تابناک: شهرستان کاشان با پیشینه فرهنگی و تاریخی 15 هزار ساله جدا از روح صفا و ردپای سهراب و محتشم و فیض، میراث شگفت انگیزی از جسم گرانسنگ تاریخ را در پرونده افتخارات خود دارد.
کد خبر: ۱۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷ 14 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تاریخ دست و دل باز این منطقه هر از گاهی گنجینه ای از این میراث کهن را به کاشفان و باستان شناسان در این منطقه تحفه می دهد تا مردمان کاشانی به اصالت عمیق خود بیش از پیش ببالند.

رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی و پس از آن باستان شناسان ایرانی به پشتوانه تحقیقات شان توانستند پیشینیه سیلک و به تبع آن کاشان را به هفت هزار و 500 سال پیش رسانده و این منطقه را به عنوان نخستین سکونتگاه بشری معرفی کنند.

اما باستان شناسان امروز در مستندات و کشفیات منطقه سفیدآب توانسته اند به قدمتی پیش از سیلک و درازای تاریخ این منطقه تا 15 هزار سال دست یابند.

آنچه امروز کاشانی ها را مفتخر به توریستی بودن شهر می کند و مسوولان را به تلاش برای انجام زیرساخت های گردشگری، آلبومی از داشته های خشت و گلی تاریخ و اسناد فرهنگ کهن نهفته در روح و پیکر این آثار تاریخی است.

تحقیقات در تپه های سیلک (sialk) نشان داد قریب به هفت هزار سال پیش در این قسمت در چهار کیلومتری جنوب غربی کاشان اقوام اولیه تمدنی را بنیان نهادند که آبادانی کنونی منطقه کاشان را می توان دنباله همان تمدن کهن دانست، محوطه باستانی یا نیایشگاه سیلک با تکیه بر همین قدمت اخیرا به اعتقاد برخی از باستان شناسان به عنوان قدیمی ترین زیگورات جهان شناسایی شده است.

تپه تاریخی سیلک در 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید.

علاوه بر منطقه سیلک مناطقی مانند، غار ویس، آتشکده نیاسر و آتشکده خرمدشت در منطقه کاشان مربوط به زمان ساسانیان بوده و بر تداوم تمدن کهن آن صحه می گذارد.

میراث دیگر تاریخ در شهر تاریخی کاشان باغ فین است که بنای اولیه آن به دوران آغازین ایران اسلامی بر می گردد و پیوند ناگسستنی با چشمه جوشانی دارد که در بالای باغ جاری است و به چشمه سلیمانیه معروف گردیده است.

از زمانهای بس کهن در پایین این چشمه پایین تر از باغ فعلی باغی بوده که بر اثر زلزله سال 982 هجری قمری به کلی ویران گشت و به دستور شاه عباس اول صفوی باغی در مکان فعلی که در حقیقت قسمتی از باغ قدیمی بود ساخته شد.

شتر گلوی عباسی از قسمت های زیبای این باغ است که به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شده و در جلوی آن حوض وسیعی دیده می شود و در پشت این بنا نیز حوضچه ای قرار دارد که از کف آن آب به صورت چشمه ای فوران می کند.

دست به دست شدن عمارت از شاهان مختلف موجب شده هرکدام گوشه ای به بنا بیفزایند و بر این اساس بعد از حمله افاغنه به باغ با دستور کریم خان زند عمارتی به نام خلوت کریم خانی در ضلع جنوبی باغ برپاشد.

در دوران قاجار با تبعید صدراعظم مقتدر ایران امیرکبیر و سپس شهادت وی این آبادانی دوباره رو به ویرانی نهاد و با آغاز مشروطیت به جهت وضع دفاعی بنای باغ، این مکان پناهگاه اشرار و یاغیان گشت که در مدت 14 سال مصالح و اشیای گرانبهای آن را به یغما برده و به تخریب باغ پرداختند.

پس از ختم غائله اشرار مجددا به مرمت باغ پرداخته شد از وقایع مهم تاریخی در این باغ می توان به قتل میرزا تقی خان امیرکبیر در آن اشاره نمود.

دو حمام تاریخی از آثار دوره صفویه و قاجاریه و موزه باغ فین از دیدنی های این مکان زیبای تاریخی است.

این اثر در تاریخ 15 آذر 1314 با شماره ثبت 238 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت و چند سال است که به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است.

چشمه سلیمانیه نیز منتسب به حضرت سلیمان نبی (ع) در پشت باغ فین در قسمت جنوبی آن واقع شده و بر فراز مظهر چشمه ساختمانی در زمان شاه سلیمان صفوی و بازرگانی کاشانی با الهام از معماری دوره ساسانی ساخته شده است.

بقعه شاهزاده ابراهیم (ع) در نزدیکی فین در چند صدمتری غرب جاده کاشان - فین واقع شده که منسوب به دوره قاجار است و به عنوان مرقد یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) شناخته می شود و بنایی تاریخی و روح نواز دارد.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ نیز در خیابان فاضل نراقی کاشان از بناهای مربوط به دوره قاجار است و تمامی بنا با آجر به صورت گودال باغچه ساخته شده است.

مسجد جامع کاشان در خیابان بابا افضل و محله میدان کهنه واقع شده و به قرنهای اولیه اسلامی مربوط می شود که از دیگر بناهای تاریخی کاشان دارای قدمت بیشتری است.

این بنا دارای مناره زیبایی است که با کتیبه آجری به خط کوفی با تاریخ 466 هجری قمری است که نشان دهنده اهمیت و اعتبار مسجد در دوره سلجوقیان می باشد، در لایه برداریهای اخیر از گچبری های محراب عصر سلجوقی آن آثار و تزئیناتی متعلق به دوره آل بویه نیز کشف و شناسائی شده است.

یکی از مهمترین آثار تاریخی و دیدنی کاشان مجموعه تاریخی بازار است که از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه دارد، دوران اوج و رواج بازار مربوط به زمان صفویه و به خصوص دوران شاه عباس اول بوده است.

در مجموعه تاریخی بازار علاوه بر راسته بازارهای اصلی نظیر، مسگرها، زرگرها، کفاشها، بزازها و بازارچه های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد بقاع، کاروانسراها، تیمچه ها از جمله تیمچه امین الدوله، حمام ها و آب انبارهای متعدد و مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها در دوره ای خاص ساخته شده است.

مدرسه امام خمینی (ره)، مقبره محتشم کاشانی، بقعه امامزاده هارون بن موسی ابن جعفر (ع) با گنبد مخروطی شکل معروف به پنجه شاه، بقعه حبیب ابن موسی (ع) متعلق به امامزاده حبیب بن موسی بن جعفر (ع) و مزار شاه عباس کبیر، بقعه ملا محسن فیض کاشانی و مجموعه خانه های تاریخی از دیگر شگفتی های جاذب در این منطقه کهن هستند.

امروز کاشان با بیش از یکهزار و 500 اثر تاریخی شناسایی شده، 313 اثر ثبت ملی، سه اثر ثبت جهانی، 22 مرکز اقامتی در قالب هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و اقامتگاه های سنتی با ظرفیت یکهزار و 200 تخت اقامتی گردشگران نوروزی از اقصی نقاط کشور و دنیا را در نوروز 94 به سوی خود می خواند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار