30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان جهرم به کشت مرکبات اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۴۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷ 14 December 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رئیس جهاد کشاورزی جهرم از مقام نخست این شهرستان در صنایع مرکبات استان فارس خبر داد و افزود: در این شهرستان پیش‌بینی می‌شود همانند پارسال حدود یک ‌میلیون تن محصول از سطح زیر کشت 30 هزار هکتار اراضی برداشت شود.

محمدرضا شهابی با بیان اینکه شغل اغلب مردم جهرم کشاورزی است، می‌گوید: 25 هزار بهره‌بردار در جهرم فعالیت می‌کنند که از این تعداد 15 هزار نفر مستقیم و 10 هزار نفر غیرمستقیم در این زمینه فعال هستند.

وی ارقام مرکبات را در جهرم؛ پرتقال، لیموشیرین، نارنج، نارنگی، لیموترش، ترنج و گریپ فرود عنوان و خاطرنشان می‌کند:14 خط سورتینگ و بسته‌بندی مرکبات و دو کارگاه صنعتی آب‌لیموگیری در جهرم فعالیت می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی بابیان اینکه 300 نهالستان تولید نهال مرکبات در جهرم وجود دارد که  سالانه 5 میلیون نهال تولید می‌ کنند ، می گوید: این محصولات علاوه بر مصرف داخلی استان فارس به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد صادر می‌شود.

شهابی با اعلام اینکه  85درصد ازهزینه‌های اصلاح آبیاری تحت‌فشار توسط  این مرکز پرداخت‌شده است، اظهار می‌دارد: از پارسال تاکنون، هزینه های اصلاح آبیاری در سطح 265 هکتاراز اراضی جهرم  به‌صورت یارانه‌ای پرداخت شده است.

رضا آزاد کارشناس جهاد کشاورزی جهرم هم با تأکید بر اصلاح الگوی کشت، تصریح می‌کند: باید با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه محصولات  را کشت کرد و با توجه به نظر کارشناسان افت یک متر آب شیرین در سفره‌های زیرزمینی،  باعث بالا آمدن 40 متر آب‌شور می‌شود که شایسته است از توسعه باغ ها خودداری و به حمایت  از کشت‌های استراتژی اقدام کرد.

وی با اشاره به ‌قرار گرفتن در فصل سرما و جلوگیری از آسیب به باغ ها، می‌افزاید: مبارزه با علف‌های هرز، استفاده از بادشکن، تغذیه مناسب گیاهی، پوشاندن درختان با استفاده از تورهای پلاستیکی، استفاده از خاک مناسب برای کاشت درختان، تغذیه مناسب گیاهان، استفاده باغدار به‌ طور مستمر از بخاری‌های حرارتی در سطح باغ و مبارزه با آفات ازجمله راه‌های جلوگیری از سرما زدگی درختان است.
 
علیرضا صحراییان فرماندار ویژه جهرم هم بر اجرای طرح‌های حفظ نباتات دراین شهرستان تأکید می کند و می گوید : اصولی‌ترین راه مقابله و کنترل آفات و بیماری‌های مرکبات، اجرای طرح‌های حفظ نباتات در شهرستان جهرم است که گامي مؤثر و ارزشمند در کاهش بیماری‌ها است و اين کار نيازمند تخصيص بودجه است تا وضع بهتر و خسارت ها  و تلفات به پایین‌ترین سطح تقليل يابد.

وی کوره‌های زغالی را يکی از معضلات برای باغ های  شهرستان جهرم می‌داند و بيان می‌کند: يکي از معضلاتي که موجب رشد آفات و بيماري براي درختان مرکبات شده، کوره‌های زغالي مجاور باغ ها هست که  بايد برای انتقال کوره‌ها مکان‌یابی صورت  گیرد و از آفات باغي جلوگيري شود.

به گفته رئيس شوراي کشاورزي شهرستان جهرم ازآنجا ‌که کشاورزان جهرمی با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌گوید:50 چاه غیرمجاز از پارسال تاکنون مسدود شده و 300 کنتور هوشمند برای کنترل میزان آب برداشتی بر چاه‌های کشاورزی نصب‌شده است.

حمید زرگری سرپرست ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم  نیز خاطرنشان می‌کند: افزایش راندمان عملکرد محصول ارقام مرکبات و نخیلات با توصیه‌های بهینه مصرف آب، کود و سم از اقدامات بسیار مهمی بوده  که در این مرکز انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه بیش از 90 درصد از باغ های شهرستان جهرم با سیستم آبیاری قطره‌ای، آبیاری می‌شوند، می‌گوید: این ایستگاه برای نخستین بار در سال 1352 در جنوب کشور موفق به معرفی روش آبیاری قطره‌ای شد.

 سرپرست ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم همچنین، معرفی ارقام و پایه‌های جدید و مقاوم به شرایط و روش‌های داشت مناسب مرکبات و میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، تعیین نیاز غذایی مرکبات و توصیه‌های کودی مناسب، تعیین نیاز آبی ارقام موجود در منطقه را ازجمله یافته‌های این مرکز ذکر می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار