مدیر جهادکشاورزی شهرستان نیر از توسعه کشت بدون شخم و ارائه الگوهای جدید در زراعت پاییزه خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 15 December 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، فیروز فولادی صبح امروز در جلسه ستاد کشت پاییزه در شهرستان نیر با بیان اینکه عملیات کشت پاییزه در این شهر آغاز شده و زارعان با مساعد شدن شرایط جوی کشت خود را انجام می‌دهند، اظهار کرد: امسال به اندازه کافی نهاده‌های مختلف برای کشت پاییزه زارعان تدارک دیده شده است.

وی افزود: به منظور حفظ و ذخیره‌سازی رطوبت و جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین کاهش هزینه‌های اولیه عملیات کشت محصولات زراعی در این شهرستان به شیوه کشت بدون شخم با استفاده از دستگاه‌هایی موسوم به no tilage صورت می‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نیر در خصوص مزایای این روش کاشت گفت: ش کاشت بدون شخم از فرسایش خاکی خاک جلوگیری کرده و به دلیل اینکه بقایای گیاهی در سطح خاک باقی می‌ماند به همین خاطر نزولات آسمانی جذب بقایای گیاهی شده و به تدریج به لایه‌های زیرین خاک نفوذ کرده و از ایجاد سیلاب و فرسایش بادی نیز می‌کاهد.

فولادی از عموم کشاورزان منطقه خواست با مشاوره به موقع با کارشناسان این مدیریت هزینه‌های عملیات خاک‌ورزی را با استفاده از این روش کاهش داده و ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی میزان درآمد سالانه خود را از این طریق افزایش دهند.

این مسئول یادآور شد: بهره‌برداری غیر اصولی از منابع آب و خاک امروزه به یکی از مشکلات جدی و تهدیدکننده در بخش کشاورزی منجر شده است که باید با ارائه الگوهای مناسب به اصلاح روش‌های سنتی بپردازیم که کشت بدون شخم یکی از این روش‌هاست.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، این شهرستان دارای 38 هزار و 200 هکتار زراعت دیم و 10 هزار هکتار زراعت آبی است که در آن انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو و دانه‌های روغنی و سیب‌زمینی و انواع علوفه کشت می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار