خیابان سی تیر و مکان های مقدس ادیان توحیدی به مناسبت سال نو میلادی میزبان تیم تهران گردی بودند.
کد خبر: ۱۵۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 02 January 2016
احمد مسجدجامعی با بیان این مطلب که سندی برای خیابان سی تیر و کلیساها و کنیسه‌های آن تهیه شده، گفت: این سند شش سال است که تهیه شده و تغییر نام خیابان به خیابان ادیان در آن مطرح شده است.

احمد مسجد جامعی درباره مسجد مجدالدوله گفت: این مسجد ۴ شبستان دارد و محمدتقی عاملی استاد فقه و اخلاق زمانی امام جماعت این مسجد بزرگ تهران بوده است.

وی اضافه کرد: این مسجد در حال حاضر در ایام محرم در اختیار تکیه لولافروشان قرار دارد.

این عضو شورای شهر تهران یکی از ویژگی های مسجد مجدالدوله را برگزاری مراسم ختم های فرهنگی عنوان کرد و گفت: مراسم ختم افرادی مانند جلال آل احمد، رشید یاسمی و اقبال آشتیانی در این مسجد برگزار شده است.

وی در توضیح این مطلب که چرا مسجد مجد الدوله تبدیل به مسجدی برای برگزاری مراسم ختم چهره های فرهنگی شده است گفت: در آن دوران ناصرخسرو بورس کتاب فروشی ها بود ضمن اینکه لرزاده کارگاه نقاشی ویژه در این منطقه داشت، شاید به این دلایل این مسجد چنین کارکردی پیدا کرده است.

مسجد جامعی یکی از آسیب ها به این مسجد ۱۲۴ ساله را رنگ آمیزی ستون ها و تغییر محراب آن عنوان کرد.

بازدید از کلیسا و کنیسه

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به مناسبت سال نو میلادی و تبریک این ایام به کلیسای حضرت پتروس رفت.

مسجد جامعی افزود: این کلیسا را ناصرالدین شاه در اختیار مسیحیان قرار داده و شخصی به نام جردن اولین مدرسه امریکایی را در بخشی از حیات این کلیسا می سازد. جردن همچنین معمار دبیرستان البرز است.  

مقصد بعدی تهرانگردان کنیسه حیّم بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در اینجا کنیسه ای برای لهستان ها ساخته شده بود گفت: هنگامی که کشورهای لهستان اشغال شد آنها به سیبری رفتند اما به دلیل شرایط بد آب و هوایی به ایران آمدند.

وی ادامه داد: ایران برای آنها شرایط بسیار مناسبی فراهم کرد و حتی این کنیسه را برای آنها درست کردند و آنها اینجا مستقر شدند.

هارون یشایایی تهیه کننده کلیمی سینما درباره این کنیسه گفت: در حدود سال ۱۳۰۰ هجری شمسی اودلاجان محله سنتی کلیمیان بود. یهودی ها معمولا غیر خودی را به محله سنتی خود راه نمی دهند اما در ایران چنین مرزبندی وجود نداشت به طوری که در این محله سنتی ما ۱۳ کنیسه داشتیم و ۳ مسجد و البته زیارتگاه ها، هیات ها و غیره.

وی افزود: گاهی حتی زمانی نیایش یهودی ها و مسلمان ها یکی می شد اما هیچوقت تفرقه ای یا مشکلی بین پیروان این دو مذهب رخ نمی داد.

یشایایی با بیان این مطلب که از سال ۱۲۹۹ تهران وسعت پیدا کرد و از حالت سنتی خارج شد گفت: اولین گروه هایی که خودشان را در نوع جدید شهرنشینی پیدا کردند اقلیت های دینی بود.

وی افزود: آنها آزادانه از محله های سنتی خود بیرون آمدند و ملت ایران این ظرفیت فرهنگی را داشت که یهودی ها و دیگر اقلیت ها را در خود بپذیرد.

این تهیه کننده سینما افزود: جامعه یهودیان ایران تنها جامعه ای در قلمرو کشورهای اسلامی است که به صورت اجتماعی زندگی می کند.

احمد مسجد جامعی نیز با اشاره به کنیسه حیّم گفت: این کنیسه اولین کنیسه ای است که خارج از محوطه یهودی نشین ایجاد شده است و به لحاظ آیینی تفاوت هایی با کنیسه های دیگر دارد مانند جدا بودن زنان و مردان یا چیدمان صندلی ها و ...

پیشنهاد تشکیل موضعی برای کلیمی ها

محیط طباطبایی استاد تاریخ نیز گفت: نیمی از تحولات انقلاب مشروطه را می توان در خیابان سی تیر دید.

وی اضافه کرد: با توجه به تورات های خطی آثار باقیمانده از لهستانی ها و قدمت این کنیسه پیشنهاد می کنم موضعی در این محل تشکیل شود.

قدیمی ترین سن گردان در باشگاه فرهنگی آرارات

باشگاه فرهنگی آرارات در خیابان سی تیر مقصد بعدی تهران گردان بود. توریک توریکیان قدیمی ترین عضو این باشگاه درباره تاریخچه آن گفت: ۷۶ سال از عمر این باشگاه می گذرد.

وی اضافه کرد: این باشگاه سه بار آتش گرفته و بازسازی شده است اما اصل ساختمان متعلق به همسر رضاشاه بود. هنگامی که وی ازدواج کرد این خانه را اجاره داد.

توریکیان گفت: بعد از حادثه ۲۸ مرداد این ملک به عنوان باشگاه در اختیار ارامنه قرار گرفت و اجاره نامه های آن هنوز باقی است.

یکی از ویژگی های بارز این باشگاه قدیمی ترین سن گردان ایران است که با چوب ساخته شده و هنوز هم در سالن کمیتاس وجود دارد.

مدرسه ای با شاگردان صاحب نام

گروه تهران گردی در ادامه مسیر خود در خیابان سی تیر به دبیرستان فیروز بهرام رسید. ورود به این دبیرستان پیش از انقلاب برای همه ادیان آزاد بود اما اکنون ویژه اقلیت های مذهبی است. بوذرجمهر پرخیده مدیر دبیرستان درباره آن می گوید: این مدرسه در سال ۱۳۱۱ افتتاح شد و افراد صاحب نامی مانند ایرج افشار، لوریس چکناواریان، بیژن جلالی، عزت الله فولادوند، احمد شاملو، هانیبال الخاص و محمد نوری دانش آموخته این مدرسه بودند.

احمد مسجد جامعی با بیان اینکه می شود برای همه مدارس قدیمی موضعی در حد یک اتاق تعیین کرد گفت: برای این منظور باید وسایل قدیمی جمع آوری شود. عکس بنیان گذاران اولیه اساتید و همه کامپیوترهای ابتدایی می تواند در این موزه قرار گیرد. متاسفانه هر وقت صحبت از تشکیل موزه می شود اول فکر ما سراغ اعتبار می رود اما واقعیت این است که در گام اول باید وسایل قدیمی را جمع آوری کنیم.

آتشی که هرگز خاموش نمی شود

آخرین مکان مقدسی که تهران گردان از آن بازدید کردند آتشکده زرتشتیان بود. موبد مهراب وحیدی درباره قدمت آتشکده می گوید: آتشکده در سال ۱۲۸۶ ساخته شد و آتش آن از آتشکده یزد و طی ۱۶ روز با حضور سه موبد به اینجا آورده شده و آن را به تخت نشاندند.

محیط طباطبایی نیز درباره معماری آتشکده ها گفت: آتشکده ها به لحاظ معماری ساده و وارسته از تزئینات هستند اما در فاصله زمانی ۱۳۰۰ که رویکرد توجه به معماری باستانی و تاریخ کهن مطرح می شود آن نوع از معماری در ساخت این آتشکده به کار رفته است. این آتشکده اکنون از فاخرترین آتشکده های کل کشور است.

موبد مهراب وحیدی در ادامه با بیان اینکه آتش در آتشکده ها هرگز خاموش نمی شود گفت: برای اینکه چوب ها کمترین دود را داشته باشد و پاکیزه شود یک سال باید در آفتاب بماند. بهترین چوب ها هم چوب هلو و انار هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در انتهای برنامه تهران گردی به دیدار با یکی از خانواده های شهدای ارامنه رفت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار