امروز شهر مقدس قم و به ویژه مسجد مقدس جمکران میزبان هزاران زائر از سرتاسر ایران اسلامی است که دل در گرو مهدی موعود دارند و تلاش می‌کنند تا از منتظران واقعی حضرت حجت (عج) باشند.
کد خبر: ۱۴۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰ 21 December 2015
به گزارش تابناک قم، سلام مهدی جان! آمدنت را تبریک می‌گوییم ای منجی رهایی‌بخش جهان پر ظلم و دروغ، ای آرام بخش دل‌های مستضعفین، مهدی جان قدمت مبارک باشد. ای که با آمدنت نور امید در دل‌ها روشن شد، مهدی جان سال‌‌ها از غیبتت می‌گذرد اما گرچه هنوز چشم‌های بی فروغ ما به دیدارت روشن نگشته اما بدان که هنوز هم تک تک نفس‌های ما به امید ظهور تو گرما دارد....

امروز نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) است. امروز در قم غوغایی برپاست. شور و حالی وصف ناشدنی، امروز زائران مسجد جمکران سر از پا نمی‌شناسند و هر لحظه با شور و شوقی بیشتر خود را برای حضور در این مسجد مقدس آماده می‌کنند. امروز زائران حرم یار با عطر  و صلوات و عود می‌روند به استقبال مهدی موعود (عج)...

به راستی که انتظار فرج و آمادگی برای ظهور حضرت مهدی (عج) تنها کاری است که هر مومن مسلمانی می‌تواند در دوران غیبت آن حضرت انجام دهد. مقام معظم رهبری شرایط منتظران را اینگونه بیان می‌دارند: «منتظران صاحب الزمان، به منور شدن چشم انداز زندگی بشر و پایان دوران ظلم و تجاوز امید دارند و جنایات ستم و تزویر سردمداران استکبار جهانی، نمی‌تواند چشمه امید را در دل‌های آنان خاموش کند. منتظران حجت تردیدی ندارند که روزگار ظلم و طغیان و تجاوز سرانجام به پایان خواهد رسید و قدرت قاهره حق، همه قله‌های فساد و تعدی را از بین خواهد برد. ما اعتقاد داریم که با ظهور مهدی موعود علیه السلام، اندیشه و عقول بشری از همیشه خلاق‌تر خواهد بود و صلح و امنیت کامل در مقیاس جهانی آن به وجود خواهد آمد و ما برای چنین دورانی باید تلاش کنیم تا جهان روز به روز به این عصر آرمانی نزدیک‌تر شود.»

حجت الاسلام والمسلمین کریم محمدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم گفت: در روز گذشته شهادت امام حسن عسکری(ع) قلب‌ها را به غمی عمیق فرو برد اما به واقع در این روز عزیز که صاحب زمان به امامت رسیده‌اند و زمینه شروع عدل مهدوی مهیا می‌شود بسی مایه شادی و افتخار اهل حق و مسلمانان است.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) که فرموده‌اند «در شادی‌های اهل بیت شاد و در ناراحتی‌های ایشان غمگین باشیم»، بیان کرد: باید در این روز فرخنده نیز پرچم‌های غم و اندوه از درو دیوار شهر زدوده شود و به جشن و شادی پرداخت.

محمدی ادامه داد: باید توجه کنیم که تمام مراسم‌های این روز تنها منحصر به شادی و مولودی خوانی نباشد بلکه لازم است برنامه‌هایی در خصوص معرفت مهدوی توسط عالمان دینی انجام شود و بر قرائت ادعیه‌های مخصوص این روز و خواندن دعای فرج اهتمام شود.

وی وجود بصیرت دینی را نیاز جامعه کنونی دانست و گفت: این روزها فرصتی مناسب برای آگاهی دادن به نسل جوان در خصوص مسائل مربوط به مهدویت است که باید مورد توجه همه قرار گیرد .

همچنین حجت‌الاسلام حسین سعادتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در خصوص اهمیت مهدویت در جهان کنونی گفت: امروز تبلیغ مهدویت و موعودگرایی نه تنها در کشورهای مسلمان مطرح است بلکه در بین تفکرات غیر دینی و اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته که گاه با جعل و تحریف مباحث اصلی مهدویت به دنبال دین‌زدایی هستند که لازم است مبلغان و پژوهشگران با دقت مهدویت اصیل را برای اذهان روشن کنند.

وی ادامه داد: همچنین تفکری غلط در ذهن برخی شیعیان وجود دارد که می‌پندارند برای ظهور حضرت همچنان باید نشست در حالی که ظهور حضرت نیازمند آماده‌سازی جامعه و انتظار برای فرج است.

پژوهشگر و کارشناس امور مذهبی افزود: متاسفانه فعالیت‌های مهدوی در جامعه کمرنگ است و زندگی افراد مطابق با زندگی مهدوی، دینی و آنچه در قرآن و اسلام تعریف شده نیست و این نشان از عدم زمینه‌سازی برای ظهور است.

سعادتی توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های دینی را مهم خواند و گفت: باید به ساخت جامعه آرمانی توجه کنیم و با فعالیت‌های فرهنگی مناسب در این زمینه وضعیت مطلوب برای ساخت جامعه مهدوی را مهیا کنیم.

احمدرضا مختاری کارشناس مسائل دینی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قم با اشاره به اینکه مهدویت برای جامعه اسلامی توام با امید و یک افق روشن است خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام، به مهدویت و جامعه مهدوی به عنوان یک واقعیت تحقق‌پذیر نگاه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی مدام باید خود را با شاخص‌های جامعه برتر مهدوی قیاس کند، کاستی‌ها را بپوشاند و نقاط قوت را برجسته کند افزود: به نظر من در سطح حوزه و دانشگاه ما همچنان در خصوص ترسیم فضای کلی ویژگی‌های جامعه مهدوی نقص داریم.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه مهدویت به نوعی یک سند چشم‌انداز برای جوامع اسلامی به حساب می‌آید، ادامه داد: گاهی از سوی برخی گروه‌ها و جریان‌ها مسئله مهدویت به نوعی با یک خرافه در هم می‌آمیزد در حالی که باید به الگوهای جامعه مهدوی که غالبا در احادیث به آنها اشاره شده است به دید یک مدینه فاضله قابل دسترس نگریسته شود.

در نهایت باید عنوان کرد انقلاب اسلامی ایران یک گام مهم در زمینه نزدیک سازی امر فرج به رهبری امام خمینی (ره) و حضور باشکوه مردم بود. این انقلاب ندای دین در عصر معاصر را بار دیگر زنده کرد و نشان داد که می‌تواند با دینی بودن توسعه مادی را نیز تجربه کرد.

در چنین شرایطی امروز امید بسیاری از آزادی‌خواهان جهان به انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی دوخته شده است و ضرورت دارد تا این انقلاب مطابق با آرمان‌ها و اساسا طراز مهدوی به پیش برود.

واقعیت آن است که جامعه دینی ما امروز دچار برخی آسیب‌ها شده است که بخش عمده‌ای از آنها به دلیل فقدان آگاهی و همچنین تحلیل‌های نادرست است. در حالی که می‌تواند با تبیین ویژگی‌های جامعه مهدوی و بسترسازی برای حرکت به سوی آنها بخش عمده‌ای از این آسیب‌ها را درمان کرد.

اساسا ریشه بسیاری از مشکلات به بنیاد‌های عمیق فکری و فلسفی باز می‌گردد که غالبا نیز مورد تاثیر تفکرات غربی است اما با نگاه مهدوی می‌توان جامعه‌ای به واقع اسلامی را تشکیل داد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار