استاندار اردبیل گفت: باید به پژوهش‌های کاربردی نیز بها دهیم و در حد وسع و توان از ایده‌های برتر و خلاقانه که در استان 137 ایده برتر شناسایی شده توجه کرده و از صاحبان این ایده‌ها حمایت کنیم.
کد خبر: ۱۳۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸ 25 November 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، مجید خدابخش صبح امروز در جلسه هماهنگی برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش در استانداری اردبیل اظهار کرد: در هر دوره چه در مقطع پیش از انقلاب و بعد از انقلاب چنین حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام نشده و صندوق نوآوری و شکوفایی با گسترده‌ترین موانع و مشکلات بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد.

وی از مدیران دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها خواست تا نصف وقت و انرژی خود را صرف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کرده و سعی کنند جوانان بیکار را به سمت اشتغال و کارآفرینی از محل حمایت از موسسات دانش‌بنیان و بهره‌گیری از تسهیلات صندق نوآوری و شکوفایی که در هفت مرحله این تسهیلات پرداخت می‌شود، سوق دهند.

استاندار اردبیل گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بعد از پیروزی انقلاب در دولت تدبیر و امید بی‌نظیر است و جوانان باید از این فرصت کار‌آفرینی استفاده کنند.

رئیس شورای اداری استان اردبیل گفت: بنیاد برکت نیز مشابه همین رقم تسهیلات از شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان در سطح استان حمایت می‌کند تا ریسک تولید، ‌فروش و عرضه محصول به حداقل برسد.

خدابخش با بیان اینکه بنیاد برکت در استان حمایت‌های خوبی را از این شرکت‌ها تاکنون انجام داده و در ادامه نیز این حمایت‌ها را نیز به انجام می‌رساند، افزود: جهادکشاورزی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نو به راحتی می‌تواند در تغییر کشت الگوی خود استفاده کنند.

این مسئول تصریح کرد: 35 سال است که با تولید سنتی برخی از محصولات از سیب‌زمینی در استان اردبیل گرفته تا صیفی‌جات، خرما، برنج و ... در سایر استان‌ها با مشکلاتی در فروش آنها روبه‌رو هستیم در حالی که با استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی می‌توانیم از همین محصولات متنوع‌ترین محصولات اشتقاقی را به دست آوریم تا با صادرات آن میلیون‌ها دلار درآمد نصیب کشورمان شود.

استاندار اردبیل یادآور شد: در همین تولید سیب‌زمینی اگر بتوانیم با ایده‌های جدید و شرکت‌های فناور صنایع تبدیلی یا تکنولوژی‌های جدید را راه‌اندازی کنیم قطعا سودآوری و بهره‌وری بیشتر خواهد شد.

خدابخش با بیان اینکه استان اردبیل در بخش توسعه علوم و فنون فناور عقب مانده و نتوانسته است همچون سایر استان‌ها در فکر راه‌اندازی شهرک فناوری و کریدور مخصوص در این زمینه باشد، ادامه داد: در حالی که در سایر استان‌ها شهرک‌ها و مجموعه‌های فراتر از پارک علم و فناوری راه‌اندازی می‌شود ما اکنون در ابتدای کار هستیم و به تازگی پارک علم و فناوری ما پا گرفته است.

وی عنوان کرد: باید این عقب‌ماندگی‌ها را به سرعت جبران کرده و در مسیر توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با زنجیره متنوع تولید ورود پیدا کرده و جهشی در این مسیر داشته باشیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان کار در حوزه خدمات را وسیع، گسترده و کم هزینه و پردرآمد برای علاقمندان توصیف کرد و گفت: ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از حوزه آی‌سی‌تی شرکت‌های خدماتی را توسعه داده و زمینه اشتغال و کارآفرینی جوانان را فراهم کنیم که جهاد کشاورزی باید در این زمینه پیشقدم باشد.

خدابخش ضرورت برگزاری نمایشگاه و جشنواره هفته پژوهش را در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اردبیل با حضور گروه‌های مختلف بیان کرد و افزود: هفته پژوهش از 22 تا 27 آذر ماه در استان گرامی داشته می‌شود.

این مسئول با استقبال از برپایی نمایشگاه دستاوردهای فناور در استان در قالب 70 غرفه و از 14 تا 17 آذر ماه بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به عرضه ایده‌های جدید و همچنین مشاهده دانش‌آموزان، دانشجویان و کارآفرینان از این توانمندی منجر شده و کار مهمی است که باید این حرکت به امر تجاری‌سازی و تقویت بازار کار منجر شود.

استاندار اردبیل ضرورت جمع‌آوری اطلاعات دقیق از تعداد بیکاران استان و سوق دادن آنها را به حضور در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بیان کرد و یادآور شد: در این نمایشگاه بهتر است مزایای حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی و برخی از بانک‌ها نیز از شرکت‌ها تبیین و تشریح شود.

خدابخش ضرورت برگزاری کارگاه‌های مهم در کنار برگزاری نمایشگاه را با هدف آشنایی جوانان بیکار از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بیان کرد و ادامه داد: در تحقق اقتصاد مقاومتی ما به چنین حرکت‌ها و نمایشگاه‌هایی در شناسایی ایده‌های جدید و فناورانه نیاز داریم که آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید گروه‌های زیرمجموعه خود را برای بازدید از این نمایشگاه‌ها با تامین امکانات مناسب ترغیب و تشویق کنند.

وی ضرورت گفتمان‌سازی این حرکت‌ها را به همراه تبلیغات گسترده رسانه‌ای با هدف آشنایی نسل آینده با اهمیت حوزه فناورانه یادآور شد و تصریح کرد: باید به پژوهش‌های کاربردی نیز بها دهیم و در حد وسع و توان از ایده‌های برتر و خلاقانه که در استان 137 ایده برتر شناسایی شده توجه کرده و از صاحبان این ایده‌ها حمایت کنیم.

رئیس شورای اداری استان از نهادها، دستگاه‌ها و دانشگاه‌های استان خواست تا با تامین هزینه‌های برگزاری نمایشگاه و جشنواره هفته پژوهش به شکل آبرومند این برنامه‌ها را برگزار کنند تا ترغیب و تشویقی برای نسل آینده باشد تا در این حوزه مشتاقانه حضور داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار