کرمان
با حضور به‌ موقع آتش‌نشانان و اعضای ستاد بحران، آتش‌سوزی در حوالی شرکت نفت منطقه جنوب‌شرق در رفسنجان مهار شد.
کد خبر: ۱۴۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 08 December 2015

پیش از ظهر امروز به ‌منظور آمادگی‌سنجی دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان مانوری بدون اطلاع قبلی در رفسنجان برگزار شد.

زمان وقوع حادثه ساعت 10 و 18 دقیقه بود و ساعت 10 و 21 دقیقه به ستاد بحران شهرستان تشکیل و رئیس ستاد بحران از طریق بی‌سیم به دستگاه‌ها اطلاع داد و بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

اعضای ستاد بحران که با بی‌سیم، پیامک و تلفن از این حادثه باخبر شده بودند، یکی پس از دیگری خود را به جلسه رساندند و نخستین عضو ستاد بحران رئیس جمعیت هلال احمر بود که مانند همیشه زودتر از بقیه خود را به محل جلسه رسانده بود و نیروهای خود را به محل حادثه اعزام کرده بود.

ساعت 10 و 33 دقیقه زمان ورود ئیس جمعیت هلال احمر بود و سایر مسئولان دستگاه‌های عضو ستاد بحران هم در دقایق بعدی به جلسه حضور یافتند و آخرین نفر این اعضا سیدمحمد حسینی رئیس شرکت گاز بود که یک دقیقه مانده به ساعت 11 خود را به جلسه رساند و در راه رفتن به محل حادثه هم نماینده اداره راه و شهرسازی در حال ورود به محل جلسه بود.

قابل ذکر است، نماینده‌ای از اورژانس 115 دراین جلسه حضور نداشت، اما نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شده بودند، مسئول اورژانس شهرستان رفسنجان چند روز پیش در سانحه تصادف دچار آسیب شده و در مرخصی به سر می‌برد.

حمید ملانوری فرماندار رفسنجان در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رفسنجان اظهار داشت: در راستای سنجش آمادگی عوامل عضو ستاد بحران برای مقابله با حوادث تصمیم به برگزاری مانوری گرفتیم که هیچ‌ یک از دستگاه‌ها از آن اطلاع نداشتند.

وی ادامه داد: سناریوی این مانور بر این مبنا است که ابتدای جاده رفسنجان - انار در کنار یکی از انبارهای شرکت نفت که حاوی میلیون‌های لیتر مواد سوختی است و زمینه‌ساز اتفاقات خطرناکی است، آتش‌سوزی رخ داده است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: این حادثه بر اثر برخورد بیل مکانیکی با لوله‌های نفت رخ داده است و لذا با توجه به بحران در این زمینه دستگاه‌های عضو ستاد خود را باید به محل برسانند و زمان رسیدن و آمادگی این اعضا به محل اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در رفسنجان بیماری آنفلوآنزا شیوع پیدا کرده و این بحران نیز باید مدیریت شود تأکید کرد: اگر هم‌زمان حادثه‌ای رخ دهد باید حوادث را پوشش داد و جلوی تلفات و خسارات را گرفت.

ملانوری در پایان جلسه خاطرنشان کرد: زمان حضور مسئولان دستگاه‌های ستاد بحران در جلسه نسبتا خوب بود.

در ادامه به همراه فرماندار، معاونان و اعضای ستاد بحران همگی سوار یک ون شدیم و به محل حادثه عزیمت کردیم، طی مسیر هم یک تصادف کوچک رخ داده بود، اما مسیر مدت کوتاهی مسدود بود و باز شد و این‌ها از جمله مواردی است که سبب تأخیر در حضور دستگاه‌ها در زمان بحران می‌شود و به عینه شاهد آن بودیم.

سرانجام ساعت 11 و 20 دقیقه به همراه فرماندار که رئیس ستاد بحران شهرستان است و سایر اعضا و جمعی از خبرنگاران به محل حادثه رسیدیم که حادثه پوشش داده شده بود و آتش به‌موقع مهار شده بود.

حریم خطوط لوله نفت باید رعایت شود/حضور دستگاه‌های ستاد بحران خوب بود/مانور باید تکرار شود

پرویز شیاسی مدیر منطقه خط لوله جنوب‌شرق کشور در رفسنجان اظهار داشت: مانور به منظور شناسایی توانمندی همکاران در شرکت خطوط لوله نفت و هم‌افزایی با مسئولان شهرستان بود که سرعت عمل مجموعه برای حضور در محل حادثه ارزیابی شود.

وی پیرامون این مانور تصریح کرد: اتفاقی که منجر به آتش‌سوزی شده از برخورد ناخن یک بیل مکانیکی به لوله که بنزین به‌وقوع پیوست.

مدیر منطقه خطوط لوله جنوب‌شرق افزود: بلافاصله با افت فشار که در تأسیسات ایجاد شد بهره‌برداران مطلع شدند و به ما خبر دادند و کمیته بحران تشکیل شد و فرماندار به‌عنوان عضو ارشد ستاد بحران شهرستان را از حادثه مطلع کردیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف اجرای این مانور که همه به‌ویژه همجواران خطوط لوله باید بدانند این است که خطوط لوله حریم دارند و نباید بدون اطلاع دستگاهی مانند بیل مکانیکی و ... اقدام به خاک‌برداری یا سایر کارها کند.

شیاسی تصریح کرد: این حادثه می‌توانست واقعی باشد همان‌طور که در مناطقی از کشور رخ داده و تلفات جانی هم داشته است.

وی در ادامه به ارزیابی حضور عوامل ستاد بحران به محل حادثه پرداخت و گفت: این نخستین مانور ما بود و نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس و آتش‌نشانی به‌موقع به محل حاضر شدند و موفق به مهار آتش شدند.

شیاسی افزود: این مانور نیاز است که تکرار شود و آمادگی بهتری از سوی اعضا دیده شود، ماهیت و کار خطوط، حمل سیالات نفتی با لوله‌هاست و اگر نسبت به حریم لوله دقت نشود به لوله‌ها صدمه وارد می‌شود و امکان دارد جان افراد تهدید شود.

وی خاطرنشان کرد: زمان وقوع حادثه امکانات آماده بود و عوامل برای ترمیم خطوط در محل حاضر شدند.

این مانور فرضی اگر چه شبیه‌سازی شده بود، اما به گفته مدیر منطقه خطوط لوله جنوب‌شرق کشور می‌توانست واقعی باشد و به قول فرماندار رفسنجان هم بهانه برای عدم حضور در جلسه ستاد بحران قابل توجیه نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار