رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: یک میلیون و 100 هزار تن از محصولات کشاورزی استان همدان به 26 کشور جهان صادر شده است.
کد خبر: ۱۳۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 01 December 2015

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: یک میلیون و 100 هزار تن از محصولات کشاورزی استان همدان به 26 کشور جهان صادر شده است.

به گزارش فارس؛علیرضا رنجبرضرابی در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در طول خدمت امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار بود، اظهار کرد: رشد اقتصاد در 6 ماه نخست سال که بیش از 5.7 درصد است، نشان‌دهنده پویایی بخش کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان 2.5 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود درحالی که 4.5 درصد تولید صورت می‌گیرد، گفت: استان همدان در بخش کشاورزی جزو پنج استان برتر کشور است.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان 1.2 درصد مساحت کشور را دارد، بیان کرد: 4.5 درصد از تولیدات و 3.8 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را استان همدان به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کشاورزی استان همدان با 142 هزار بهره‌بردار مستقیم بالغ بر 40 هزار نفر شاغل مرتبط اعم از صنایع تبدیلی، خدمات دامپزشکی و غیره، 28 درصد از اشتغال و 20 درصد از ارزش افزوده استان را دارد.

رنجبرضرابی با بیان اینکه سطح کشت اراضی زراعی استان همدان 650 هزار هکتار و از این میزان 424 هزار هکتار دیم و 226 هزار هکتار آبی است، بیان کرد: سطح باغات استان 72 هزار هکتار و 70 هزار هکتار آبی و دو هزار هکتار دیم است.

وی با اشاره به اینکه 5.1 میلیون واحد دامی و 9.4 میلیون قطعه طیور گوشتی و تخمگذار در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: یک‌هزار و 341 واحد صنعتی دام و طیور، 596 استخر پرورش ماهی، 850 هزار متر مربع گلخانه سبزی و صیفی و پرورش گل‌های زینتی، 312 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و 822 هزار هکتار مرتع و عرصه منابع طبیعی در استان همدان وجود دارد.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل سه میلیون و 700 هزار تن محصولات زراعی، 660 هزار تن محصولات باغی، 454 هزار تن محصولات دامی و 110 هزار تن علوفه در استان همدان تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه زمینه جذب و فرآوری 3.8 میلیون تن انواع محصولات خام در 312 واحد صنایع تبدیلی استان همدان فراهم شده است، بیان کرد: استان همدان دارای رتبه نخست در بیش از 20 فعالیت تولیدی، زیربنایی و صنایع تبدیلی در بین استان‌های همجوار را دارد.

رنجبرضرابی افزود: استان همدان در تولید سیب‌زمینی، سیر و گردو رتبه نخست، در تولید جو و انگور رتبه دوم، در تولید یونجه و گیاهان دارایی رتبه سوم، در تولید ذرت دانه‌ای رتبه پنجم و در تولید گندم رتبه ششم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون 120 هزار و 700 هکتار از اراضی آبی استان همدان زیر پوشش آبیاری تحت فشار است، بیان کرد: 41 هزار و 700 هکتار از آبیاری تحت فشار از سال 89 تا سال جاری انجام شده است.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در میانگین کشوری به ازای هر متر مکعب آب یک کیلو و 400 گرم محصول تولید می‌شود اما در استان همدان به ازای هر یک متر مربع آب دو کیلو و 400 گرم محصول تولید می‌شود.

وی بیان کرد: تشکل‌های عضو صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری از 75 تشکل به 119 تشکل و میزان سرمایه‌گذاری از 47 میلیارد ریال به 180 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

رنجبرضرابی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 180 هزار تن انواع بذر اصلاح شده و نهاده‌های مورد نیاز در استان همدان تولید می‌شود، افزود: صادرات محصولات کشاورزی استان همدان از جمله کشمش، سیر، سیب‌زمینی، خشکبار، لبنیات، سبزیجات و غیره به بیش از 26 کشور اروپایی، عربی و آسیایی به میزان یک میلیون و 100 هزار تن در چهار ماه نخست امسال انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال در هفته دولت 115 طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر 929 میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان همدان به بهره‌برداری رسید، تأکید کرد: پروژه آبیاری تحت‌فشار روستای فیض‌آباد به عنوان نمادی از اجرای یک‌هزار و 158 هکتاری سال جاری در قالب ویدئو کنفرانس از سوی رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار