از طرح منطقه آزاد حمایت کنیم
از آنجا که طرح منطقه آزاد برای توسعه استان و آینده منطقه بسیار مهم است ، از تمامی نمایندگان مجلس ،کاندیداهای انتخابات مجلس، سیاسیون و رسانه های جمعی دعوت می کنیم در طول هفته جاری و هفته بعد با شدت کامل از طرح منطقه آزاد بدون هر گونه باندبازی حمایت کنند.
کد خبر: ۱۴۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 09 December 2015

سه شنبه 17 آذر 94 طرح منطقه آزاد اردبیل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تصویب قرائت شد ولی متاسفانه دوباره به کمسیون اقتصادی برای بحث بیشتر عودت داده شد.

قبل از اینکه توکلی نماینده تهران و عضو موتلفه مخالفت خود را در صحن علنی بیان کند در سفری که برای سخنرانی روز دانشجو دعوت شده بود، در سفره میزبان، تصویب منطقه آزاد اردبیل را خیانت به ایران دانست.

در این باره باید به آقای توکلی یادآور شد اگر توسعه اردبیل و رفع بیکاری و به دنبال آن به حداقل رسیدن آسیب های اجتماعی برای استان محروم اردبیل با تصویب منطقه آزاد اردبیل از نظر شما خیانت به ایران محسوب می شود، ما به این خیانت افتخار می کنیم و می خواهیم خیانت کار باشیم و هر کس در مقابل این طرح قرار گیرد در انتخابات اسفندماه حساب مان را صاف خواهیم کرد.

از تمامی نمایندگان مجلس ،کاندیداهای انتخابات مجلس، سیاسیون و رسانه های جمعی دعوت می کنیم در طول هفته جاری و هفته بعد با شدت کامل از طرح منطقه آزاد بدون هر گونه باندبازی حمایت کنند.

منطقه آزاد راهکاری است که استان اردبیل را از محرومیت نجات می دهد. فرماندار محمدی (حاجی اروجعلی) طرح های زیربنایی را در کشت و صنعت مغان شروع کرده و با تصویب منطقه آزاد جهشی عظیم در توسعه و خرده نظام اقتصادی بوجود می آید.

فراخوان به نمایندگان مجلس ،کاندیداهای انتخابات مجلس،سیاسیون و رسانه های جمعی برای حمایت از طرح منطقه آزاد

طرح منطقه آزاد یکی از راهکارهای استراتژیک برای توسعه کشورهای جهان سوم و تک محصولی است. مناطق آزاد دارای پتانسیلی است که اقتصاد دولتی را به اقتصاد جهانی پیوند می دهد .

در مناطق آزاد امتیازاتی وجود دارد که بواسطه آن سرمایه دارن خارجی و داخلی ترغیب به سرمایه گذاری می شوند . سرمایه دارن به مدت 20 سال معاف از مالیات هستند و همچنین سرمایه داران بدون روادید به مناطق آزاد رفت و آمد می کنند.

ایجاد مناطق آزاد، نخستین بار در کشورهای سوسیالیستی که دارای اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت. در واقع هدف پایه گذاران مناطق آزاد، آزمودن تئوری اقتصاد آزاد در بخش‌هایی از کشور بود که مایه‌های پیشرفت در آن‌ها دیده می‌شد.

در ایران هم شکل گیری مناطق آزاد تجاری به پیشنهاد تئوری پردازان اقتصاد دولتی صورت گرفت تا گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی باشد. در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ ضربه پذیری اقتصاد کشور از صادرات نفتی، به طور محسوس مورد توجه قرار گرفت.

آمارهای سال ۱۳۶۷ نشان می‌دهند که صادرات نفتی ما در آن سال حدود ۷ میلیارد دلار شد. در حالی که همین درآمدهای ارزی در برخی از سال‌ها از ۲۰ میلیارد دلار فراتر رفته است؛ بنابراین در برنامه اول، توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یک تصمیم قطعی مورد توجه قرار گرفت؛ و یکی از بهترین ابزارها برای توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد مناطق آزاد صنعتی بود.

بدین ترتیب در تبصره ۱۹ برنامه اول توسعه، سه منطقه آزاد تجاری- صنعتی در کشور مورد تصویب قرار گرفت. در استان اردبیل نیز با آمدن استاندار خدابخش یکی از برنامه ها ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل بود.

در دنیا نیز این امر مرسوم است که کشورهای جهان سوم برای گذار به مدرنیته از کشورهای توسعه یافته کمک می گیرند یعنی هم از برنامه های آنها استفاده می کنند و هم اینکه از تکنولوژی آنها بهره مند می شوند. بیشتر کشورها در شرایط کنونی خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین سازمان تجارت جهانی هستند و این فقط به خاطر بهره مندی کشورهای عقب مانده و رسیدن به توسعه یافتگی است.

با وجود منطقه آزاد نرخ رشد اقتصادی افزایش می یابد ، سطح رفاه اجتماعی ارتقا می یابد. برای صادرکنندگان امر بروکراسی و گمرکی تسهیل می شود. منطقه آزاد توسعه و توسعه پایدار را برای اردبیل به ارمغان می آورد.

توسعه را باید مجموعه ای از قابلیت ها و موقعیت ها در سازمان یافتگی حیات مادی و معنوی افراد یک جامعه چه بصورت فردی و چه بصورت جمعی تعریف کرد که به آنها امکان می دهد تا با بالاترین حد ممکن در هر مقطعی پاسخگوی نیازهای خود در این دو زمینه باشند و با ارضای این نیازها به بالاترین حد ممتاز خلاقیت نیز در این زمینه ها دست یابند.

توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای حاضر را بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده در برآورده کردن نیازهایشان، تأمین می‌کند.

در هر روی تصویب منطقه آزاد برای استان اردبیل از ضروریات است و این امر باید در هفته بعد با حمایت کلیه اقشار،سیاسیون، نمایندگان مجلس، نمایندگان مجلس خبرگان استان اردبیل ، کاندیداهای انتخابات مجلس و خبرگان و علما و رسانه ها با موفقیب مصوب شود. و از همه عزیزان درخواست می کنیم که به این امر فراجناحی نگاه کنند تا از سود این طرح همگان بهره من شوند.

حسین بشیری گیوی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
منطقه ازاد به اروجعلی محمدی وصل نکن
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
آره برادر اروج محمدی از زمانی که دوباره به کشت وصنعت برگشته مدام داره آدمی خودشو استخدام می کنه ، جوشاندن تحصیل کرده وبیکار دشت مغان که به ایشان مراجعه می کنند جواب نه می شنوند،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
اقای بشیری واقعا دلسوز استان اند و بی ادعا برای توسعه پایدار استان و کشور قلم میزنند خواستم تشکر کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار