تابناک: همایش پذیرایی از درناها با شعار اراک میزبان مهربان پرندگان مهاجر روز جمعه با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی و دوستدارن و حامیان طبیعت در تالاب میقان این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳ 26 December 2015

به گزارش تابناک مرکزی، به نقل از ایرنا در این همایش که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و با مشارکت شهرداری، شورای اسلامی شهر و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان اراک برگزار شد، جمع زیادی از مردم حضور داشتند و چهار تن گندم را در جای جای تالاب میقان پاشیدند تا درناهای کوچنده؛ این مهمانان استان مرکزی از سیبری، در زمستان امسال که نویدی از بارش های سنگین داده شده است، دچار بی غذایی نشوند.

شرکت کنندگان در این همایش در قالب گروه های چهار نفره به وسیله 10 دستگاه خودروی شاسی بلند به اطراف تالاب رفته و به پرندگان غذا دادند.

برگزاری مسابقه نقاشی کودکان با موضوع پرندگان مهاجر، موسیقی محلی، جشنواره آش محلی، پاکسازی تالاب از زباله ها و کارگاه های آموزشی پرنده شناسی از دیگر برنامه های جنبی پیش بینی شده در این همایش بود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به مردم اراک توصیه کرده است: به سبب اهمیت حمایت و حفاظت از پرندگان مهاجر از ریختن ته مانده های غذا و نان کپک زده در تالاب میقان جدا خودداری کرده و کار غذادهی به پرندگان را با هماهنگی ماموران این اداره کل انجام دهند.

درناهای مهاجر از اواسط مهرماه همزمان با سردشدن هوا در دسته های کوچک و بزرگ برای زمستان گذرانی به تالاب میقان اراک کوچ می کنند و با نخستین بارش سنگین برف زمستانی، مسیر خود را به سمت نواحی جنوبی و گرمسیری ایران تا شمال افریقا ادامه می دهند.

تالاب کویری میقان در 15 کیلومتری شمال شرق اراک؛ یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

در برخی از زمستانها به دلیل بارش زودتر از موقع برف، درناها غافیلگیر شده و در کوچ آنها اختلال ایجاد شده و به همین دلیل بی غذا مانده وحتی تلفاتی نیز داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار