ترفندی دیگر برای فروش اجناس قاچاق در بازار؛
تابناک: صنایعی که گرچه نام و ظاهری از اصفهان را دارند و هر بیننده‌ای گمان میبرد که این کالاها در کارگاه‌های همین شهر ساخته شده اما فقط ظاهر تاریخ و نشان اصفهان را یدک میکشند.
کد خبر: ۱۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷ 15 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، موضوع ورود صنایع دستی قاچاق و وارداتی به کشور و حضور آن در بازارهای صنایع دستی کشور یکی از چندین مشکلی است که سالهاست گریبان صنایع دستی کشور را گرفته است.

بازار صنایع دستی اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و صنایع دستی نامرغوب و قاچاق طی 10 سال اخیر بازار خالص صنایع دستی را با ناخالصی های قاچاق بهم ریخت.

گرچه بسیاری از بازاریان اصفهان به ویژه در میدان امام از این موضوع گلایه مند هستند اما برخی دیگر نیز هستند که سود فروش را بر کیفیت و حفاظت ار میراث چندصد ساله اصفهان ترجیح میدهند.

برخی از فروشندگان صنایع دستی در میدان امام در سالهای گذشته برای فروش بیشتر اقدام به خرید صنایعی کردند که بیشتر از کشور چین، پاکستان و هند به بازار اصفهان وارد شده بود. صنایعی که عمدتا قاچاق و از مواد دست دوم و اغلب بازیافتی تهیه شده بود.

ناگفته پیداست که قیمت این دسته اقلام در مقایسه با صنایع دستی ظریف و با کیفیت اصفهان کمتر است و همین موضوع می تواند در رقابت بازار و وضعیت مالی مردم، سبب پیشی گرفتن فروش صنایع دستی قاچاق از صنایع دستی اصفهان شود که همین امر هم اتفاق افتاد.

با شیوع این وضعیت و تعطیل شدن چندین کارگاه صنایع دستی در اصفهان، سازمان میراث فرهنگی استان طی چهار سال گذشته فروش هرگونه صنایع دستی خارجی در میدان امام را ممنوع کرد و فروشندگانی که اقدام به فروش آن می کردند را نیز ملزم به پرداخت جریمه می کرد.

با این تصمیم گیری بازار صنایع دستی اصفهان توانست بخشی از جان از دست رفته خود را بازیابد اما ترفندهای بازار قاچاق برای حضور خود در بازار صنایع دستی به همین جا ختم نشد و اخیرا در بازارهای صنایع دستی میدان امام و حتی دیگر واحدهای فروش در سطح شهر، شاهد فروش صنایع دستی با ظاهر ایرانی اما جنس ترکیه ای هستیم.

سرویس های بلور و شیشه شاه عباسی اعم از استکان و نعلبی، لاله، جام و لیوان که با رنگ های مختلف و اغلب با تصویر شاه عباس در بسیاری از مغازه های میدان امام اصفهان به فروش می رسد، از بلورهای ترکیه ای و با نقش های اصفهانی رنگ و لعاب یافته اند و با نام صنایع دستی اصفهان به فروش می رسد.

صنایعی که گرچه نام و ظاهری از اصفهان را دارند و هر بیننده ای گمان می برد که این کالاها در کارگاه های همین شهر ساخته شده است اما فقط ظاهر تاریخ و نشان اصفهان را یدک می کشند.

یکی از فروشندگان این کالا در گفتگو با تابناک می گوید: این اجناس از ترکیه وارد می شود چراکه بلور اصفهان و ایران شکننده تر و در مقایسه با ترکیه کیفیت پایین تری دارد.

وی همچنین می افزاید: نقش های کار شده بروی بلورهای ایرانی در بازار با ماژیک حک شده است و بعد از مدتی استفاده این نقشها از بین می رود اما اجناس ساخت ترک به دلیل کیفیت بهتر، با گذشت زمان هم آسیبی نمیبیند.

گرچه صحبت های این فروشنده با واقعیت هم منافاتی ندارد و اغلب بلورهای این چنینی ایرانی کیفیت نازلتری در مقایسه با اجناس ترکیه ای دارد، اما این موضوع دلیل فروش کالاهای ترکیه ای در کنار صنایع دستی با قدمت و ظرافت ایرانی نمی شود.

اتحادیه صنایع دستی به عنوان واحد نظارتی بر بازار صنایع دستی می تواند با تقویت کارگاه های داخلی در این زمینه و همچنین نظارت بر فروش اجناس خارجی در کنار صنایع دستی ایرانی، علاوه بر اینکه به سلیقه مشتری پاسخ می دهد، تولید داخلی و صنایع دستی اصفهان را تقویت نماید و نگذارد همانند سالهای گذشته پای اجناس خارجی به بازارهای سنتی اصفهان باز شود و رقابتی نابرابر را در بین اجناس قاچاق ارزان قیمت و تولیدات داخلی ایجاد کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار