معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان از تولید سالانه 374 هزار تن شیر در همدان خبر داد و گفت: مازاد مصرف شیر در همدان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۵۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 05 January 2016

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان از تولید سالانه 374 هزار تن شیر در همدان خبر داد و گفت: مازاد مصرف شیر در همدان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

به گزارش فارس، محمد نظر پور با بیان اینکه 370 هزار رأس گاو و گوساله اصیل، دورگ و بومی در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: یک میلیون و 400 هزار رأس گوسفند در واحدهای دامی سنتی و صنعتی استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید شیر خام از دام سبک 11 هزار و 974 هزار تن است، بیان کرد: سه درصد از کل شیر تولیدی استان همدان از دام‌های سبک تهیه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان میزان تولید شیر خام از دام سنگین در استان همدان را 362 هزار و 326 تن اعلام کرد و ادامه داد: 97 درصد شیر خام استان از دام‌های سنگین تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه شیر خام تولیدی از دام سنگین و سبک 14 درصد در واحدهای صنعتی و 86 درصد در واحدهای پرورش دام روستایی تهیه می‌شود، بیان کرد: سالانه 374 هزار تن شیر در استان همدان تولید می‌شود.

نظرپور با اشاره به اینکه استان همدان در زمینه تولید شیر رتبه نهم را در کشور دارد، افزود: 3.4 درصد شیر کشور در استان همدان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مازاد بر مصرف شیر در استان همدان سالانه حدود 190 هزار تن است، تأکید کرد: این میزان شیر از استان همدان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شیر تولیدی در استان همدان برای مصارف سایر لبنیات استفاده می‌شود، اظهار کرد: تولید شیر در استان روند رو به رشد داشته و سالانه چهار درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف سالانه شیر در استان همدان از نظر سازمان جهاد کشاورزی حدود 100 کیلوگرم است، ادامه داد: سایر دستگاه‌های بهداشتی سرانه مصرف شیر در استان را تا 60 کیلوگرم می‌دانند.

نظرپور با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر استان همدان به سرانه مصرف شیر در کشور نزدیک است، بیان کرد: سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه‌یافته 300 کیلوگرم برای هر فرد در سال است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه به بهانه اینکه شیر گران است مردم شیر مصرف نمی‌کنند، ادامه داد: شیری که دامدار تولید می‌کند، کمتر از قیمت تولید در بازار عرضه شده و با قیمت تمام شده به فروش نمی‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان قیمت تمام شده برای هر لیتر شیر را یک‌هزار و 500 تومان دانست و افزود: در دو سال اخیر مصوبه‌ای مبنی بر خرید شیر با قیمت یک‌هزار و 440 تومان از دامدار ابلاغ شد که این موضوع رعایت نمی‌شود و هم اکنون شیر با قیمت حداکثر یک‌هزار و 200 تومان از دامدار خریداری می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار