کد خبر: ۱۳۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 23 November 2015

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه این کلانشهر دارای 780 هکتار بافت فرسوده شهری است،گفت: با این وضعیت قرار گرفتن بر روی گسل زلزله یک خطر بالقوه محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، حجت الله غلامرضایی شامگاه شنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی معماری و شهرسازی که درباشگاه فرهنگی و ورزشی میلاد کرج برگزار شد، افزود:

کلانشهر کرج به لحاظ خطر نسبی زلزله جزء شهرهای پرخطر محسوب می شود.

وی تاکید کرد که در این وضعیت می بایست درشهرسازی ملاحظات ژئو تکنیکی لحاظ شود.

وی افزود: رعایت اصول فنی ، مهندسی و معماری در مقاوم سازی ساختمان ها، مهم ترین گام برای کاهش خطرات زلزله احتمالی است.

وی اظهار کرد: طرح بهسازی و نوسازی و مرمت بافت های فرسوده باید دیده شود و براساس قانون باید به الگو های شهرسازی و منظر شهری در کرج توجه بیشتری کنیم.

غلامرضایی گفت: در هیچ یک از خیابان های کرج نمی توان بناهای مشابه را دید یا اینکه ساختمانی متناسب با معماری ایرانی اسلامی مشاهده کرد.

این عضو شورا افزود: بیشتر ساختمان ها مشرف بر یکدیگر هستند و الگوها رعایت نشده است.

وی ادامه داد: وقتی این مشکلات در کرج وجود دارد نمی توانیم بگوییم سیما و منظر شهری خوبی داریم.

غلامرضایی با اشاره به اینکه هر هفته 40پرونده در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار می گیرد ، افزود: 50 درصد این پرونده ها رفع خلاف می شود و در این خصوص شهرداری کرج گناهی ندارد.

این عضو شورا گفت: شهرداری بر اساس تراکم و طرح تفصیلی پروانه صادر می کند .

غلامرضایی افزود: اگر طرح تفصیلی درست اجرا شود ما مشکلی در ساخت و ساز ها نخواهیم داشت.

به گفته وی ، برای ساخت و سازها می بایست از مشاوران و پتانسیل هایی که در کلانشهر کرج است، استفاده شود .

مجید کاویانی عضو شورا و رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهرکرج دراین همایش گفت: یکی از مسائلی که در بحث معماری و شهرسازی مغفول مانده است ، بحث مرفولوژی است .

وی افزود: یکی از عواملی که باید مطالعه جدی شود مرفولوژی است که ما هنوز نمی دانیم چه عواملی سبب ناهمگونی سیمای شهر کرج شده است.

کاویانی خاطر نشان کرد: در این سالها شهرما از انسان محوری دور شده است و باید به سمت نگاه انسان محوری برود.

وی اظهار کرد: دست اندرکاران امور شهری و شهرسازی باید تقصیر خود را در خصوص منظر و سیمای شهر کرج بپذیرند.

کاویانی، بررسی عدم تحقق طرح تفصیلی را ضروری دانست و گفت: دربازنگری طرح تفصیلی اگر ضوابط و الگو ها رعایت نشود این طرح فایده ای نخواهد داشت.

کاویانی افزود: مرکز پژوهش های شورای شهر فعالیت خود در قالب کارگروه های پژوهش شروع کرده و گروه های هفت گانه نظام مهندسی این در این کارگروه ها شرکت دارند.

وی اظهار کرد: باید فرآیند جدی در کمک به اقدامات تصمیم گیرندگان شهرداشته باشیم ضمن اینکه علاقمند هستیم همه به ایده آل برسیم.

وی ادامه داد: سایت مرکز پژوهش شورای شهر قابلیت را دارد تا ایده های برتر را ثبت کند و در پایان سال به ایده های برتر جوایزی اهدا می شود.

به گفته کاویانی،شهر کرج یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به کلانشهر های دیگر دارد و آن وجود 20 درصدی عرصه های خالی در این کلانشهر است که می شود همه جمعیت شهر را در فضاهای خالی سکونت داد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار