افزایش ٣٠٠‌دلاری قیمت هر تن برنج وارداتی از سوی هندی‌ها، نگرانی از افزایش قیمت برنج داخلی را که قوت غالب مردم به شمار می‌رود، ایجاد کرده است. در‌حالی‌که کارشناسان معتقدند در راستای تنظیم بازار برنج باید حجم مورد نیاز و سقف واردات آن مشخص شود، دوم آذر ماه امسال، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزاد‌سازی مشروط واردات برنج از تاریخ ۴‌آذر ٩۴ تا ٣١‌تیر‌٩۵ بدون تعیین هیچ سقفی خبر داد. هندی‌ها نیز از این فرصت استفاده کرده و قیمت هر تن برنج را ٣٠٠‌دلار افزایش دادند. با این افزایش قیمت، هر کیلوگرم برنج هندی برای واردکننده حدود هزار تومان افزایش قیمت پیدا خواهد کرد و تا به دست مصرف‌کننده برسد، بی‌شک چند هزار تومان بر قیمت آن افزوده خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 05 December 2015
از طرفی برخی نیز این مسئله را نتیجه تبانی دلالان داخلی با هندی‌ها عنوان می‌کنند تا بهانه‌ای باشد برای افزایش قیمت برنج داخلی.در این ارتباط دبیر اتاق اصناف مشهد به شهرآرا گفت: با توجه به اینکه در‌حال‌حاضر فصل برداشت برنج است، مشخص نیست که چرا این اقدام از سوی دولت انجام شد؛ اما اگر این کار تحقق پیدا کرده باشد بدون تردید اثرات خود را روی دیگر کالاها خواهد گذاشت.

عبدا... افشاری افزود: البته در این زمان، بازار در شرایطی نیست که این اثر را خیلی زود نشان دهد زیرا دچار رکود است و مردم هم بیشتر از نیاز خود خرید نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه شاید واردات برنج در شرایط فعلی متعادل‌کننده قیمت باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار کشش افزایش قیمت ندارد و اگر این برنج با قیمت بالا وارد بازار شود، زمین‌گیر می‌شود.

افشاری درباره تبانی دلالان داخلی با هندی‌ها برای افزایش قیمت برنج ایرانی اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ دهد زیرا دولت اجازه این کار را نخواهد داد.

وی درباره وضعیت بازار مواد غذایی در روزهای اخیر، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بازار اکنون در حالت آرامش به سر می‌برد و حتی با توجه به اینکه در ایام پایان ماه صفر هستیم و همیشه در این ایام به‌دلیل افزایش تقاضا از سوی هیئت‌های مذهبی با جهشی در قیمت‌ها مواجه بودیم، امسال این جهش رخ نداد و در کل بازار مواد غذایی نسبت به شرایط حاکم، آرام است اما اگر کار و تولید بهبود پیدا کند، آن زمان باید نسبت به افزایش قیمت‌ها تمهیداتی سنجید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار