رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مسائل محیط ‌زیستی یکی از مهم‌ترین چالش‏های مطرح در سطح جهانی و کشورمان بشمار می‏رود گفت: وضعیت محیط زیست مناطق 22 گانه شهر تهران، مورد پایش قرار گرفته و سطح بندی نهایی و نتایج آن اعلام شد.
کد خبر: ۱۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵ 18 March 2015

به گزارش فارس، علی محمد شاعری، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: داشتن اطلاعات کافی از وضعیت محیط‌ زیست و بررسی روند تغییرات آن یکی از معیارهای اساسی  برای قضاوت وضعیت و روند محیط زیستی بشمار می‪روند.

وی با بیان اینکه این موضوع در شناخت و درک صحیح از وضعیت موجود برای تعیین تغییرات لازم در نحوه مدیریت و ارائه برنامه‌های مدیریتی نقش بسیار مهمی‌ ایفا می‌‌کند افزود: به همین دلیل تاکنون شاخص‌های محیط‌ زیستی متعددی نیز برای نظارت بر فرایندهای تخریب محیط‌ زیست از سوی سازمان‏ها و مجامع بین المللی و دانشگاه‏ها مطرح شده ‏است.     

شاعری اضافه کرد: یکی از مهم‏ترین شاخص‏هایی که در حال حاضر به صورت گسترده ملاک مقایسه کشورها بوده و در خصوص حفاظت از محیط زیست به صورت سالانه منتشر می‏شود، شاخص پایداری محیط زیست (ESI) و شاخص عملکرد محیط‏ زیست (EPI) است که توسط مراکز دانشگاهی و علمی معتبر دنیا منتشر می‪شود.

وی با بیان اینکه شاخص پایداری محیط ‏زیست (ESI)، توانایی کشورها برای حفاظت از محیط‏ زیست طی چند دهه آینده را می‏سنجد تصریح کرد: شاخص عملکرد محیط‏ زیست (EPI) نیز عملکرد کشورها را در حفاظت از محیط‏ زیست می‏سنجد.

شاعری با اشاره به اینکه منابع آلودگی آب، خاک، آلودگی هوا، تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی از جمله مهمترین شاخص‏های EPI  است گفت: ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به منظور مطالعه، بررسی و رتبه‏بندی وضعیت محیط ‏زیست مناطق 22 گانه اقدام به تنظیم برنامه منظم و هدفمند پایش و نظارت دوره‏ای نموده است در همین راستا طی سال 93 از کلیه مناطق، پایش و نظارت فنی محیط زیستی به عمل آمده ‏است.

وی اضافه کرد: در این فرآیند 12 شاخص آلودگی هوا، آلودگی آب و خاک، سرانه فضای سبز، وضعیت کمی منابع آب،  وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت فاضلاب شهری، بیمارستان‏ها، وضعیت عمومی نظافت شهری، مدیریت پسماند و منظر و پیرایش شهری، آلودگی صوتی، شدت مصرف انرژی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده است.

شاعری تصریح کرد: بعد از بررسی شاخص‏های 12گانه مورد نظر، امتیازات مربوط به شاخص‏ها با یکدیگر تجمیع شده‏ و در سطح بندی محیط زیست مناطق 22 گانه و در نهایت وضعیت کلی هر یک از شاخصها در سطح پایتخت تعیین و اعلام گردید.

شاعری اظهار امیدواری کرد که به یاری خداوند متعال و با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال 93 و همچنین با مشارکت شهروندان، دولت و شهرداری بحران‏ها و چالش‏های موجود مهار گردد.

وی در پایان اعلام نمود نتیجه ارزیابی محیط زیست مناطق صرفا با عملکرد محیط زیست شهرداری مناطق مرتبط نمی‪شود بلکه عملکرد سایر دستگاهها از جمله وزارتخانه های نیرو، نفت، کشور، صنایع، جهاد کشاورزی، بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی، و همچنین شهروندان نیز تاثیر بسزایی در آن دارند که امید است با مشارکت و همکاری سایر دستگاهای اجرایی وضعیت فعلی به سمت مطلوب تغییر یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار