معاون پژوهشی حوزه:
معاون پژوهشی حوزه گفت: میان حوزه علمیه قم و نجف باید ارتباطات گسترده و همه جانبه‌ای وجود داشته باشد و این در حالی است که تنها نقطه تعامل این دو حوزه نه تنها نظام آموزشی، بلکه تنها نظام پژوهشی است.
کد خبر: ۱۴۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 16 December 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد در نشستی با رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ارتباط حوزه قم و نجف گفت: طی سال‌های اخیر حرکت‌هایی برای تعامل هرچه بیشتر این دو حوزه انجام گرفته، ولی متاسفانه به دلیل محدودیت‌های تعاملی با اهل سنت این تعاملات بسیار محدود است.

وی خاطرنشان کرد: در زمستان سال گذشته گروهی از معاونت پژوهشی حوزه، رهسپار عراق و بازدید از مراکز حوزوی و دیدار با مراجع معظم تقلید عراق شدند و الحمدلله برکات و آثار خوبی داشت، ولی حساسیت‌های موجود مانع از همکاری و تعاملات بیش از پیش شده است.

عماد در خصوص مشکلات و دغدغه‌های معاونت پژوهشی حوزه اظهار کرد: متاسفانه مجموعه معاونت پژوهشی حوزه به دلیل حجم بالا و تراکم فعالیت هیچ برنامه پژوهشی برای طلاب ندارد، بطوری که ساختار به گونه‌ای است که طلبه برای ارتقای علمی نیازی به فعالیت‌های پژوهشی خاص ندارد و ملزم به انجام آن نیست.

معاون پژوهشی حوزه ادامه داد: بحمدالله فعالیت‌های پژوهشی مراکزی به ویژه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) موجب سربلندی و افتخار حوزه‌های علمیه است و اگر سرعت تولید علم در این مرکز به همین سرعت پیش برود، بدون تردید در سال 95 به عنوان یکی از مراکز علمی در گرایش فقه در کشور معرفی خواهد شد.

عماد ضمن تاکید بر ادامه حرکت گروه‌های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر در کنار گروه‌های علمی موجود گروه علمی دیگری از جمله «مطالعات توسعه علم فقه (متالوژی دانش فقه)»، «مطالعات راهبردی علم فقه (غیر از مدل توسعه )»، «فلسفه فقه(که به هویت و چیستی فقه می‌پردازد)»، «فقه هوا و فضا»، «محیط زیست»، «زیست فناوری»، «علوم شناختی» شکل بگیرد، بدون تردید به بسیاری از دغدغه‌های فقهی مراکز و موسسات کشور پاسخ داده خواهد شد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه در پایان خواستار تعامل بیش از پیش گروه‌های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با گروه‌های علمی دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار