بسته شهرستان‌های تابناک اصفهان؛
تابناک: گلپایگانی ها هفت برابر بیشتر از هم استانی های خود شبکه بهداشت را یاری نمودند و آشکار است که کمک خیرین شهرستان به شبکه بهداشت به نسبت خیرین کل استان حدود ده درصد می باشد که این امر با توجه به اینکه جمعیت شهرستان گلپایگان یک پنجاهم استان می باشد، بسیار قابل تامل و توجه است .
کد خبر: ۱۵۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 27 December 2015

به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که یکی از این ظرفیت ها شهرستان های استان با تنوع اقلیم و فرهنگ و حتی زبان متفاوت از مرکز استان است.

تابناک اصفهان در نظر دارد با پوشش اخبار حوزه شهرستان های خود، به معرفی ظرفیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهرستان ها بپردازد.

امسال نخستین سالی بود که ۴ دی در تقویم به نام روز حماسه و ایثار آران و بیدگل نامگذاری شد. وجود روز حماسه و ایثار آران و بیدگل که در آن برنامه‌هایی در خور جایگاه شهرستان در زمینه‌ی تکریم شهدا اجرا شود، به عنوان ضرورتی که از آن غفلت شده، مطرح بود.

آران و بیدگل از روز ۱۵ خرداد ۴۲ تاکنون در صحنه‌های مختلف انقلاب حاضر بود، با این حال انتخاب ۴ دی ماه، که سالروز آغاز عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ است، به عنوان روز حماسه و ایثار شهرستان، انتخابی در خور و برازنده بود. روز حماسه و ایثار آران و بیدگل باید فرصتی شود تا ایثارگری‌های جوانان این شهرستان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، به همگان شناسانده شود

مراسمی در بی‌خبری شهر

اطلاع مردم از این روز و دلیل نامگذاری ۴ دی ماه به عنوان روز حماسه و ایثار آران و بیدگل، بسیار اندک بود. حتی بسیاری از مردم خبر از برنامه‌هایی که قرار بود به این مناسبت برگزار شود نداشتند.

رسانه‌های شهرستان نیز کمتر به این مناسبت توجه داشتند. حتی مسئولان که معمولا در مناسبت‌های مهم، صدور پیام و دعوت نمادین از مردم را به عنوان یکی از کارهای معمول انجام می‌دادند، در این مورد ظهور مناسبی نداشتند!

البته فضاسازی‌های مختصر و تبلیغات محیطی اندکی در قالب چاپ و نصب بنر و پوستر انجام شده بود، با این حال نمی‌توان آن را در خور و شایسته‌ی روز حماسه و ایثار دارالشهدا دانست.

جای خالی مردم

برنامه‌های امسال در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسید می‌توان با حضور بیشتر نهادهای مردمی، رنگ و بوی دیگری به این روز داد. همزمان با یادواره‌ی شهدای شهرستان که در شب ۴ دی در مصلای نماز جمعه برگزار شد، چندین برنامه‌ی مردمی در نقاط مختلف شهرستان برگزار می‌شد که علاوه بر پراکنده کردن توجهات از این روز بزرگ، باعث کاهش کیفیت برگزاری مراسم شده بود.

با وجود تدابیری که برای برگزاری باشکوه مراسم یادواره‌ی شهدا اندیشیده شده بود، بسیاری از صندلی‌ها خالی ماند. دعوت از خانواده‌ی شهدا نیز، که باید جایگاهی ویژه در چنین برنامه‌هایی داشته باشند، حلقه‌ی مفقوده‌ی مراسم یادواره بود.

هم چنین برای حضور بانوان در مراسم، مکان مناسبی تعبیه نشده بود و آنان مجبور بودند از ورودی تنگ و باریک آقایان وارد مصلی شوند، اتفاقی که باعث زحمت و رنجش آنان می‌شد.

مردم ناراضی از فعالیت های رازی!

مهدی فتحی با اشاره به پسماندهای صنعتی شهرک صنعتی رازی شهرضا و مشکلات حاصل از آن، اظهار کرد: بر اثر تخلیه پسماندهای صنعتی در شهرک رازی حوضچه‌هایی از لجن‌های اسیدی در این شهرک به وجود آمده است.

وی گفت: حوضچه‌های اسیدی لجن در اثر تخلیه پسماندهای صنعتی در طول ۱۵ سال گذشته در این شهرک ایجاد شده است وپسماندهای ویژه در مدت سه دقیقه توسط تانکرها تخلیه می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرضا با بیان اینکه باید از پراکندگی ضایعات و پسماندها در این شهرک جلوگیری کنیم، گفت: تعدادی از شرکت‌های دارای پسماند صنعتی مستقر در این شهرک را متعهد کردیم که پسماند خود را به شرکت ره پویان صالح در جاده نائین تحویل دهند.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید تدبیری برای پسماندهای صنعتی این شرکت کند، بیان کرد: در شهرک صنعتی رازی روزانه۱۲۰ تن، منطقه صنعتی سپهرآباد ۳۰ تن و منطقه صنعتی پاتله ۱۵ تن پسماند صنعتی تولید می‌شود.

فتحی افزود: از مقدار ۱۳۰ تن پسماند صنعتی شهرک رازی ۵۵ تن از آن قبل بازیافت و مابقی غیرقابل بازیافت است.

وی گفت: ۶۰ درصد از پسماندهای صنعتی در مکان‌های غیرمجاز دفن و ۴۰ درصد تحویل شرکت ره پویان صالح می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرضا بیان کرد: متاسفانه ۱۰ سال بعد از استقرار کارخانجات در شهرک رازی تصفیه‌خانه آن ایجاد شد و شرکت شهرک‌ها موظف بود قبل از ساختن کارخانجات تصفیه‌خانه را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تصفیه‌خانه ۴۵۰ هزار لیتر است، افزود: ظرفیت این تصفیه خانه در حال حاضر تکمیل شده و فاز دوم آن در حال ساخت است.

فتحی افزود: شهرک رازی جزو نخستین شهرک‌هایی است که دستگاه زباله‌سوز با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان نیاز دارد و در حال حاضر سوزاندن در دستور قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برای دستگاه زباله‌سوز، هیئت امنای شهر رازی چندین جلسه در استانداری برگزار کرده، باید شرکت شهرک‌ها متولی پیگیری آن موضوع باشد، تا هیئت امنا این دستگاه را تهیه و برای امحا استفاده کند.

درمانِ بیمار گلپایگان

این هفته ما شاهد افتتاح پروژه هایی در حوزه سلامت بودیم و از زبان مسئولین بهداشت چه شهرستانی و چه استانی حرف ها و نکات زیادی شنیدیم که رسانه ای شد، واکنش مردم را برانگیخت، سوال ها و شبهه ها یی در ذهن ها به وجود آمد.

شبهه ای که با دیدن خبرهای سایت شهرستان جزو اولین سوال هایی است که ذهن را به چالش می کشد: آیا هزینه طرح تحول در شهرستان گلپایگان درست و عادلانه است؟

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سیصد میلیارد طرح تحول سلامت در نه ماهه اول سال ۹۴ برای استان هزینه داشته است و بعد در جای دیگر سهم شهرستان گلپایگان را هشت میلیارد و صدمیلیون تومان اعلام می دارد.

از طرف دیگر هم، سهم خیرین اصفهان، ده میلیارد است درحالی که وقتی کمک امسال تا کنون خیرین در جاهای مختلف بهداشت شهرستان گلپایگان را جمع می زنیم به عدد یک میلیارد و دویست و سی و سه میلیون میرسیم.

طبق اعلام سازمان آمار کشور جمعیت استان اصفهان بنا به سرشماری سال نود ۴۸۷۹۳۱۲ نفر است، و با ضریب رشد متوسط رشد سالانه ۱٫۳۷ درصد جمعیت اصفهان در این چهارسال را حدود پنج میلیون در نظر می گیریم.

ازطرفی طبق اعلام سازمان آمار کشور جمعیت شهرستان گلپایگان بنا به سرشماری سال نود، ۸۷۳۵۳ نفر است که با ضریب متوسط رشد سالانه ۱٫۳۷ درصد جمعیت تقریبا نود هزار نفر در نظر می گیریم.

حال هزینه طرح تحول در استان و شهرستان را بر جمعیت هر کدام تقسیم می کنیم و به متوسط هزینه طرح تحول به ازای هر نفر می رسیم.

حاصل تقسیم سیصد میلیارد تومان بر پنج میلیون نفر، شصت هزار و همچنین حاصل تقسیم هشت میلیارد و صد میلیون تومان بر نود هزار نفر، نود هزار می شود.

۶۰۰۰۰ تومان متوسط هزینه طرح تحول برای هر شهروند استان اصفهانی است و ۹۰۰۰۰ هزینه طرح تحول برای هر شهروند گلپایگانی است، با تناسبی ساده فهمیده می شود که برای هر نفر درشهرستان گلپایگان ۵۰ درصد بیشتر از مردم سایرنقاط استان اصفهان از محل طرح تحول خرج شده است.

ثمره آمد و رفت این همه وزیران بهداشت دردولت نهم و دهم و یازدهم است که مسئولین عمق نیاز شهرستان به بهداشت را با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و جمعیتی شهرستان درک کرده اند.

حالا همین کار را برای سهم خیرین دربهداشت به ازای هر نفر انجام می دهیم:

حاصل تقسیم ده میلیارد تومان بر پنج میلیون نفر، دو هزار و همچنین حاصل تقسیم یک میلیارد و دویست و سی و سه میلیون بر نود هزار نفر، سیزده هزار و هفتصد می شود.

۲۰۰۰ تومان سهم هر هم استانی از کمک خیران سلامت به شبکه بهداشت استان و ۱۳۷۰۰ تومان سهم هر همشهری از کمک خیران سلامت به شبکه بهداشت گلپایگان است .

با دقتی ساده می توان دریافت که گلپایگانی ها هفت برابر بیشتر از هم استانی های خود شبکه بهداشت را یاری نمودند و آشکار است که کمک خیرین شهرستان به شبکه بهداشت به نسبت خیرین کل استان حدود ده درصد می باشد که این امر با توجه به اینکه جمعیت شهرستان گلپایگان یک پنجاهم استان می باشد، بسیار قابل تامل و توجه است .

نکته قابل تامل این است که خیرین شهرستان هفت برابر بیشتر از سایر نقاط استان کمک نموده اند، در حالی که سهم دولت در این مورد تنها نیم برابر افزایش را نشان می دهد.

از طرفی می توان این نکته را درک کرد که خیرین سلامت شهرستان به خوبی نیاز جامعه را به خوبی درک کرده اند و فهمیده اند که به کدام سو باید حرکت کنند.

با همه این تفاسیر در همایش خیرین سلامت، که در آخرین پنج شنبه پاییز برگزارشد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امیدوارم این شهرستان اولین شهرستانی باشد که اعلام شود «در بخش ساخت و ساز سلامت بی نیاز شده است اما در بخش درمان شهرستان، نمی توان چنین حرفی را زد.»

درمیان مردم هم که می رویم به دلیل اینکه به هربهانه ای از بیماریشان مجبور هستند به اصفهان یا هر کلان شهر دیگری بروند، ناراضی اند.

خلاصه اینکه همه می دانند که در شبکه بهداشت گلپایگان زحمات زیادی انجام شده ولی پاسخ گوی نیاز یک شهرستان و حتی شهرهای هم جوار خود نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
سلام
لطفا منبع را بزینید
این یادداشت آخری مال سایت گلپاناس ونه شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :