تابناک: کودکان اصفهانی از اکران ویژه مدارس برای دیدن "شاهزاده روم" محروم شدند.
کد خبر: ۱۵۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 07 January 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، شاهزاده روم انیمیشن موفق سینمای ایران است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مسلمان دیگر نیز مورد استقبال واقع شده است. این انیمشین توسط گروه هنرپویا (کنسرسیوم مشترک مؤسسه فرهنگی هنری هفت سنگ و مؤسسه فرهنگی هنری سلوک افلاکیان) با همکاری مؤسسه مجله مهدی لبنان ساخته، و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پیش فروش نسخه عربی آن به مجله مهدی کشور لبنان تولید شده است.

کارگردانی این فیلم را هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی آن را حامد جعفری بر عهده داشتند. سال 93 این فیلم چنان محبوبیتی به دست آورد که در اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم فجر، لوح تقدیر ویژه جشنواره به کارگردان و تهیه کننده این اثر اهدا شد.

تولید انیمیشنی با این سطح کیفیت در ایران باعث شد تا افق های تازه ای در برابر دید تهیه کنندگان ایرانی باز شود. معمولا تهیه کنندگان ایرانی ناامیدانه به بازار این هنر نمایشی نگاه می کردند ، اما شاهزاده روم اثبات کرد که فیلمنامه خوب ، داستان زیبا و متحرک سازی اصولی ترکیبی موفق را بوجود می آورد و اکران فیلم در انگلستان، عراق ، لبنان، ساحل عاج و امارات اولین مهر تایید بر این ادعا است.
 شاهزاده روم که در کشورهای عربی با نام "امیره الروم" شناخته می شود، با استقبال تمامی فرق مذهبی و ادیان مختلف صورت گرفت و نشان داد می تواند پل پیوند بین اسلام و مسیحیت باشد. زبان نمایش در کشورهای مسلمان عربی و در دیگر کشورها زیر نویس انگلیسی بود.

تهیه کننده این فیلم خلاصه داستان را چنین روایت می کند:

«قصه عاشقي و دلداگي بانويي پاک‌دامن و مسيحي از سلاله شمعون از حواريون مسيح است که با مردي از نوادگان پيامبر اسلام ازدواج مي‌کند و ثمره اين ازدواج فرزندي نيک سرشت است که در آينده‌اي نزديک‌ جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود...»

حوزه هنری حامی اکران این فیلم شد و این کار با همکاری موسسه نمایش بسیج و نیز واحد پخش حوزه هنری نمایش این فیلم در شهرهای فاقد سینما صورت گرفت.

بلافاصله پس ار اکران این فیلم در دانشگاهها، خبر فروش بالا و قابل توجه آن به گوش رسید. در پایان پاییز سال جاری " شاهزاده روم " عنوان پرفروش ترین فیلم فصل را با فروش دو میلیارد تومانی نصیب خود کرد. این در حالی بود که این فیلم در رقابت با فیلم محمد رسول الله (ص) که حامی اکران دولتی بود به بازار عرضه شده بود.

استقبال همه جانبه از این فیلم بسیار شگفت انگیز بود و یکی از مهم ترین علل آن توجه کودکان به این انیمیشن بود و رگه‌های طنز نهفته در آن بسیار مورد توجه کودکان قرار دارد.

اکران شاهزاده روم اما با شعار "فرزندانتان را آسوده خاطر به سینما بیاورید " آغاز شده بود. از آبان ماه سال جاری تهیه کنندگان این فیلم اعلام کردند:« انیمیشن سینمایی "شاهزاده روم" پروانه حمایت فیلم از وزارت آموزش و پرورش را کسب کرده و مدارس سراسر کشور می توانند برای اکران این فیلم اقدام کنند. طبق توافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، مدارس سراسر کشور می توانند برای تماشای انیمیشن «شاهزاده روم» در زنگ سینما و در شیفت صبح سینماهای تهران و شهرستان ها، اقدام کنند.»

کودکان اصفهانی، محروم از نمایش شاهزاده روم!

با این وجود شاهزاده روم  در بیشتر شهرهای کشور به نمایش در آمد. اما بچه های شهر اصفهان از بازدید این فیلم از جانب مدارس خود محروم شدند.

 رییس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایمنا در این رابطه اعلام آمادگی خود را جهت نمایش فیلم شاهزاده روم اعلام کرد و گفت: شاهزاده روم فیلمی است که از نظر اعتقادی جایگاه ویژه ای دارد و آموزش و پرورش تمایل دارد تا همه دانش آموزان را به تماشای این انیمیشن بنشاند.

نمایش این فیلم در شهر اصفهان یک اما دارد که محمد اسماعیل زاده این امر را چنین بیان می کند: مرکز اصلی نمایش فیلم در اصفهان تالار فرهنگیان در خیابان حافظ است. آموزش و پرورش استان در شهرهایی که سینما ندارد دانش آموزان را برای تماشای این فیلم به سینما فرستاده است . اما شهر اصفهان خود سینمای مخصوص اکران ویژه دانش آموزان دارد و درخواست نمایش این فیلم در این مرکز داده شده اما تهیه کننده این فیلم را در اختیار آموزش و پرورش قرار نداده است. اما قول نمایش آن را در آینده ای نزدیک به آموزش و پرورش داده اند.

وی افزود: آموزش و پرورش آماده است تا این فیلم را تنها در سینمای فرهنگیان اکران کند و با وجود سینمای اختصاصی آموزش و پرورش این انتظار وجود دارد تا این امر تحقق یابد. حوزه هنری مرجع همکار با آموزش و پروش در زمینه اکران این فیلم است و با پیگری این مرکز امید داریم تا حصول این امر بلافاصله پس از اکران فیلم حضرت محمد (ص) در سینمای فرهنگیان صورت بگیرد.


حوزه هنری در صورت موافقت آموزش و پرورش برای مدارس سانس اختصاصی درنظر می گیرد
مدیر حوزه هنری استان اصفهان نیز در گفتو با خبرگزاری ایمنا به بیان دلیل عدم موفقیت آموزش پرورش در اکران این فیلم پرداخت و گفت: آموزش و پرورش اصرار بر برگزاری این فیلم در سینمای خود دارد، این در حالی است که فیلم "شاهزاده روم" در سینماهای مختلف و حتی بصورت اختصاصی در سینما سپاهان در حال اکران است.

سید مهدی سیدین نیا ادامه داد: نظر آموزش و پرورش بر این است که هر فیلمی که می خواهد اجرا شود، باید در سینمای خودش اکران شود و همکاری لازم را برای اکران ویژه مدارس در سینماهای دیگر نمی کند. و این یک مشکل اساسی در اصفهان است.

وی افزود: این منطقی است که زمانی که فیلمی در سینمایی اکران می شود، دانش آموزان را به آن سینما برای اکران ببرند. تهیه کننده این فیلم نیز فیلم را در اختیار آموزش و پرورش قرار نداده است. روال بر این است که دانش آموزان با دریافت تخفیف در سانس صبح به سینماها برده شوند و حوزه هنری تلاش خود را برای این امر می کند و در صورت موافقت آموزش و پرورش سانس اختصاصی به مدارس داده می شود.

حال هنوز این سوال مطرح است که آیا این فیلم با تخفیف برای کودک اصفهانی به نمایش در خواهد آمد یا خیر؟

این امر که آموزش و پرورش با توجه به اینکه خود با وجود سینما بخواهد کودکان را به سینماهای دیگر هدایت کند این سوال را در ذهن مطرح می کند که در صورت وقوع این امر درآمد سینمای اختصاصی آموزش و پرورش کفاف اداره سینماهای او را خواهد داد ؟

و یا اینکه حوزه هنری در صورتی که سینماهایی برای اکران این فیلم اختصاص داده برایش منطقی خواهد بود که فیلم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا در سینمای دیگری اکران داشته باشد؟
نتیجه این تصمیم گیری ها هر چه باشد، تنها کودکان اصفهان را از تماشای این فیلم محروم می سازد، چراکه آمارها نشان دهنده استقبال کودکان از این فیلم و اشتیاق آنان به تماشای آن است. ضمن اینکه فروش شاهزاده روم در اصفهان به رکوردها نزدیک بوده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :