معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست اصفهان:
تابناک: معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست اصفهان گفت: برخی از معادن فاصله لازم تا مراکز حساس و زیستگاه‌های انسانی را ندارند و حدود 40 درصد سطح محدوده‌های معدنی با مناطق دارای محدودیت‌های طبیعی و یا حساس زیست‌محیطی تداخل دارند.
کد خبر: ۱۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸ 13 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌ زیست اصفهان، سعید یوسف‌پور گفت: مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی احیا و بازسازی معدن سنجده طلای موته در انتظار تاییدیه محیط‌زیست است.

وی ادامه داد: احیا و بازسازی این معدن یکی از نخستین گام‌های بازسازی عرصه‌های طبیعی در اثر تخریب فعالیت‌های معدنی در کشور است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست اصفهان آثار سوءعدم احیا و بازسازی معادن را آلایندگی هوا و ایجاد کانون گرد و غبار، آسیب به پوشش گیاهی، فرسایش خاک و تاثیر سوء بر منابع آبی برشمرد و افزود: اجرای طرح‌های احیا از برنامه‌های جدی این اداره کل است.

یوسف‌پور با اشاره به وجود حدود 730 معدن فعال در استان اصفهان تاکید کرد: بهره‌برداری معدنی سالانه از این معادن 42 میلیون تن است.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر معادن این استان استانداردهای محیط‌ زیستی در مراحل اکتشاف، بهره‌برداری و پس از پایان عملیات بهره‌برداری را رعایت نمی‌کنند.

یوسف‌پور گفت: برخی از معادن فاصله لازم تا مراکز حساس و زیستگاه‌های انسانی را ندارند و حدود 40 درصد سطح محدوده‌های معدنی با مناطق دارای محدودیت‌های طبیعی و یا حساس زیست‌محیطی تداخل دارند.

به گفته یوسف‌پور بیش از 60 معدن این استان در مناطق تحت حفاظت محیط‌ زیست در حال بهره‌برداری است و حدود 6 هزار و 800 هکتار از اراضی شرق کلان‌شهر اصفهان و شهرستان برخوار به دلیل بهره‌برداری ناپایدار معدنی تبدیل به کانون درجه‌ یک مولد گرد و غبار و معضلی برای مناطق مرکزی کشور شده است.

وی افزایش نظارت و بازبینی در پایش واحدهای آلاینده، رفع کمبودهای قانونی، مشارکت‌های مردمی و پیش‌بینی مجازات بازدارنده برای متخلفان از ضوابط را از جمله راهکارهای حل مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های معدنی عنوان کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار