تابناک: سرپرست دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بادرود از تخریب خانه تاریخی «معزی» توسط شهرداری این شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 24 November 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، امیرحسین چاکری اظهار داشت: این اثر مربوط به دوره قاجاریه است که براثر سهل انگاری و مرور زمان تخریب شده است.

وی افزود: این خانه تاریخی ارزشمند دارای دو بادگیر بزرگ و زیبا، سردابه، چند اتاق بزرگ تو در تو و با ایوان های تابستانه و بهاره است که به باغ متصل است.

بگفته وی، این اثر تاریخی با خشت خام احداث و با آجر و گچ تزیین شده است و روزگاری مهد شعرا و اهل ادب دوران قاجار و سده های معاصر بوده است.

چاکری خاطرنشان کرد: شاعرانی مانند مشفق کاشانی، معزی بادرودی، ادیب بیضایی و دیگر شاعران بزرگ خطه کاشان و بادرود در این خانه محفل ادبی داشته اند.

سرپرست دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بادرود گفت: متاسفانه شهرداری بادرود در اقدامی غیرمنتظره و عجولانه، بدون هماهنگی با دفتر میراث فرهنگی اقدام به تخریب خانه معزی کرده است.

وی تصریح کرد: منزل تاریخی خانه معزی یادگار دوره قاجاریه در یک سال گذشته با پیگیری مسئولان دفتر میراث فرهنگی بادرود در فهرست ثبت موقت آثار ملی قرار گرفته بود.

مسئول خدمات شهری شهرداری بادرود در تماس خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار سال قبل بدلیل مخروبه شدن خانه و تهدید جان شهروندان، این شهرداری به میراث فرهنگی شهرستان نطنز ابلاغ نمود تا نسبت به بازسازی این خانه اقدام نماید که طی این مدت توجهی در این خصوص نشد.

فریدون باقریان در ادامه گفت: تخریب این خانه تاریخی با درخواست کتبی وارث مرحوم معزی به شهرداری انجام شده است.

بخش کویری بادرود دارای 120 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 17 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار