معاون محیط‌زیست ایلام؛
پارک فرامرزی دوستی ایران و عراق که قرار بود سال 2015 به مساحت 120 کیلومتر بهره‌برداری برسد همچنان در قالب طرح باقی مانده، پارکی که می‌تواند آغازی برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌ی مقابله با ریزگردهایی باشد که منطقه جدار مرزی به همنشینی به آن عادت کرده و حیات وحش نیز امیدوارند در پناهش از شر شکارچیان در امان باشند.
کد خبر: ۱۶۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 10 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، پارک فرامرزی دوستی ایران و عراق که قرار بود سال 2015 به مساحت 120 کیلومتر بهره‌برداری برسد همچنان در قالب طرح باقی مانده، پارکی که می‌تواند آغازی برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌ی مقابله با ریزگردهایی باشد که منطقه جدار مرزی به همنشینی به آن عادت کرده و حیات وحش نیز امیدوارند در پناهش از شر شکارچیان در امان باشند.

«غلامرضا ابدالی» - معاون محیط‌زیست ایلام در خصوص سرانجام ایجاد پارک صلح و دوستی بین ایران و عراق در منطقه «کولگ» شهرستان مرزی مهران اظهار کرد: کارهای مربوط به ایران در این فعالیت مشترک فرامرزی در حال انجام است اما ناامنی‌هایی که در کشور عراق وجود دارد طبیعتا برخی اولویت‌های این کشور را تغییر داده، اما امیدواریم با ثبات در کشور همسایه این فعالیت زیست محیطی فرامرزی سرعت گیرد.

وی از نگاشته شدن طرح جامع برای این پارک فرامرزی خبر داد و گفت : این طرح هم‌اکنون در سازمان حفاظت در دست بررسی و اصلاح است.

معاون حفاظت از محیط زیست ایلام تصمیم‌گیری نهایی را مستلزم برگزاری جلساتی با طرف عراقی عنوان کرد و گفت: استاندار ایلام در روابط با استانداران عراق موضوع را مطرح خواهند کرد و در مجموع ایران و استان ایلام  آمادگی کامل برای همکاری‌های مشترک در این زمینه را دارد.

ابدالی با تأکید بر این‌که ایجاد این پارک به حفاظت بیشتر منطقه کمک بسزایی می‌کند، خاطرنشان کرد: با ایجاد پارک صلح و دوستی در نقطه‌ی صفر مرزی زیستگاه کولگ مهران آرامش خود را به دست خواهد آورد و دست شکارچیان را از منطقه کوتاه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کولگ با 58 هزار و 800 هکتار یکی از زیستگاه‌های با ارزش و فوق‌العاده است که در آن گونه‌های مختلف «کل»،« بز»، «قوچ» و «میش» زیست می‌کنند.

ویژگی‌های این منطقه از کشور موجب شد تا «معصومه ابتکار» - رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در سفر بهمن ماه سال 1392 خود به عراق و دیدار با «نوری المالکی» - رئیس جمهور وقت عراق با تأکید بر موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار و شناسایی نقاط تولید، انتقال تجربه در زمینه مدیریت پسماند، موضوع احداث پارک ملی فرامرزی صلح را مطرح کند.

در تفاهم نامه‌ای که امضاء شد  مقرر گردید سه نقطه برای ایجاد پارک‌های صلح و دوستی انتخاب شود که یکی از نقاط کولگ مهران در استان ایلام است.

«غلامحسین کاظمی» - مدیرکل سابق محیط زیست استان ایلام گفته بود بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، پارک مرزی صلح و دوستی ایران و عراق سال 2015 به بهره‌برداری خواهد رسید.

جشنواره فرامرزی مطبوعات که یکی از محورهای آن محیط زیست است، شرایطی را فراهم خواهد کرد تا  این‌گونه فعالیت‌های مشترک زودتر به نتیجه برسد./پ
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار