رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بابیان اینکه شوراها سالم و به معنای واقعی اسلامی هستند و هدفشان برداشتن بار از روی دوش مردم است افزود: این نهاد به معنای واقعی تجلی اراده و خواست مردم بوده و خاکریز اول خدمتگزاری به مردم و نوکرهای بی‌منت مردم محسوب می‌شود و از هر تهمتی مبرا است.
کد خبر: ۱۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰ 18 March 2015

به گزارش تابناک فارس به نقل از فارس؛غلام‌مهدی حقدل با اشاره به طرح انتخاب شهرداران از سوی دولت و مجلس و اینکه در بازنگری یک موضوع باید به نقاط ضعف و قوت آن نیز توجه شود اظهار داشت: یک‌طرفه تیغ کشیدن به شوراها درست نیست بلکه دولت و مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری در مورد طرح مطرح‌ شده به عملکرد 15 سال گذشته شهرداری‌ها توجه کنند.

وی، شورای اسلامی شهر را نهادی انقلابی و برخواسته از مردم دانست که از دل شهروندان آمده‌اند و برای آنان کار می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بابیان اینکه شوراها سالم و به معنای واقعی اسلامی هستند و هدفشان برداشتن بار از روی دوش مردم است افزود: این نهاد به معنای واقعی تجلی اراده و خواست مردم بوده و خاکریز اول خدمتگزاری به مردم و نوکرهای بی‌منت مردم محسوب می‌شود و از هر تهمتی مبرا است.

حقدل با بیان اینکه شوراها با عمر 15 ساله در مقابل عمر دولت و مجلس، بسیار زود به رشد و بلوغ رسیده و عملکرد آن‌ها در هر دوره رشد فزاینده داشته‌ است بیان داشت: رگه‌هایی در دولت و مجلس، شوراها را رقیب خود می‌دانند در حالی‌که هدف شوراها با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اداره کردن شهرها بدون اتکا به درآمد نفت است و آن‌ها توانسته‌اند با استفاده از خرد جمعی، حفظ ارزش‌ها و ولایت‌مداری به این مطالبه دست یابند.

وی گفت: تا سال 85 شهرداران از سوی دولت انتخاب و بودجه شهرداری‌ها از سوی دولت تأمین می‌شد که نتیجه آن نارضایتی عمومی و مکان‌یابی انتخاب پایتخت جدید برای ایران اسلامی بود و حتی سیوند استان فارس نیز یکی از گزینه‌ها مطرح شد اما شورا و شهرداری با تلاش این مشکلات را رفع کردند و این موفقیت نشان می‌دهد که اگر اختیارات شوراها بیشتر شود شهرها بهتر اداره خواهند شد.

حقدل با بیان اینکه شوراها از سال 77 - 76 با فراز و نشیب‌های بسیاری زمام کار شهرداری‌ها را در دست گرفته‌اند خاطرنشان کرد: در این چند سال با توجه به اینکه دولت بودجه شهرداری‌ها را قطع کرد، خودکفایی اساس کار شهرداری‌ها قرار گرفت و در کلان‌شهرها از آن زمان به بعد هیچ‌گونه بودجه دولتی استفاده ‌نشده است در حالی‌که اگر امروز دولت می‌خواست با اتکا به درآمد نفت فقط به چند شهر بودجه بدهد ورشکست می‌شد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، دگرگونی و تحول در عمران، شهرسازی، زیباسازی شهرها، مسائل فرهنگی و اجتماعی، رفاه عمومی و دستیابی به بودجه‌های خوب و کلان را از اتفاقات بزرگ و ثمرات واگذاری مدیریت شهرداری به شورا دانست و افزود: اگر شوراها مدیریت شهرداری‌ها را در اختیار نداشتند هم‌اکنون دولت برای تأمین بودجه با مصیبتی بزرگ مواجه بود.

این مقام مسئول به بودجه 2 هزار و 200 میلیارد تومانی سال 93 شهرداری شیراز اشاره کرد و ادامه داد: این میزان 1.5 برابر بودجه‌ای است که دولت به استان فارس برای کارهای عمرانی و جاری می‌دهد و با این مقایسه می‌توان گفت اگر دولت فقط می‌خواست بودجه عمرانی کلان‌شهرها را تأمین کند ورشکست می‌شد.

وی تأکید کرد: سؤالم از دولت و مجلس این است که در این 15 سال که شاهد معجزه کار مردمی و منتخبان مردم بوده‌ایم پس چرا به شوراها اعتماد نمی‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، شورا را نهاد و منتخب انقلاب دانست که نیازمند تقویت است و اظهار داشت: دولت و مجلس شوراها را رقیب خود حساب نکنند و باید بدانند که شوراها رفیق، یار و یاور آن‌ها و دلسوز مردم و انقلاب هستند.

حقدل با بیان اینکه شهر شیراز که داعیه پایتخت فرهنگی بودن را دارد مدیریت فرهنگی شهرداری آن در سال‌های گذشته با سه نفر اداره می‌شد، اضافه کرد: در راستای تحقق این شعار با تلاش این شورا سازمان فرهنگی و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز را راه‌اندازی کردیم که حاصل آن انجام اقدامات و تحولات فرهنگی متعدد بوده و نشان از هنر شوراها و تجربه موفق انقلاب اسلامی و مردم‌سالاری دینی است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی و احداث چند ورزشگاه، فرهنگسرا و قرائت‌خانه در شهر شیراز در سال‌های اخیر حاصل فعالیت این سازمان است اظهار داشت: ورود شورا و شهرداری به مباحث فرهنگی و ورزشی به‌گونه‌ای بوده که امروز شاهد هستیم تعداد طرح‌های شهرداری در این مباحث بیشتر از دولت است.

حقدل با اشاره به بودجه یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی شورای چهارم شهر شیراز و افزایش آن در سال اول این شورا به 2 هزار و 200 میلیارد تومان و واگذاری مأموریت مشارکت اقتصادی یک‌هزار میلیارد تومانی به شهرداری با بخش خصوصی گفت: در شورای دوم بودجه شورا 40 میلیارد تومان بود که این ارقام نشان از عملکرد موفق، تدبیر و همت شوراها است در حالی‌که با بودجه دولتی نمی‌توان به این رقم‌ها دست یافت.

وی، هنر شورا در شیراز را تحول در تمام حوزه‌های شهری و انجام اقدامات متعدد عمرانی و شهری، ترافیک و حمل‌ و نقل، فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی برشمرد و خاطرنشان کرد: وظیفه شوراها جاری کردن عدالت اجتماعی در تمام سطح شهر است.

حقدل، موفقیت شوراها را حاصل کار و تدبیر دانست و خاطرنشان کرد: این نهاد مشمول حمایت رهبری است و اعضای آن خود را سربازان رهبر معظم انقلاب می‌دانند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: اگر دولت دستگاه‌های ضررده و خدماتی را به شوراها بدهد این نهاد با تدبیر و خرد جمعی این دستگاه‌ها را به نحو احسن و سودآور اداره خواهد کرد.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه اعضای شورای چهارم در این مدت به‌دور از گرایش‌ها، اختلافات و تنش‌های سیاسی و با تعامل بسیار خوب با استاندار فارس به اجرای مطالبات مردم پرداخته‌اند، افزود: درک عالی اعضای شورا از وضعیت و نیازهای مردم و جامعه و تلاش در راستای اجرای آن، عامل اصلی این اتحاد و موفقیت شورا تاکنون بوده است.

حقدل در مورد واگذاری مدیریت شهری به شوراها نیز گفت: دولت و مجلس زمانی اقتدار و توانمندی شوراها را می‌بینند چوب لای چرخ شوراها می‌گذارند در حالی‌که آن‌ها باید به کارهای ملی بپردازند و زیرساخت‌های تولید و خودکفایی و زمینه اشتغال را فراهم کنند نه اینکه مهار کردن و کاستن اقتدار شوراها هم‌ و غم آن‌ها باشد.

وی بیان داشت: اگر دولت و مجلس بپذیرند که شوراها خط مقدم خدمت به مردم هستند و به آن‌ها اعتماد کنند و اختیارات بیشتری به آن‌ها بدهند بدون تردید مدیریت شهری را نیز به این نهاد واگذار می‌کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در مورد سرنوشت طرح محدوده ترافیک شهر شیراز نیز گفت: این مصوبه لغو نشده و اگر اراده‌ای برای اجرای آن باشد شورا و شهرداری آماده همکاری هستند.

حقدل با اشاره به قدمت بیش از 10 سال این طرح و تصویب اجرای آن در شورای سوم و ابلاغ اجرای آن در شورای چهارم گفت: شورا و شهرداری شیراز برای اجرای طرح محدوده ترافیک بیش‌ از حد امتیاز واگذار کردند و دستگاه‌های مربوطه شرط اجرای این طرح را میله و نرده‌گذاری خیابان‌ها قرار دادند به‌گونه‌ای که نتیجه آن تبدیل خیابان‌ها به جنگلی از میله و نرده‌ و تخریب چهره شهر بود.

حقدل با بیان اینکه در راستا اجرای این طرح برخی دستگاه‌ها که وظیفه آن‌ها مقابله با سیاسی‌کاری بود با کم‌لطفی در این زمینه مصاحبه‌های متعددی علیه مسئولان شهرداری و شورا انجام دادند.

وی از جمله مشکلات اجرای این طرح را اشتباهاتی در تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه ساعات اجرای آن دانست و اظهار داشت: صدها میلیون تومان صرف خرید نرده‌هایی شد که هم‌اکنون بلا استفاده مانده است.

وی تأکید کرد: امیدوارم افرادی که این هزینه‌های گزاف را تحمیل کردند و مدام از شهرداری و شورا امتیازات مختلفی را خواستار بودند هدفشان معروفیت و کاندیدا شدن نباشد چرا که یک شهر را فدای اهداف و نیات خود کردند.

حقدل در ادامه اجرای طرح ترافیک را برای سلامت مردم لازم و ضروری دانست و افزود: البته برای اجرای این طرح دستگاه‌ها نباید اساس کارشان تقابل و امتیازخواهی از شورا و شهرداری باشد بلکه باید تعامل را سرلوحه کار خود قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در مورد عمران و آبادانی در تمام نقاط شهر شیراز بدون توجه به محدوده جغرافیایی و شمال و جنوب شهر شیراز گفت: عدالت اجتماعی باید در سطح شهر ساری و جاری شود و این وظیفه شوراها است.

حقدل با اشاره به متفاوت بودن نوع آب‌ و هوا و قیمت ملک در شمال و جنوب شهر شیراز گفت: در شورا و شهرداری شیراز به این مسائل توجه نمی‌شود بلکه توسعه موزون در تمام مناطق مورد توجه بوده است.

وی، رسالت شورا را ایجاد زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی از مناطق جنوب شهر دانست و اظهار داشت: امروز رشد ملک در مناطق غیر شمال شهر و افزایش ساخت‌ و سازها به‌گونه‌ای است که نسبت به 15 سال پیش قابل‌ مقایسه نیست و دگرگونی وضعیت جنوب شهر را به همراه داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح محرومیت‌زدایی در شورای دوم شهر شیراز در راستای برخورداری تمام نقاط شیراز از زیرساخت‌های توسعه و عمران گفت: در این چند سال زیرساخت‌ها انجام‌ شده و هم‌اکنون به دنبال یکنواخت‌سازی خدمات و رشد متوازن در سطح شهر هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه راه‌اندازی معاونت فرهنگی از افتخارات شورا و شهرداری شیراز است افزود: یکی از مقوله‌هایی که این معاونت توانسته با ورود به آن عملکرد موفقی داشته باشد پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و ازدواج جوانان است.

وی، راه‌اندازی گروه‌های قوی مشاور رایگان و راه‌اندازی بنیادی برای ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، اعم از دختران و پسران خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، معتادها و ... با در نظر گرفتن کرامات انسانی را از جمله این اقدامات در این معاونت برشمرد.

حقدل در زمینه تعامل شورا و شهرداری نیز گفت: مبنای فعالیت این دو مجموعه تعامل و همکاری است و این روحیه وجود دارد چراکه اگر این تعامل وجود نداشته باشد تقابل به‌وجود می‌آید و نتیجه آن اختلاف است اما شاهد این معضل در این دو مجموعه نیستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شورا طرح و برنامه می‌دهد و شهرداری اجرا می‌کند اظهار داشت: همچنان که تاکنون شاهد اجرای موفق این طرح‌ها بوده‌ایم امیدواریم پس‌ از این نیز شاهد استمرار اجرای برنامه‌ها مانند گذشته با صداقت باشیم.

برچسب ها: شورای شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار