کد خبر: ۱۴۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰ 19 December 2015

ارومیه - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 30 درصد اعتبارات مربوط به طرح های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی تخصیص یافت.
تخصیص 30 درصدی اعتبار احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی
اسمعیل کریم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه اعتبار مصوب برای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی دو هزار و 680 میلیارد ریال بود که از این میزان 750 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار، کاداستر اراضی، انتقال آب با لوله، زهکشی اراضی پایاب سدها و دیگر طرح های مصوب ستاد احیا تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: شهرستان ارومیه هم اکنون 29 درصد از نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه را مصرف می کند و پس از ارومیه شهرستان میاندوآب با 18 درصد در رتبه دوم است. 
وی اضافه کرد: 93 هزار و 524 هکتار اراضی باغی معادل 78 درصد از مجموع باغات استان و 183 هزار و 743 هکتار اراضی زراعی آبی و 318 هزار و 282 هکتار از اراضی زراعی دیم استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در محدوده 9 شهر استان واقع شده است. 
کریم زاده ادامه داد: وضعیت کنونی دریاچه و کمبود منابع آب های زیرزمینی ایجاب می کند تا یک الگوی کشت بهینه و اقتصادی را در این محدوده برنامه ریزی و به صورت هدفمند اجرا کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره اجرای طرح کشاورزی پایدار در استان گفت: در اجرای فاز نخست این طرح که در وسعت 30 هزار هکتاری از حوضه این دریاچه با موفقیت به اجرا گذاشته شد، نتایج خوبی در بحث صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به دست آمد.
وی بیان کرد: این طرح که از طریق مشارکت جوامع محلی اجرا می شود در فاز نخست در 41 روستا واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با معرفی شیوه های کشاورزی پایدار به این روستاها به اجرا درآمد.
وی اضافه کرد: فاز دوم اجرای برنامه استقرار کشاورزی پایدار با راهبرد IPMC هم اکنون در 75 روستا آغاز شده است.
از کل مساحت 5700 کیلومتری سطح آبی دریاچه ارومیه که روند خشک شدن آن از 18 سال گذشته آغاز شده، هم اکنون فقط 750 کیلومتر باقیمانده است.
کارشناسان بر این باورند که مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی یکی از عوامل مهم بروز بحران کم آبی در دریاچه ارومیه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار