کد خبر: ۱۵۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 02 January 2016
هفته گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر  خبر از تصویب طرح منطقه ازاد سیستان داد اما نگاهی به حاشیه های نشست امروز نمایندگان مردم در خانه ملت و مخالفت با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد،به دلیل طرح این موضوع که این لایحه مغایر برنامه پنجم توسعه بود لذا نتوانست دوسوم آرای نمایندگان را کسب کند.

نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه ۲۹ آذر مجلس شورای اسلامیبا کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد مخالفت کردند.

بر این اساس نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن مجلس با کلیات این لایحه مخالفت کردند.

طرح منطقه آزاد سیستان تصویب می شود

در همین حال نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز تکلیف مناطق آزاد مریوانه و بانه، سیستان مشخص می‌شود  و  مطمئن هستیم این طرح‌ها تصویب خواهد شد و جای تردید نیست.

سید باقر حسینی در پاسخی کوتاه گفت جای نگرانی نیست در حال رایزنی هستیم.

باید لایحه منطقه آزاد سیستان به طور مستقل ارائه شود

دیگر نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: اختلاف نظر هیئت رئیسه با نمایندگان طی امروز رفع خواهد شد و اگر هم هیئت رئیسه تصمیم به برگشت لایحه داشته باشند، بدانید منطقه آزاد سیستان طرحش به صورت مجزا و اضطراری به صحن بر می گردد.

حلیمه عالی بیان کرد: از ظهر امروز رایزنی های به صورت فشرده با هیئت رئیسه در حال انجام است، حتی گزینه ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت و ارائه آن به صحن علنی مجلس برای تصویب از طریق این کمیسیون نیز دیده شده است.

وی افزود: مردم سیستان نگران نباشد و اختلاف نظرها به زودی رفع می شود، هیات رئیسه با کلیات طرج ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی که درآمد دولت را تحت شعاع قرار می دهد مخالف است و آن را مغایر برنامه پنجم توسعه دانسته است.

اختلاف نظر نمایندگان با هیئت رئیسه مبنی بر رد طرح نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: امروز کلیات طرح ایجاد هفت مناطق آزاد و ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی به صحن علنی مجلس برای رای گیری آمد.

محمد سعید اربابی افزود: مطابق پیش بینی و وقت قبلی این طرح در صحن مطرح که بیش از ۵۰ درصد رای مثبت نمایندگان را به خود اختصاص داد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کلیات این طرح هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی ۱۰۰ درصد رای آورده است و اکنون از دید کمیسیون اقتصادی این طرح با همین  میزان رای مثبت تصویب شده است.

وی با تشریح اختلافات امروز گفت: ریاست جلسه امروز که بر عهده محمد رضا باهنر بود با استناد به تبصره ۱ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه مطرح کردند که برقراری هرگونه تضعیف یا معافیت مالیاتی در طول برنامه ممنوع است و این مهم اعم از اینکه موضوع لایحه باشد یا طرح مصداق دارد، لذا با توجه به اینکه لایحه مغایر برنامه پنجم توسعه است، بنابراین تصویب آن نیاز به دو سوم رأی نمایندگان دارد.

عضو مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: همچنین هیئت رئیسه در نشست امروز گفت که به نظر نمی‌رسد مشکلی درخصوص تصویب این لایحه وجود داشته باشد، چرا که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر طرح یا لایحه‌ای در مجلس به تصویب نرسد، می‌توان با ۵۰ امضا آن را مجدد به جریان انداخت، اما به هر حال باید کمیسیون رعایت حال بیشتری کند تا با ضابطه بیشتر و محاسبه دقیق‌تر این موضوع پیگیری شود.

اربابی بیان کرد: نقطه اختلاف نمایندگان با هیات رئیسه در همین جمله است، مطابق آئین نامه مجلس اگر طرحی بیش از ۵۰ درصد از رای نمایندگان را بیاورد مصوب است و به شورای نگهبان ارسال می شود.

وی افزود: با توجه به اعتراض نمایندگان قرار شد جناب آفای باهنر کلیات طرح را در نشست هیات رئیسه مطرح و تا عصر امروز یا نهایت فردا صبح در خصوص این لایجه تصمیم گیری نهائی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: از دید نمایندگان و کمیسیون طرح ایجاد مناطق آزاد و مناطق وِزه اقتصادی با کسب بیش از ۵۰ درصد از نمایندگان تصویب شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که هیئت رئیسه به دغدغه نمایندگان موافق این طرح پاسخ داده و کلیات تصویب لایحه انجام شود.


میلاد جهان تاب، خبرنگار خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار