نماینده دومای روسیه:
نماینده دومای روسیه باتوجه به تحرکات اخیر ترکیه و آمریکا،‌ زمان را آبستن حوادث بسیاری با محوریت توطئه‌های آنکارا-واشنگتن در منطقه دانست.
کد خبر: ۱۴۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 19 December 2015
نماینده دومای روسیه باتوجه به تحرکات اخیر ترکیه و آمریکا،‌ زمان را آبستن حوادث بسیاری با محوریت توطئه‌های آنکارا-واشنگتن در منطقه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از نمایندگان مجلس دومای روسیه، در تحلیلی از تجاوز نظامی ترکیه به شهر موصل عراق، بعنوان بخشی از نقشه تجزیۀ سه‌گانۀ این کشور اسلامی یاد کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «سیمون باگداساروف» در گفتگو با رادیو اسپوتنیک، اقدام اخیر ترکیه در ورود به موصل را با چراغ سبز دولت آمریکا و بخشی از طرح تجزیه کشور عراق به سه بخش مجزای کرد، شیعه و سُنی دانسته است.

این مفسر مسائل سیاسی خاورمیانه همچنین معتقد است حمله راکتی که هفته گذشته علیه اردوگاه «بعشیقه» عراق، با انتساب به داعش، انجام شد، دقیقاً با هدف توجیه تجاوز ترکیه به خاک عراق صورت گرفته است. به گفته باگداساروف، ردپای آنکارا در طراحی این رخداد دیده می‌شود.  

دولت ترکیه در تاریخ 4 دسامبر سال جاری (13 آذر) بدون کسب اجازه از دولت عراق، دستور ورود حداقل 150 سرباز و 25 فروند تانک ارتش این کشور به شهر موصل را باعنوان مبارزه علیه داعش، صادر کرد. به‌رغم اعتراض دولت عراق و طرح شکایت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل، نخست‌وزیر ترکیه روز پنج‌شنبه هفته گذشته با توجیه این اقدام غیرقانونی، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق بدست نیروهای ترکیه را انکار کرد.

رییس «مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای مرکزی» روسیه در ادامه گفت: «حمله روز چهارشنبه (25 آذر) به بعشیقه‌ی موصل نیز، اکنون بهانۀ لازم را برای سردمداران ترکیه درجهت ادامه حضور در عراق فراهم کرده است.»

سخنان این عضو حزب «روسیۀ عادل» در تطابق با فحوای بیانیه اخیر وزارت خارجه ترکیه است، که در آن گفته شده بود حمله منتسب به داعش در هفته گذشته، نشانگر اقدام صحیح دولت اردوغان در اعزام نیرو به عراق بوده است.

سیمون باگداساروف، تجاوز نظامی ترکیه به عراق را نه‌تنها یک تمهید امنیتی برای آنچه مبارزه با داعش خوانده شده، بلکه «نمونه‌ای بارز از اشغال و تعرض به حاکمیت یک کشور مستقل» تحلیل کرده است.

به عقیده وی، گرچه به نظر می‌آید ارتش عراق در برهه فعلی قادر به دفع خطر ترکیه نیست، اما این جریان درحال رشد و نمو است و زمان می‌تواند آبستن یک رویارویی نظامی میان بغداد و آنکارا در پاسخ به این تجاوز باشد.

این سیاستمدار 61 ساله در ادامه با اشاره به نقش آمریکا در این ماجرا، سکوت و تعلل کاخ‌سفید در واکنش به رفتار ترکیه را حاوی حرف‌های ناگفته بسیاری در پسِ این قبیل تحولات دانست.

نماینده دومای روسیه می‌گوید: «منابع خبری در روزهای اخیر از دیدار قریب‌الوقوع آمریکا، ترکیه و مقامات کردستان عراق، ابتدا در شهر آنکارا و سپس در شهر "اربیل" عراق خبر داده‌‌اند.»

چند ماه پیش یکی از ژنرال‌های آمریکایی در اظهارنظری اعلام کرده بود؛ باید خیال وجود یک عراق متحد را از سر بیرون کرد. اکنون وقت آن است که به گزینه ایجاد 3 کشور مستقلِ «کردستان عراق»، «حکومت شیعیِ بغداد» و «حکومت سنیِ موصل» بیندیشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار