مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس بهداشت استان کرمانشاه گفت: "شپش سر" در برخی مدارس ابتدایی مناطق مرفه‌نشین شهر کرمانشاه نیز شیوع پیدا کرد.
کد خبر: ۱۶۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 09 January 2016
مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس بهداشت استان کرمانشاه گفت: "شپش سر" در برخی مدارس ابتدایی مناطق مرفه‌نشین شهر کرمانشاه نیز شیوع پیدا کرد.

مهوش کر‌‌‌‌می در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار تسنیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کرمانشاه، اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده در مدارس، شیوع «شپش سر» در مدارس ابتدایی دخترانه در مناطق حاشیه‌‌ای شهر کرمانشاه و مناطق بالای شهر کرمانشاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس بهداشت استان کرمانشاه افزود: در گذشته بیشتر شیوع «شپش سر» در مدارس ابتدایی در مناطق حاشیه‌‌‌ای شهر گزارش می‌‌شد، اما به تازگی موارد‌‌ی از ابتلا به «شپش سر» در مدارس ابتدایی دخترانه مناطق بالای شهر گزارش شده است.

کر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می با بیان اینکه دلیل اصلی شیوع «شپش سر» عدم رعایت بهداشت فردی و شست‌و‌شوی به موقع موهای سر میان دانش‌آموزان است، عنوان کرد: شیوع در بین مناطق حاشیه‌ای شهر و به تازگی در مناطق مرفه‌نشین شهر کرمانشاه به منزله هشداری برای توجه بیشتر به بهداشت دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه شیوع این مسئله به طور طبیعی میان دانش‌آموزان به طور کامل از بین نمی‌‌رود، خاطرنشان کرد: شیوع «شپش سر» در مدارس ابتدایی در سال گذشته کمتر از یک درصد گزارش شده است در حالی که امسال به 1.2 درصد در جمعیت کل افزایش یافته است.

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شپش سر در سایر شهرستان‌ها نیز گزارش شده است، گفت: برنامه‌های پیگیری بهداشت مدارس با افزایش شیوع «شپش سر» افزایش یافته است.

وی افزود: تشکیل جلسات و کمیته بهداشت و سلامت با حضور و همکاری آموزش و پرورش و ارگان‌های درگیر با این موضوع، افزایش تعداد مراقبان بهداشت در مدارس به منظور بیماری‌یابی در مدارس ابتدایی در تمام مدارس استان و پیگیری موارد مبتلا از جمله برنامه‌‌‌های کاهش شیوع «شپش سر» است.

کرمی با اشاره به اینکه استفاده از شامپو‌‌‌های «پر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مترین» به منظور بهبود مبتلایان به «شپش سر» ضروری است، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 9 هزار شامپو «پرمترین» به این منظور میان دانش ‌آموزان توزیع می‌‌شود.

وی عنوان کرد: براساس پژوهش‌های میدانی عواملی همچون محل سکونت، شغل، تحصیلات والدین، تعداد افراد خانوار، وجود حمام در منزل، تعداد دفعات استحمام، تعداد دفعات شانه‌‌زنی، سابقه ابتلا به شپش سر، وجود یا عدم وجود مربی بهداشت در مدارس و دسترسی یا عدم دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی در ابتلا به آلودگی دانش‌‌‌‌آموزان به شپش سر مؤثر هستند.

کر‌می با بیان اینکه برخی از مدیران مدارس سعی در سر پوش گذاشتن بر شیوع «شپش سر» میان دانش‌آموزان مدارس خود را دارند، افزود: سهل‌انگاری و عدم توجه والدین به بهداشت فرزندان خود سبب شیوع بیشتر این آلودگی میان دانش‌آموزان می‌‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار