در میان روزنامه های سه شنبه؛
تابناک: هر چند برای مدت زمانی کوتاه آب عطش زاینده رودرا فرو نشاند اما مادی های شهر اصفهان همچنان بی آب مانده اند و صد هزار اصله درخت اطراف این مادی ها که بیش از ۵۰ سال عمر دارند بعد از ماه ها هنوز هم لب تشنه هستند.
کد خبر: ۱۳۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵ 24 November 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

نصف جهان به نقل از صاحب نیوز نوشت:

http://www.imna.ir/images/docs/000036/036144/images/n00036135-r-b-009.jpg
 ممنوعیت ورود آب به مادی های شهر اصفهان

مادی ها تشنه اند، درخت ها در آستانه خشک شدن


هر چند برای مدت زمانی کوتاه آب عطش زاینده رودرا فرو نشاند اما مادی های شهر اصفهان همچنان بی آب مانده اند و صد هزار اصله درخت اطراف این مادی ها که بیش از ۵۰ سال عمر دارند بعد از ماه ها هنوز هم لب تشنه هستند.

 درختان اطراف مادی های هر که به گونه ای ریه های تنفسی نصف جهان محسوب می شوند به عنوان کلکسیون فضای سبز بر طراوت و زیبایی محلات شهر افزوده اند اما در سال های اخیر هر زمان آب در رودخانه جریان پیدا کرده ۲۷۰ کیلومتر مادی شهر اصفهان سیراب نمی شودودرختان چند صد ساله اصفهان همچنان تشنه مانده اند و خشکی چند ساله باعث شده تا روند نابودی این درختان آغاز شود.

خشکی رمق درختان اطراف مادی ها را گرفته است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه در شهر اصفهان سالانه ۴۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای شهرداری برای نگهداری فضای سبز هزینه می شود توضیح داد: فضای سبز اصفهان و مخصوصاً درختان چند صد ساله ای که در اصفهان هست به عنوان ریه های تنفسی این کلانشهر محسوب می شود که در زمان هایی که آلودگی هوا اوج می گیرد می تواند به کاهش آلاینده ها کمک کند .

احمد رضا مصور خاطر نشان کرد: شهرداری اصفهان در تلاش است که حتی در زمان های کم آبی تشنگی فضای سبز چند صد ساله اصفهان را بر طرف کند و با لوله کشی و یا آبیاری تحت فشار این کار انجام شده است اما به لحاظ اینکه درختان شهر اصفهان عموماً دارای عمری بیش از صد سال هستند ریشه های عمیقی دارند و به همین خاطر آبیاری های سطحی آنطور که باید ریشه های درختان را سیراب نمی کند.

به گفته وی، این درختان همیشه با جاری بودن زاینده رود از آب مناسبی بهره مند می شدند اما در سال های گذشته خشکی باعث شده تا رمق گذشته را نداشته باشند و این به خوبی مشخص است.

۱۰ مادی اصفهان همچنان تشنه اند

با توجه به زنده شدن رودخانه زاینده رود و انتظار جریان آب در مادی های شیخ بهایی با سابقه دیرینه و تاریخی و هزینه های میلیاردی برای ساماندهی این رگ های حیاتی اما هنوز مادی ها بی آب هستند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه نصف جهان دارای ده مادی شامل نیاصرم، فرشادی، فدن، قمیش، صم، کارلادان،کی (رهنان)شایج و نایج و عبدا... خان است گفت: مدیریت شهری اصفهان ده ها میلیارد تومان صرف آزاد سازی،بدنه سازی و احیای آنها و همچنین ساخت پارک های خطی و فضای سبز و دو طرفه کردن این نهرها کرده است و باید این مادی ها به عنوان داشته های تاریخی اصفهان حفظ شود اما همچنان ورود آب به این مادی ها با وجود داشتن حقابه ممنوع است. این زیبایی اصفهان که از سال ها پیش متمایز کننده این کلانشهر از سایر شهرهای ایران است این روزها دیگر جانی ندارند تا بتوانند با جاری شدن در دل اصفهان زیبایی این شهر را دو چندان کنند خشکسالی و نبود آب باعث شده روز به روز بخشی از هویت و تاریخ اصفهان به دست فراموشی سپرده شود.

ریشه عمیق درختان اطراف مادی ها سیراب نمی شود

سلیمانی پور ادامه داد: یکی از مشکلات شهرداری آبیاری درختان اطراف این مادی هاست چرا که ریشه درختان عمیق است و به آب دائمی عادت کرده ولی اکنون با خشکی زاینده رود شهرداری مجبور است با تانکر، لوله کشی، حفر چاه آبیاری درختان را انجام دهد که در برخی مواقع این کار توسط لوله کشی و آبیاری تحت فشار انجام شده اما کفایت نمی کند.

به گفته وی،این اقدامات مانند یک مسکن عمل می کند و تنها می تواند برای مدت کوتاهی این درختان را زنده نگه دارد و در صورتی که روند خشکی زاینده رود ادامه داشته باشد و حق مادی ها ادا نشود به مرور رگ های حیاتی شهر اصفهان از بین می رود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه دیرینه و تاریخی انهار در اصفهان و هزینه های میلیاردی برای ساماندهی این شریان های تاریخی، با ادامه این روند هویت مادی های شهر اصفهان از بین خواهد رفت و لطمه های جبران ناپذیری به این رگ های حیاتی وارد خواهد شد. وی با بیان اینکه نتیجه این خشکی ها چند سال آینده مشخص می شود یاد آور شد: اگر این روند ادامه یابد درختان چند صد ساله اطراف مادی های این منطقه خشک و نابود می شوند و می توان گفت روند این نابودی از زمان خشکی زاینده رود آغاز شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
آقا مادی محله ما در خیابان صائب که آب داره
آب خوبی هم داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار