با تلاش محققان البرزی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشکده انرژی گفت که یک میکرو شبکه انرژی تجدید پذیر هوشمند در پژوهشگاه مواد و انرژی استان البرز طراحی، شبیه سازی و اجرا شد.
کد خبر: ۱۵۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 28 December 2015
عنایت الله سرائی افزود: در این شبکه هوشمند یک آرایه 300 واتی فتوولتائیک که جهت تغذیه بار موجود در نیروگاه آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد، در زمان هایی که مورد استفاده نیست و توانایی تولید توان را دارد، با استفاده از مبدل های افزاینده و کاهنده ولتاژ جهت کاهش افت توان در فاصله 200 متری و برای تزریق توان به باتری خانه یک نیروگاه فتوولتائیک 3000 واتی، متصل شده است.
وی افزود: همچنین جهت پایش پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ و جریان و نیز رصد و ثبت پارامترهای مختلف، با استفاده از نصب، کدنویسی و راه اندازی برنامه های صنعتی پیشرفته و قابل تطبیق با سخت افزارهای موجود و نصب شده، امکان کنترل و رصد و ثبت بلادرنگ پارامترها و داده های مختلف به وجود آمده است.
این پژوهشگر ادامه داد: پس از آن، قسمت های مختلف شبکه شبیه سازی شده و در این شبیه سازی عملکرد و تولید نیروگاه فتوولتائیک 3000 واتی و عوامل کاهش توان نیروگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
سرائی گفت: همچنین با استفاده از نصب 2 عدد تابش سنج، امکان رصد و ثبت چگالی تابش خورشید نیز امکان پذیر شده است.
وی خاطر نشان کرد: کنترل و رصد کنترل کننده های نیروگاه 3000 واتی و آرایه 300 واتی به صورت بی سیم و با استفاده از تجهیزات مدرن شبکه صورت پذیرفته است.
مجری این طرح در پایان افزود: در این طرح ایجاد یک واحد مرکزی جهت نظارت و کنترل یکپارچه سامانه های تجدیدپذیر جدا از هم موجود در پژوهشگاه توسط یک نرم افزار مشترک مد نظر بوده و در انتها نیز داده های عملی این پژوهش و راهکارهای بهبود عملکرد شبکه آمده است.
این طرح با راهنمایی دکتر سید محمود هاشمی نژاد و مشاوره دکتر فرهاد براتی و دکتر بهزاد احمدی در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شد.
پژوهشگاه مواد وانرژی در مشکین دشت شهرستان فردیس مستقر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار