ارائه خدمات مختلف اداری، فرهنگی، شهروندی و البته خرید ملزومات در همدان به معلولان بسیار سخت است و افراد معلول امکان استفاده از این خدمات را ندارند.
کد خبر: ۱۳۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳ 01 December 2015

ارائه خدمات مختلف اداری، فرهنگی، شهروندی و البته خرید ملزومات در همدان به معلولان بسیار سخت است و افراد معلول امکان استفاده از این خدمات را ندارند.

به گزارش فارس،توجه به معلولان همواره یکی از مباحثی است که از سوی دستگاه‌های مختلف و متولیان این حوزه بیان می‌شود و با وجود همه وعده‌ها، هنوز قشر معلول و آسیب‌دیده با مشکلات مختلفی در جامعه مواجه هستند.

شهر همدان که این روزها با مشکلات عدیده‌ای همچون، ترافیک، نبود پارکینگ و وضعیت نامناسب خیابان‌ها، تقاطع‌ها و میادین مواجه است، در حوزه ایجاد امکانات برای رفت و آمد افراد معلول نیز زیر ساخت‌های لازم را ندارد.

شهر همدان با داشتن جمعیتی حدود 800 هزار نفری امروز در زمره کلانشهرها به حساب می‌آید اما گویا این واژه تنها در برخی از سخنرانی‌ها و بر روی کاغذ دیده می‌شود و دیار الوند از امکانات کلانشهر و البته بودجه و اعتبار یک کلانشهر برخوردار نیست.

شهر همدان این روزها به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است و کوچه و پس کوچه‌های شهر به خیابان و بلوار تغییر ماهیت داده‌اند که این مسئله رفت و آمد قشر معلول در این کوچه‌ها را سخت می‌کند.

در این کلانشهر نسبتا آشفته که البته آشفتگی آن در ظهر و عصر به خوبی مشهود و مشخص است، عبور و مرور و استفاده از امکانات برای معلولان سخت و بسیار مشکل است.

در مسیر ورودی به دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی برای رفت و آمد معلولان رمپ‌های مشخص، مناسب و استاندارد لحاظ نشده است که این مهم را می‌توان با سر زدن به بسیاری از دستگاه‌های اجرایی ملاحظه کرد.

در شهر همدان معلولان نمی‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند چرا که این دستگاه‌ها به طور معمول برای استفاده افراد سالم در نظر گرفته شده و ارتفاع و شکل قرارگیری دستگاه‌های خودپرداز، استفاده برای معلولان را سخت کرده است.

از دستگاه‌های خودپرداز که بگذریم رفت و آمد به بسیاری از بانک‌ها برای افراد معلول در همدان سخت است و این مهم با وجود همه تأکیداتی که از سوی این قشر جامعه و مسئولان و متولیان این امر شده، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

دستگاه‌های فرهنگی همدان نیز برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری به افراد معلول فضای مناسب را ندارند و در این باره می‌توان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع سینمایی شهید آوینی اشاره کرد که افراد معلول علاقمند به مباحث فرهنگی و هنری و حتی هنرمندان معلول به هیچ وجه امکان ورود و استفاده از امور فرهنگی را ندارند.

سینما قدس نیز شکل و وضعیت مناسبی برای بهره‌مندی معلولان ندارد و البته در همین راستا باید به وضعیت و شکل کتابخانه‌های عمومی نیز اشاره کرد.

مشکل تردد در شهر برای معلولان بارها عنوان شده و مدیران شهری با وجود معلول را جلب نکرده‌اند.

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری برای حمل و نقل معلولان امکاناتی ندارند و این مهم در پل‌های عابر پیاده نیز مشهود است که اگر در این پل‌ها از آسانسور استفاده شود شاید برای قشر معلول هم مورد استفاده قرار گیرد.

در شهر همدان با جمعیت نسبتاً قابل توجه معلول، در خصوص ارائه خدمات و امکانات به این قشر هیچگونه کاری انجام نشده است و این مسئله و وضعیت معلولان برای استفاده از امکانات تا آنجا پیش رفت که در سال‌های گذشته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان سوار بر ویلچر گشتی در شهر زد اما نتوانست به خیلی از ادارات و دستگاه‌های دولتی وارد شود.

این عضو شورای شهر که با ویلچر در شهر می‌گشت، نتوانست از اتوبوس و تاکسی استفاده کند و این روز همه گمان کردند که این سفر با ویلچر موجب رفع برخی از مشکلات می‌شود اما روزها گذشت و هنوز مشکلات پابرجاست.

یکی دیگر از مباحث مورد توجه این است که پاساژها و مراکز خرید در همدان نیز برای ارائه خدمات به معلولان هیچگونه امکانی را فراهم نکرده‌اند که می‌توان گفت شاید صاحبان مراکز خرید در همدان اصلاً معلولان را در دایره خریداران و شهروندان محسوب نمی‌کنند.

با وجود همه این مشکلات برای جامعه معلول در همدان انتظار می‌رود مدیریت شهری همدان فکری به حال این مسئله مهم داشته باشد و با واکاوی برخی از مشکلات و با ایجاد زیرساخت‌های لازم مشکلات این حوزه را حل کند و در ساخت و سازها مقوله استفاده معلولان را حتماً به عنوان یک قانون در نظر گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار