داستان تلخ زنانی که سیاهی زندگی‌شان به سیاهی شب گره خورده است؛
تابناک: پدیده زنان کارتن خواب، دستاورد جدیدی از گسترش شهرنشینی،حاشیه نشینی و زندگی مدرن است؛ دستاوردی که در سال‌های گذشته چهره شهر اصفهان را نیز مخدوش کرده است به نحوی که روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۵۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 02 January 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، اگر تا چندی پیش تنها تصور ما از یك بی‌خانمان، مردی با مو و ریش بلند و نامرتب، ظاهری چرك و كثیف و لباس‌های كهنه و پاره بود، حالا باید به این تصویر، زن های رنجور و معتاد بی‌خانمان را هم اضافه كنیم ؛ زنانی که سیاهی زندگیشان با سیاهی شب گره خورده است و از روی ناچاری جز پارك‌ها، زیر پل‌ها، ساختمان‌های نیمه‌كاره و داخل جوی‌ها، سرپناه دیگری ندارند تا در آن شب را به صبح برسانند؛ سرپناهی كه خودشان خوب می‌دانند چندان هم امن نیست. آن طور که معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، می گوید: در استان اصفهان نیز آمار یک سومی زنان کارتن خواب صدق می‌کند.

اشاره مرضیه فرشادی به سخنان شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است که اخیرا اعلام کرده بود « بررسی‌ها نشان می دهد که از 15 هزار کارتن خوابی که در کشور وجود دارد، 5 هزار نفر زن هستند.»

این مسوول استانی در ادامه با بیان اینکه کارتن خوابی زنان یک پدیده پنهان است به نحوی که پاتوق های آنها قابل دست یابی نیست، می افزاید: به همین دلیل آمار دقیقی از تعداد زنان کارتن خواب در اصفهان، موجود نیست اما بر اساس نُرم و برآوردی که از پژوهش های مختلف در مناطق دیگر به دست آمده است، حدس زده می شود که یک سوم کارتن خواب ها در اصفهان زن هستند. همچنین مطابق آمار اعلام شده 1.9 درصد جمعیت اصفهان مبتلا به اعتیاد هستند.

8 هزار و 800 نفر معتاد زن در اصفهان

با فرض جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان طبق برآورد تحقیقی 95 هزار نفر در این استان معتاد به مواد مخدر هستند که 8 هزار و800 نفر آنان را زنان معتاد تشکیل می دهند.

نرخ رشد ابتلای زنان به اعتیاد دو برابر مردان است و نرخ اعتیاد زنان در استان اصفهان از متوسط کشوری بالاتر و نگران کننده است.

اعتیاد؛ عمده ترین دلیلی است که معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان آن را موجب افزایش زنان کارتن خواب در اصفهان دانسته و می گوید: زنان کارتن خواب در اصفهان معمولا در رنج سنی 40- 30 سال هستند و به دلیل اعتیاد خود در این سن مجبور به ترک خانه و کاشانه و تن دادن به پدیده کارتن خوابی می‌شوند.

گره خوردن اعتیاد زنان با پدیده کارتن خوابی، موضوعی است که مسعود مهدویان، مدیر امور اجتماعی مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بر آن مُهر تایید می زند و می افزاید: گسترش پدیده شهرنشینی و رشد مهاجرت و همچنین تغییر سبک زندگی، پدیده جدیدی به نام زنان کارتن خواب را در پی داشته است. آن طور که در اصفهان دیده می شود، کارتن خوابی زنان ناخودآگاه با پدیده اعتیاد عجین شده و کمتر زن کارتن خوابی دیده می شود که به اعتیاد آلوده نباشد.
مهدویان در ادامه سخنانش، بیان می‌کند: این افراد در سکونت گاه‌های غیر دائمی که پاتوق نامیده می‌شود، مستقر هستند؛ پاتوق‌هایی که به دو بخش روباز و سربسته تقسیم می شوند. در مجموع اما نمی‌توان آمار دقیقی از زنان کارتن خواب در اصفهان ارائه داد.

شلتر بانوان، مکانی بازدارنده از اعتیاد نیست!

داستان تكراری و نخ‌نمای زنان بی‌خانمان‌ و كارتن‌خواب‌های شهرمان اما با فرا رسیدن نیمه سرد سال رنگ دیگری به خود می گیرد. زنانی كه با نام كارتن خواب پشت تمام پنجره های بخار گرفته زمستان، سرپناه های گرم و خیالی خود را در قمار زندگی به سرمای زندگی سوز شب های این فصل سرد باخته اند و هر شب؛ طعم گس زندگی آنها را به خواب فرو می برد.

مدیر امور اجتماعی مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان از راه اندازی مددسرای بانوان «شلتر » در شمال غرب اصفهان در شهریور ماه سخن به زبان می آورد؛ مکانی که زنان کارتن خواب هر شب می‌توانند در آن حضور یابند و شب سرد زمستان را در آنجا به صبح برسانند.

شلتر بانوان بنا به گفته مهدویان، مکان بازدارنده از اعتیاد نیست، چرا که این مکان،بیشتر جنبه کاهش آسیب دارد تا ترک اعتیاد. به عبارت دیگر شلتر بانوان مکانی برای جلوگیری از آسیب‌های متعددی است که در کمین زنان کارتن خواب معتاد نشسته‌اند.

راه اندازی شلتر بانوان در شمال غرب اصفهان به این معنا نیست که در جاهای دیگر شهر نیاز به گرمخانه نباشد اما بنا به گفته مهدویان، آمارها نشان می دهند که بیشترین پاتوق های روباز زنان در این ناحیه مستقر هستند.

آن طور که معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان می گوید: با توجه به نوپا بودن شلتر بانوان، اطلاع رسانی درباره این مکان و همچنین فرهنگ سازی برای حضور زنان کارتن خواب در آنجا بدون هیچ بیم و ترسی نیاز به زمان دارد. در حال حاضر استقبال زنان کارتن خواب از این مکان بسیار مطلوب بوده است به نحوی که هر شب حدود 5 یا 6 نفر به شلتر بانوان مراجعه می کنند که امید می رود با اطلاع رسانی که از طریق چهره به چهره در گروه‌های همتا صورت می گیرد، تعداد مراجعه کنندگان افزایش یابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :