مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر ایران گفت: عملیات اکتشاف مخازن زیرزمینی هیدرو کربنی (نفت و گاز) در منطقه صوفیکم استان گلستان که از امروز آغاز شد، قریب پنج ماه زمان نیاز دارد.
کد خبر: ۱۴۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 15 December 2015
یوسف اعتمادی روز سه شنبه در حاشیه عملیات حفاری مخازن هیدرو کربنی در منطقه صوفیکم از توابع شهرستان آق قلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نقشه ها و نمونه برداری های انجام شده و مطالعات لرزه نگاری و ژئوفیزیک در این منطقه نشان می دهد که این نقطه دارای گاز می باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تحقیقات انجام شده در منطقه صوفیکم ،نتایج خوبی از این حفاری به دست آید.
مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر ایران در خصوص سرمایه گذاری این پروژه نیز گفت: تمام اعتبارات پروژه مربوط به شرکت ملی نفت ایران می باشد و سعی شده تا هزینه های حفاری این چاه زیاد نشود.
اعتمادی یادآور شد: کل اعتبار و هزینه های پیش بینی شده برای این چاه بین 14 تا 15 میلیون دلار بوده که تمامی آن از محل منابع ملی تامین خواهد شد.
مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر ایران ادامه داد: با توجه به مشکل انتقال گاز جنوب به شمال کشور و همچنین با توجه به مشکلی که در سال 1386 در اثر سرمای زمستان و قطع گاز به وجود آمد در صورت مثبت شدن نتیجه این اکتشاف، ارزش گاز این منطقه 10 برابر ارزش گاز جنوب خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر هم به نتایج مثبت در زمینه اکتشاف این چاه دست پیدا نکنیم، به منزله شکست در کار نیست، بلکه یک کار نحقیقاتی خوبی در بخشی از کشور انجام شده است.
اعتمادی ادامه داد که چنانچه بتوانیم به نتایج مثبت و قابل قبول در این حوزه برسیم می توان چاه های بسیاری برای تامین و استخراج گاز شمال کشور در این مناطق ایجاد کرد.
وی یادآور شد: از سوی دیگر این اکتشاف و دست یافتن به نتایج مثبت، به توسعه منطقه و زیرساخت های اولیه کمک خوبی می کند و می تواند کمبود گاز در استان های گلستان، مازندران و گیلان را مرتفع نماید.
به گفته وی چاه های زیادی در بخش نفت و گاز کشور حفر شده است، اما این اولین چاه در منطقه خشکی در شمال کشور می باشد.
به گزارش ایرنا عملیات حفاری مخازن هیدرو کربنی شامل نفت و گاز امروز با رمز پیامبر اعظم (ص) در منطقه صوفیکم آق قلا در شمال گرگان (مرکز استان گلستان) آغاز شد.
طرح مطالعات اکتشافات نفتی از سال 1389 در استان گلستان آغاز و در سال 1390 زلزله نگاری برای اکتشاف در مرز ایران با ترکمنستان انجام شد.
گلستان در کرانه شرقی دریای خزر همواره با شاخصه کشاورزی در مباحث توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته است ولی با در نظر گرفتن سند توسعه و چشم انداز استان مبنای توسعه آن بر دیگر بخش ها و از جمله اکتشافات نفت و گاز استوار شده و به گفته استاندار رویکرد جدید دولت برای جبران کاستی های گذشته است.
استان مرزی گلستان افزون بر 20 هزار کیلومترمربع مساحت و حدود 1.850 میلیون نفر جمعیت در سطح 14 شهرستان دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار