و خوشبختانه با توجه به جايگاه شيراز اين بخش مورد توجه قرار مي‌گيرد. وي يادآور شد: اما شرکت‌هاي توريستي نيز بايد دقت لازم را در اين راستا داشته باشند و با انجام تبليغات بيشتر در کشورهاي مورد هدف افراد بيشتري را به شيراز و فارس دعوت کنند.
بسته‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري مهياست
اما مدير عامل شرکت توسعه گردشگري استان فارس در گفتگو با مهر، با اشاره به اينکه بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري فارس مهياست، گفت: خوشبختانه ظرفيت‌هاي گردشگري استان فارس به اندازه اي بالاست که به راحتي مي‌توان تمامي سرمايه‌گذاري ها را مثبت ارزيابي کرد. احمد رضا نقيب زاده تاکيد کرد: ساخت هتل و ديگر مجموعه‌هاي گردشگري در استان فارس و شهر شيراز هيچگونه آسيبي براي سرمايه گذار به همراه ندارد زيرا امروز با افزايش تعداد گردشگران در استان فارس همواره اتاق‌هاي هتل ها مملو از جمعيت است. وي تصريح کرد: مکانيابي‌هاي مناسب براي هرگونه سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري انجام شده و سرمايه‌گذاران مي‌توانند از نزديک با محيط‌هاي مشخص شده آشنا شوند. مديرعامل شرکت توسعه گردشگري فارس تاکيد کرد: تمامي امکانات را براي سرمايه‌گذاري‌هاي سالم در استان فارس فراهم کرده‌ايم و به طور حتم کمک شاياني نيز به سرمايه‌گذاران در بخش گردشگري خواهيم کرد. اما مدير کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان فارس ، با اشاره به اينکه افتتاح هتل رويال در ايام دهه فجر نشان از حمايت همه جانبه اين سازمان از سرمايه‌گذاري است، گفت: به احتمال فراوان اين هتل در ايام دهه فجر با حضور مسئولين افتتاح مي‌شود که نشان از امنيت سرمايه‌گذاري و حمايت همه جانبه مسئولين از چنين مجموعه هايي است. مصيب اميري تاکيد کرد: صنعت هتل داري از بخش‌هاي مهم توسعه گردشگري استان فارس است که در اين راستا تمامي بخش‌هاي استان فارس همکاري لازم را در اين راستا با سرمايه‌گذاران دارند. وي يادآور شد: حمايت‌هاي مختلفي از سرمايه‌گذاران بخش گردشگري و به خصوص هتلداري انجام مي‌شود و از طرفي همگان به اين مهم توجه دارند که سرمايه‌گذاري در اين بخش ضرر نخواهد داشت. مدير کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان فارس تاکيد کرد: راه اندازي هتل رويال در شيراز نشان از امنيت سرمايه‌گذاري در شيراز و استان فارس است که علاوه بر افزايش ظرفيت جذب گردشگر استان فارس مي‌تواند الگويي براي ديگر سرمايه‌گذاران باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار