حال نامساعد اقتصاد نصف جهان
تابناک: گزارش آماری جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کشور نشان می دهد استان اصفهان در ارزیابی مولفه های ملی محیط کسب و کار ایران در بهار 1394 در جایگاه 24 کشور در میان 31 استان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 03 December 2015

به گزارش تابناک اصفهان، گزارش آماری جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کشور نشان می دهد استان اصفهان در ارزیابی مولفه های ملی محیط کسب و کار ایران در بهار 1394 در جایگاه 24 کشور در میان 31 استان قرار گرفته است. برای تهیه این گزارش 281 تشکل اقتصادی همکاری داشته اند و 21 مولفه ملی از محیط کسب و کار مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته اند. بر اساس این گزارش شرایط بهبود محیط کسب و کار ایران از بهار 93 تا بهار 94 شاهد 4 صدم درصد بهبود بوده است. با وجود سهم 57/3 درصدی در تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت و برخورداری از جایگاه دوم کشور پس از تهران در این شاخص در زمینه مولفه های محیط کسب و کار با وجود رشد مثبت 18 صدم درصدی نسبت به بهار 93 و کسب امتیاز 57/6 در این ارزیابی در جایگاه 24 نسبت به سایر استان های کشور قرار گرفته است. کسب رتبه 24 استان اصفهان در شاخص محیط کسب و کار و قرار گرفتن این استان در جایگاه 11 در بخش سرمایه گذاری های صنعتی و معدنی طی چهار ماه نخست سال 94 آژیر قرمز را برای سرمایه گذاری در صنعت و تجارت استان اصفهان به صدا در آورده است و مسئولان اقتصادی استان و فعالان نهادهای خصوصی باید هر چه سریعتر برای نزول بیشتر اقتصاد در استان اقدامات ساختاری و کارآمد را به اجرا در آورند.

تداوم شرایط نامساعد کسب و کار اصفهان مانند سه سال گذشته

آمارها گویای تداوم شرایط نامساعد کسب و کار در اصفهان طی 13 فصل گذشته است. گزارش آماری مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد از بهار 91 تا بهار 94 شرایط محیط کسب و کار استان اصفهان رشد بسیار ناچیزی داشته است و از 52/6 در بهار سال 91 به 57/6 در بهار 94 رسیده است. در این 13 فصل گذشته پاییز 92 با 59/6 بدترین فصل و تابستان 93 با 71/5 بهترین فصل برای محیط کسب و کار به شمار می روند که همانطور که مشاهده می شود تغییر محسوسی در شاخص محیط کسب و کار استان اصفهان در این دوره رخ نداده است. این آمار حکایت از آن دارد که مدیریت استان باید در سیاستگذاری های کلان خود تجدید نظر کند و به جای تمرکز بر روی طرح های عمرانی باقیمانده از دولت های گذشته به دنبال رفع موانع تولید و تجارت و بهسازی ساختار اداری و بروکراتیک استان باشد. طی سه سال گذشته هیچ طرح ساختاری و تحول سازی در استان اصفهان اجرایی نشده است و نهاد بخش خصوصی استان نیز بیش از آنکه پیگیر اصلاح ساختاری در مدیریت اقتصادی استان باشد بیشتر وقت خود را صرف سه موضوع بیمه، مالیات و بانک کرده است در صورتی که در استانی با شرایط صنعتی مانند اصفهان همچنان دریافت کوچکترین مجوزهای کسب و کار ماه ها زمان می برد.

مفاسد اقتصادی و بی تعهدی شرکت ها بدترین مولفه های استان

همانطور که اشاره شد در تهیه این گزارش 21 مولفه مورد ارزیابی تشکل های اقتصادی قرار گرفته اند. از میان این 21 مولفه سه مولفه زیر ساخت های تامین برق، نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده و زیرساختهای حمل ونقل به عنوان بهترین مولفه های محیط کسب و کار استان و سه مولفه وجود مفاسد اقتصادی در دستگاههای حکومتی، بی تعهدی شرکت ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران و برگشت چک های مشتریان و همکاران بدترین مولفه های محیط کسب و کار معرفی شده اند. 21 مولفه محیط کسب و کار استان اصفهان به ترتیب از بهترین به بدترین به شرح زیر است: زیر ساخت های تامین برق، نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده، زیرساخت های حمل ونقل، تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی و تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه، موانع تعرفه ای صادرات محصولات و واردات مواد اولیه، تعرفه پایین کالاهای وارداتی و رقابت غیرمنصفانه محصولات رقیب خارجی در بازار، محدودیت قانون کار در تعدیل و جابجایی نیروی کار، بی ثباتی در قیمت مواد اولیه، بی ثباتی قوانین و مقررات مربوط به تولید و سرمایه گذاری، عرضه کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی، قیمت گذاری غیرمنطقی محصولات تولیدی توسط دولت و نهادهای حکومتی، ضعف دادسراها در رسیدگی مؤثر به شکایت ها و اجبار طرفهای قرارداد به انجام تعهدات، مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها، تولید کالاهای غیراستاندارد، تقلبی و عرضه نسبتاً بدون محدودیت آن به بازار، اعمال تحریم های بین المللی علیه کشورمان، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیر رسمی، برگشت چک های مشتریان و همکاران، بی تعهدی شرکت ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران، وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی. در اجرای پایش محیط کسب و کار، استان اصفهان با 11 تشکل اقتصادی بالاترین میزان مشارکت را نسبت به سایر استان ها داشته است. تشکل های انجمن صنفی کامیونداران نجف آباد، انجمن مدیران صنایع اصفهان، انجمن صنفی کارفرمایان حمل ونقل درچه غرب اصفهان، انجمن صنفی شرکت های خدمات مشاوره جنوب استان اصفهان، کانون مدیران ماشین ساز صنایع فلزی استان اصفهان، اتحادیه تعاونی های تولید مرغ استان اصفهان، انجمن صنفی مهندسان مشاور استان اصفهان، انجمن تخصصی صنایع همگن برق و الکترونیک استان اصفهان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اتاق تعاون استان اصفهان، اتاق اصناف استان اصفهان همکاری داشته اند.

رتبه در میانگین ارزیابی مؤلفه های محیط کسب وکار در بهار 94

نام استان

1

اردبیل

2

یزد

3

تهران

4

کرمان

5

گیلان

6

سیستان و بلوچستان

7

هرمزگان

8

خراسان رضوی

9

چهارمحال و بختیاری

10

خراسان جنوبی

11

زنجان

12

گلستان

13

قزوین

14

مرکزی

15

همدان

16

کردستان

17

مازندران

18

آذربایجان غربی

19

آذربایجان شرقی

20

فارس

21

سمنان

22

کهگیلویه و بویراحمد

23

خوزستان

24

اصفهان

25

لرستان

26

قم

27

خراسان شمالی

28

کرمانشاه

29

ایلام

30

بوشهر

31

البرز

یادداشت:

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :