رئیس مرکز سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نباید به پزشک خانواده به‌عنوان برنامه آزمایشی بنگریم زیرا از ابتدا ظرفیت ملی شدن را دارا بوده است.
کد خبر: ۱۵۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ 27 December 2015
تابناک فارس به نقل از فارس: کامران باقری لنکرانی بعدازظهر امروز در آئین گشایش سمینار بین‌المللی پزشک خانواده اظهار داشت: تغییرات در جهان شتاب گرفته و تجربه جهانی و تاریخی به ما می‌گوید که محور مناسب برای نظام سلامت در کشور پزشک خانواده است.

وی افزود: شاید با بعضی تعجیل‌ها به برنامه پزشک خانواده لطمه زده باشیم اما اصل آن را نباید فراموش کنیم.

رئیس سمینار بین‌المللی پزشک خانواده با اشاره به تقارن برگزاری این سمینار با سالگرد تولد زکریای رازی یادآور شد: یک‌هزار و 100 سال پیش رازی در کتاب خود گفته است که باید در مراجعه به طبیبان اختصار را رعایت کرد و نیز نباید هر روز به یک طبیب مراجعه شود زیرا با تشخیص‌ها و نسخه‌های متفاوت ممکن است، مریض بیمارتر شود.

وی اضافه کرد: باورهای رازی نشان می‌دهد که پزشک خانواده در کشور ما موضوع نوینی نیست.

وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه برنامه پزشک خانواده اگر دروازه‌بان و هدایت‌گر نداشته باشد، در مدت کوتاهی کیفیت خدمات به بیماران دچار مشکل می‌شود، افزود: در این سمینار که برگزاری آن با تلاش هفت‌ماهه همکاران میسر شد، با مرور تجربیات صاحب‌نظران، راهکارهایی برای اجرای هرچه بهتر این برنامه مورد تبادل‌نظر و ارزیابی قرار می‌گیرد.

لنکرانی با تأکید بر ضرورت بومی شدن پزشک خانواده در ایران، یادآوری کرد: در انگلستان برای اجرای برنامه پزشک خانواده یک کار مطالعاتی 10 ساله انجام گرفت اما اجرای آن طی 10 روز بود.

وی ادامه داد: در آلمان نیز 40 سال طول کشید تا 90 درصد جمعیت این کشور زیرپوشش پزشک خانواده برود.

 وزیر پیشین بهداشت همچنین بیان داشت: عرصه بهداشت و درمان به‌طور کامل تخصصی است و هر که دلسوز مردم است نباید به برنامه پزشک خانواده که در قالب برنامه چهارم و پنجم توسعه تکلیف شده است، نگاه سیاسی داشته باشد و به همین دلیل آن را رد کند.

پزشک خانواده از کلیدهای اصلاح نظام سلامت است

در این آئین دبیر این سمینار نیز گفت: بحث پزشک خانواده در ایران پیشینه‌ای افزون‌تر از سه دهه را در پی دارد و به‌عنوان یکی از کلیدهای اصلاح نظام سلامت در کشور به‌حساب می‌آید اما عدم اجرای آن به‌صورت جامع در تمام کشور نیاز به بررسی دارد.

حسن جولایی اظهار داشت: مرکز تحقیقات سلامت برای تک‌تک پزشکان عمومی و خانواده در کشور دعوت‌نامه ارسال کرد تا حاصل آن وصول 140 مقاله ارزشمند به دبیرخانه سمینار بین‌المللی پزشک خانواده باشد.

وی افزود: از بین مقالات رسیده 120 مقاله در این سمینار دو روزه مطرح می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار