در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا عنوان شد:
همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا به همت بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) قم و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 16 December 2015
به گزارش تابناک قم، دبیر علمی این همایش با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان در سخنانی اظهار داشت: حکومت عربستان همواره در برپایی مراسم حج سوء مدیریت داشته و در اخذ هزینه های سنگینی که برای تامین امنیت زائران دریافت می کند، نقض قرارداد کرده است. 

حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید همچنان با جدیت فاجعه منا و حقوق زائران ایرانی را پیگیری کند، گفت: با پیگیری قاطعانه این حادثه دردناک، حکومت عربستان در آینده توجه بیشتری به تامین امنیت حجاج خواهد کرد.

درخواست از دولت برای پیگیری دیپلماتیک فاجعه منا
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این همایش، بر تبیین ابعاد حادثه منا تاکید کرد و افزود: باید از افرادی که در صفوف به هم فشرده منا حضور داشتند گزارشات و مستندات لازم جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری گزارشات رسانه‌های جمعی در مورد حادثه منا تصریح کرد: تاکنون سخنان و سئوالات بدون پاسخ بسیاری در مورد فاجعه منا وجود دارد که باید برای پاسخگویی به آن‌ها به فیلم‌ها و اسناد موجود مراجعه کنیم.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه فیلم‌های حادثه منا طی چند روز در فضای مجازی به صورت گسترده انتشار یافته است مطرح کرد: با نفوذ ثروت و قدرت ‌آل‌سعود در فضای مجازی بسیاری از این فیلم‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده است به همین علت به ندرت می‌توان این اسناد را مشاهده کرد و اکنون اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی برای نابودی اسناد فاجعه منا تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: با اراده اصحاب رسانه‌های دنیا و قدرت نظام سلطه در امپراطوری خبری دنیا از پرداختن به فاجعه منا جلوگیری می‌شود و کشورهای مختلف در این ارتباط  سکوت معناداری دارند.

رئیسی تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را یکی از راهکارهای موجود برای روشن‌سازی ابعاد فاجعه منا دانست و بیان کرد: اگر ابعاد این حادثه روشن نشود در آینده تضمینی برای تامین امنیت همایش‌های معنوی در کشور عربستان وجود نخواهد داشت.

وی بر یاری کردن کشورهای مختلف با استفاده از راهکارهای دیپلماسی برای پیگیری ابعاد فاجعه منا تاکید کرد و گفت: رفتارهای آل‌سعود، ماموریت و جایگاه آن در نقشه راهبردی نظام سلطه باید مشخص شود.

مسئول پیگیری فاجعه منا از مستندات موجود در اختیار شاهدان عینی فاجعه منا یاد کرد و ادامه داد: از  نظر حقوقی اگر فاجعه مورد بررسی قرار گیرد برای اقدام به بستن خیابان‌ها، قصد فعل قابل اثبات است اما اگر در این ارتباط  نتوانیم قصد نتیجه را ثابت کنیم مشکلاتی خواهیم داشت به همین علت باید ابعاد قصد نتیجه در مورد بستن خیابان‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه فاجعه منا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است یادآور شد: توجه نداشتن به مصدوم‌ها و جلوگیری از امدادرسانی به مجروحان از اقدامات انجام شده قابل اثبات است؛ این اقدامات سبب افزایش کشته شدگان فاجعه منا شده و با توجه به اظهارات مردم عربستان و دیگر کشورها که شاهدان عینی این فاجعه بوده‌اند، تقصیر در این حادثه بر عهده آل‌سعود است.

رئیسی خاطرنشان کرد: آل‌سعود نه تنها پیگیر حقوقی فاجعه منا نیستند بلکه برای نابودی اسناد این فاجعه تلاش می‌کنند اما متاسفانه اکنون شورای مشخصی در امت اسلامی وجود ندارد که بتواند تکلیف بیش از پنج هزار حاجی کشته شده در فاجعه منا را مشخص کند.

وی با اعلام این خبر که عربستان اکنون دیه جانباختگان حجاج برخی از کشورها از جمله پاکستان را به صورت مخفیانه پرداخت می‌کند عنوان کرد: باید از تمام ظرفیت جمهوری اسلامی برای گرفتن حق جانباختگان منا از مجامع بین‌المللی استفاده شود؛ قوه قضاییه پیگیری‌های دیپلماتیک را از دولت خواستار شده است البته سازمان ملل به پیگیری فاجعه منا توجه نمی‌کند.

دادستان کل کشور دریافت دیه جانباختگان فاجعه منا را یکی از خواسته‌های مقدماتی نظام اسلامی دانست و گفت: حادثه منا و مسجدالحرام با دیگر حوادثی که در دنیای اسلام در حال رخ‌دادن است بی‌ارتباط نیست زیرا حلقه‌های یک زنجیر در این فاجعه‌ها مشاهده می‌شود.

وی ایجاد رعب و وحشت در میان مسلمانان را یکی از اهداف فاجعه منا برای کاهش آمار همایش معنوی حج برشمرد و ابراز کرد: گسترش تفکر وهابی و تقویت گروه‌های تکفیری توسط کشورهای استکباری نشان از تلاش مداوم دشمن برای تضعیف توانایی‌های مسلمانان است.

رئیسی تاکید کرد: ایران اسلامی، آل‌سعود را دست استکبار جهانی در منطقه می‌داند که برای گسترش این ریشه انحرافی در جوامع مختلف تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مورد فاجعه منا علاوه بر پیگیری‌های سیاسی باید حرکت فکری واحدی نیز انجام شود اظهار کرد: کشورهای مختلف غربی مردم ناخلف خود را در چهره گروه‌های تکفیری با نام مسلمانان معرفی می‌کنند تا مسلمانان را ظالم جلوه دهند.

دادستان کل کشور از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مورد اهمیت پیگیری فاجعه منا یاد کرد و گفت: قوه قضاییه از فراموشی فاجعه منا جلوگیری می‌کند تا بتواند رسالت خود را در این ارتباط به خوبی انجام دهد. 

تشکیل ائتلاف ضد تروریسم در عربستان خنده دار است

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی افزود: حکومت آل سعود که مبنای فکری آنها سراسر ترور و تکفیر است، در مبارزه با تروریسم پیشگام شده اند و این مساله جالبی است. 

وی با بیان اینکه امروز نیازمند ایجاد یک نظام معرفتی و آموزشی و فرهنگی مورد توافق همه کشورهای اسلامی هستیم، اظهار داشت: متاسفانه جریان خشن و افراطی وهابیت همچون یک غده سرطانی، همواره مانع شکل گیری این نظام هماهنگ در جهان اسلام است. 

امام جمعه موقت قم با اشاره به قدرت بزرگ و تاریخ گرانبهای کشورهای اسلامی و غارت منابع ارزشمند مسلمانان توسط مستکبران غربی، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم تا به یک نظام حقوقی و مشخص و دارای جایگاه بین المللی دست یافته تا از نظام های حقوقی غیراسلامی بی نیاز شویم. 

وی با بیان اینکه درحال حاضر جمعیت بسیاری از اهل سنت در جامعه المصطفی العالمیه مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: در نظام آموزشی حوزه های علمیه تشیع، بویی از تکفیر دیگر مذاهب اسلامی نیامده و ما آماده هرگونه تعامل و تبادل نظر با علمای مسلمان و مراکزی همچون الازهر هستیم. 

اعرافی در ادامه افزود: جامعه المصطفی یک الگوی آموزشی و پژوهشی برخاسته از انقلاب اسلامی است که همواره در مسیر وحدت میان مسلمانان گام برداشته و ظرفیت بسیار عظیمی است که هیچگاه به دنبال تحمیل مذاهب به دیگران نبوده است. 

مستندات تصویری بسیاری از حادثه منا جمع آوری شده است

حجت الاسلام والمسلمین مرآتی نیز گفت: اقدام جامعه المصطفی(ع) یک تفاوت ماهوی با سایر مراکز علمی دارد و آن این است که اگر این جریان از نظر تئوری و علمی در این دانشگاه برگزار شود تبلور بیشتری خواهد داشت.

مسوول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا گفت: از این جهت از همان روزهای ابتدایی این جریان را به یک مساله بین المللی تبدیل کنیم در حالی که عربستان می خواست این مساله را یک مساله ایرانی جلوه دهد.

وی گفت: به همین خاطر در مساله جمع آوری مستندات سعی شد که از تمام زائران کشورهای اسلامی اسنادی را جمع آوری کنیم که آنها نتوانند این مساله را صرفا به ما منتسب کنند و حق این مردم نیز ضایع نشود.

معاون بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد: تاکنون تنها صدایی که در زمینه احقاق حقوق برخواسته است صدای ایران است در حالی که تمام کشورهای اسلامی باید این حق را قائل می شدند در حالی که باید این مساله را به یک صدای همگانی مبدل کنیم که در این نشست ها امکان پذیر است.

مرآتی خاطرنشان کرد: بعثه رهبری بلافاصله پس از این حادثه به دنبال کمک رسانی به آسیب دیدگان بود و در سه ساعت اولیه که عربستان امری نکرده بود جان بسیاری نجات داده شد ولی آنها سریعا دیگران را از حضور در محل منع کردند که اجازه ندادند کار امداد رسانی به درستی انجام شود.

معاون بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد: هلال احمر سعی کرد که مصدومان این حادثه را تحت درمان قرار دهد؛ همچنین رسیدگی به خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده آنها در این حادثه جان باخته بود از دیگر وظایف بعثه بود.

وی افزود: کار سومی که در این زمینه انجام شد این بود که بلافاصله با افرادی که در این حادثه بود مصاحبه شد و فیلم هایی که زائران تهیه کرده بودند جمع آوری شد که در حال حاضر به عنوان ادله مثبته در حال جمع آوری است.

مسوول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا گفت: سعی دولت سعودی این بود که اخبار نادرستی را ایجاد کند که این اخبار شناسایی شد و به تمام رسانه ها توضیح می دادیم که این اخبار از طریق ایران و رسانه های ایران ترویج نشود.

معاون بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد: اینکه بیان شده که ایرانی ها دلیل اصلی ازدحام بودند کاملا دروغ است زیرا راهی که به مسیر ایرانی ها نزدیک تر بود و ایرانی ها از این مسیر عبور می کردند مسیر سوق العرب بود و خیابان 204 یک خیابان فرعی بود که هنوز هم نمی دانیم که در ابتدای صبح که هنوز ازدحام زیاد نبود ایرانی ها را به این خیابان هدایت کردند.

مرآتی گفت: در این مراسم، 461 ایرانی کشته شدند که 382 نفر در ایران دفن شدند و 69نفر نیز در عربستان دفن شدند و 10 نفر نیز نا مشخص است که مشخص نیست که این افراد با چه وضعی دفن شده اند؛ 25 تن از خانواده ها اجازه دادند که جنازه ها در عربستان دفن شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار