مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس با طرح این موضوع که برخی مردم در ایران مقابل دانستن مقاومت می‌کنند، گفت: حقیقت این است که ما از مطالعه فاصله گرفته‌ایم و بخش عمده آن ناشی از تغییر یا دگرگونی در سبک زندگی و واژگونی سبک زندگی است.
کد خبر: ۱۶۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 09 January 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: براساس پژوهش‌های معتبر، جوامعی که مردم در آن اهل مطالعه هستند، راه درست مطالبه‌گری را به‌خوبی می‌شناسند و به همین واسطه از رفاه نسبی بهتری برخوردار هستند.

سیدمحمدامین جعفری‌حسینی شنبه 19 دیماه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی داراب اظهار کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده توسط یک موسسه تحقیقاتی وابسته به دانشگاه میشیگان آمریکا، رفاه فردی و اجتماعی ایجاد نمی‌شود مگر مردم آن جامعه کتاب‌خوان شوند.

وی تصریح کرد: رفاه نسبی جوامع ربطی به اقتصاد و نفت و تورم و انس طلا ندارد زیرا در این جوامع مردم بواسطه مطالعه رفاه را می‌شناسند و بلد هستند کجا و به چه شکل چه چیز را از کدام فرد و دستگاه مسئول مطالبه کنند. در بسیاری از آمارها کشور ما پایین است، بخاطر اینکه عمل مطالعه در کشور ما یک کار طاقت فرسا بوده و کار آسانی نیست، بر خلاف سایر کشورها که مطالعه کار آسانی است.

او در بیان دلایل این طاقت‌فرسا بودن مطالعه، توضیح داد: ما یادمان رفته که کتاب ارزان‌ترین و ارزنده‌ترین محصولی است که بشر توانسته به آن دسترسی پیدا کند، در صورتی که ارزش لوازم منزل بیشتر از کتاب است. مطالعه در کشور ما آنقدر جدی گرفته نشده است.

جعفری ادامه داد: یکی دیگر از دلایل طاقت فرسا بودن کتابخوانی در کشور ضعف سیستم آموزشی است. زیرا از همان ابتدا دانش آموزان را با مطالعه و روش‌های نوین مطالعه آشنا نکرده، حروف الفبای ما در مقایسه با حروف الفبای سایر کشورهای جهان، آسانترین حروف الفبای جهان به‌شمار می‌رود اما نرخ مطالعه پائین است، زیرا روش‌های مطالعه نوین مثل تند خوانی، روان خوانی و خوب خوانی در آموزش و پرورش آموزش داده نشده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس با طرح این موضوع که برخی مردم در ایران مقابل دانستن مقاومت می‌کنند، گفت: حقیقت این است که ما از مطالعه فاصله گرفته‌ایم و بخش عمده آن ناشی از تغییر یا دگرگونی در سبک زندگی و واژگونی سبک زندگی است.

جعفری با بیان اینکه در گذشته ایرانیان در جمع‌های خانوادگی کتاب می‌خواندند و در مورد کتاب صحبت می کردند، اضافه کرد: امروز وقتی وارد یک خانه می‌شویم به‌جای اینکه از آخرین کتابی که خوانده‌ایم سخن بگوئیم، آخرین لطیفه‌ها را برای یک‌دیگر بازگو می‌کنیم.

جعفری، فعالیت رسانه‌ها، خصوصا رسانه ملی را در حوزه کتاب و مطالعه کم دانست و گفت: امروز فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار ناچیز است. رسانه ملی چه میزان فرصت برای کتاب گذاشته؟ آیا پفک و ماکارونی برای صدا و سیمای ما مهمتر از کتاب نیست؟

وی، جایگاه کتابخانه را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها باید به مراکز فعالیت‌های فرهنگی در هر منطقه تبدیل شوند. من کتابداری که فقط کتاب بدهد و بگیرد را قبول ندارم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار