استاندار اصفهان گفت: موضوع گرد و غبار یکی از نگران‌کننده‌ترین موضوعات محیط‌زیست اصفهان است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین اولویت‌های کاری محیط زیستی استان اصفهان در سال 94 مقابله با ریزگردها است.
کد خبر: ۱۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 21 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگر‌پور در جلسه بررسی مسائل ریزگردها که با حضور تعدادی از فرمانداران، شهرداری و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، با تبریک سال جدید و گرامیداشت ایام فاطمیه، اظهار کرد: طی5ـ6ماه گذشته مدیریت استان با جدیت به موضوع مقابله با گرد و غبار ورود پیدا کرده، چراکه این امر نگرانی‌های زیادی را برای منطقهٔ اصفهان و شهرهای اطراف ایجاد کرده است.
زرگرپور با بیان اینکه در این مدت اقدامات و بازدیدهایی از این مکان‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: طی این بازدیدها و برگزاری جلسات برای جلوگیری از وقوع پدیده گرد و غبار در شهر اصفهان و شهرهای اطراف تدابیری اندیشیده شد.
استاندار اصفهان به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه اشاره کرد و افزود: تصمیم بر آن شد که کارگروه مقابله با ریزگردها هر 15 روز یک‌بار با قوت و جدیت تشکیل و مسائل بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای مقابله با ریز گردها به‌طور دقیق بررسی و پیگیری شود تا بتوانیم به نتایج مثبتی در این خصوص دست ‌یابیم.
زرگرپور با بیان اینکه موضوع مقابله با ریزگردها نیازمند یک کار کارشناسی، جامع، علمی و مطالعاتی است، اذعان کرد: طرح‌های مطالعاتی در دستگاه‌های مختلف در این خصوص صورت گفته است و می‌شود با یک کار تلفیقی و به هنگام رسانی، یک طرح جامع مقابله با ریزگردها را در استان داشته باشیم تا هر اقدامی که انجام می‌دهیم، علمی و کارشناسانه باشد.
استاندار اصفهان افزود: سازمان محیط‌زیست استان موظف شد که تا سه ماه آینده با کمک اساتید دانشگاه و کارشناسان این کار تلفیق و به‌هنگام‌سازی طرح‌های مقابله با ریزگردها را تدوین و برای اجرا آماده نماید.
زرگرپور با بیان اینکه در منطقهٔ شرق و شمال شرق اصفهان دخل و تصرف‌های انسانی در عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفته است، افزود: این دخل و تصرف‌ها به کانون‌های اصلی فرسایش خاکی و ایجاد ریزگردها تبدیل‌ شده‌اند.
وی معادن شن و ماسه و گچ، کوره‌های گچ، آجر را از جمله این دخل و تصرف‌ها عنوان و تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز تصمیماتی در خصوص این مکان‌ها اتخاذ شده ولی به اجرا درنیامده است و با توجه به اینکه این مکان‌ها منابع عمده ایجاد گرد و غبار هستند باید تصمیمات اساسی در خصوص آن‌ها اتخاذ گردد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: طبق مطالعات انجام‌ شده هر کوره گچ در هر مرحله تولید یک‌تن گچ را در هوا پمپاژ می‌کند که این امر بسیار نگران‌کننده است.
زرگرپور اضافه کرد: در این راستا فرمانداری اصفهان موظف شده است که یک شناسایی کاملی را از معادن شن و ماسه، گچ ‌و خاک و کوره‌های آجر برآورد کرده و راه‌های انتقال این معادن را به مناطق موردنظر فراهم کنند.
وی در ادامه افزود: کوره‌دارها و بهره‌برداران معادن نیز طبق قانون موظف شدند که اقدامات بهسازی و ایمن‌سازی را انجام دهند.
وی یکی از موضوعاتی که می‌تواند در احیای تالاب گاوخونی و همین‌طور در ارتباط با تثبیت خاک در منطقهٔ شرق شمال شرق مؤثر باشد را تولید انتقال پساب تصفیه‌خانه‌ها مختلف به این منطقه عنوان و خاطر نشان کرد: این پساب به افراد واگذار شده و مقداری نیز به‌صورت غیرقانونی مصرف می‌شود که معاونت عمرانی موظف شده است که طرح خود را برای استفادهٔ بهینه از این پساب‌ها در جهت احیای تالاب گاوخونی و تثبیت ریزگردها در منطقه آماده و ارائه نمایند.
استاندار اصفهان تأکید کرد: علیرغم همه این ‌کارهای مطالعاتی و پیشگیرانه که انجام می‌شود نباید از طرح‌های تثبیت گرد و خاک و بیابان‌زدایی غافل شد.
مدیر ارشد استان اضافه کرد: حدود یک هزار هکتار تاغ کاری در این منطقه انجام می‌شود که در نظر داریم این هزار هکتار به 5 هزار هکتار افزایش یابد که نیازمند اعتباری قابل ‌توجه است که امیدواریم در سال آینده تأمین شود.
وی با بیان اینکه افزایش 5 برابری تاغ کاری توسط سازمان منابع طبیعی به‌تنهایی ممکن نیست، تصریح کرد: تصمیم بر آن شد که این کار به‌صورت مدیریت جهادی و با مشارکت همه دستگاه‌ها انجام شود.
استاندار اصفهان در پایان خاطر نشان کرد که اگر بتوانیم طی دو سال این 10 هزار هکتار را تاغ کاری کرده و یا روش‌های دیگر را برای تثبیت خاک در نظر بگیریم شاید جلوی هجوم گردوغبار به شهر اصفهان و شهرهای اطراف گرفته شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :