مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: «لالجین» کاندیدای شهر خلاق جهانی شد.
کد خبر: ۱۶۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ 10 January 2016

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: «لالجین» کاندیدای شهر خلاق جهانی شد.

به گزارش فارس ، ریحان سروش مقدم در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه فضای کشور به سمت انتخابات میرود، به همین دلیل زودتر باید به آماده‌سازی استان برای ورود گردشگران پرداخت، اظهار کرد: امکان سرد بودن هوا در ایام نوروز وجود دارد و باید از امروز به برنامه‌ریزی در خصوص ورود گردشگران بپردازیم.

وی با بیان اینکه 10 کمیته برای آماده‌‌سازی استان برای ایام عید تصویب شده است، افزود: کمیته خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، خدمات انتظامی و امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداری‌ها، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، بهداشت و خدمات سلامت، برنامه‌ریزی و آمار، اطلاع‌رسانی و تبلیغات امور فرهنگی از جمله این کمیته‌هاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه در این جلسه کمیته اسکان فرهنگیان در شهرستان‌ها به عهده آموزش و پرورش گذاشته شد، گفت: امیدواریم بر اساس دستورالعمل موجود و استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، عملکرد خوبی را در سال جدید داشته باشیم.

وی از رویداد بزرگی به نام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در کشور یاد کرد و افزود: امسال در راستای ثبت «شهر خلاق صنایع دستی» از سوی یونسکو دو شهر اصفهان و تبریز انتخاب شد که امیدواریم در سال 2016 شهر لالجین که کاندیدای این عنوان است، انتخاب شود.

سروش‌مقدم با بیان اینکه نامه‌نگاری در این زمینه و ارائه آن به صورت پرونده تا پایان دی‌ ماه به یونسکو باید انجام شود، گفت: نامهنگاری برای این منظور چند الزام دارد که باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه یونسکو به طور سالانه به عملکرد شهر ثبتی نظارت میکند، خاطرنشان کرد: باید با رسمیت یافتن هر شهر جهانی، صنایع دستی آن تبلیغ ملی و بین‌المللی شود.

باید طرح جامع و تفصیلی شهر لالجین بازنگری شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه باید طرح جامع و تفصیلی شهر لالجین بازنگری شود، افزود: با انتخاب شهر لالجین به عنوان «شهر خلاق صنایع دستی» باید مبادلات با تمام شهرهای صنایع دستی خلاق ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید ساخت دهکده صنایع دستی در شهر جهانی انجام شود، گفت: این اقدام در طرح استان دیده شده است.

سروش مقدم با بیان اینکه به همین مناسبت موافقت برگزاری جشنواره بینالمللی سفال جهانی لالجین در استان همدان از رئیس سازمان میراث فرهنگی گرفته شده است، یادآور شد: با برگزاری یک جشنواره بین‌المللی فیلم به نام «هگمتانه» یا عنوانی که در حوزه میراث فرهنگی باشد، موافقت شده است.

وی با بیان اینکه سال 2017 سال ثبت جهانی میراث طبیعی و فرهنگی است و بر همین اساس سه مکان غار علیصدر، هگمتانه، دستکند ارزانفود و ورکانه پیشنهاد داده شده است، گفت: فضای گردشگری استان فضای بیداری بوده و در سطح جهانی عرض اندام میکند که این موفقیت نتیجه زحمات همکاران میراث فرهنگی و همه دستگاه‌هاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی رسالت سنگین توسعه استان را در دوش خود احساس می‌کند، گفت: نیاز به حمایت و تقویت این بخش وجود دارد و نباید فضایی فراهم شود که این بخش به حاشیه رانده شده و دچار تضعیف شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با شرایط کنونی کشور، از فرصت‌ها و ظرفیتها به نحو مطلوب استفاده شود، در ادامه به ایجاد مجموعه اقامتی (هتل) در بلوار کولاب توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی پرداخت و افزود: ساخت این مکان در همایش سرمایه‌گذاری مطرح شد و ساخت دو هتل دیگر در این منطقه مصوب شده است.

سروش‏‏مقدم با اشاره به بررسی درخواست شهرداری گیان در خصوص واگذاری کمپ گردشگری گیان گفت: شهرداری گیان متقاضی این مکان بوده و برای ساماندهی می‌توان، آن را یک سال به طور آزمایشی به شهرداری داد تا با نظارت دستگاه‌های متولی اقدامات در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر شهرداری به عنوان سرمایهگذار در نظر گرفته شود باید به ارائه طرح بپردازد و آن را تکمیل کند، افزود: شهرداری به لحاظ شرایط اجتماعی گیان، بهترین گزینه است.

سفال لالجین به زودی صاحب استاندارد خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به درخواست شرکت صنایع گردشگری پرشین یاقوت مبتنی بر موافقت با تعویق بازپرداخت اقساط وام دریافتی، افزود: امیدواریم تا بهار 95 به این شرکت فرصت داده شود و بازپرداخت وام به مدت چند ماه به تعویق بیفتد.

وی با بیان اینکه سفال لالجین به زودی صاحب استاندارد خواهد شد، گفت: طرح استاندارد سفال لالجین تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

سروش مقدم با اشاره به برگزاری جشنواره زمستانی گفت: شرایط اعتباری دولت، جوابگوی برگزاری این جشنواره نیست اما با محوریت بخش خصوصی برگزاری آن را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی از عرضه طرح «لگوی سفال لالجین» به تهران خبر داد و در ادامه با اشاره به بازتاب رسانه‌‌ای مبنی بر عملکرد ضعیف میراث فرهنگی، اظهار کرد: در این مدت به دلیل عدم وجود اعتبارات کافی برخی از فعالیت‌های اداره میراث فرهنگی کمتر شده بود و سیل انتقادات در رسانه‌ها و گفت‌و‌گو‌ ها به این بخش وجود داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ما و همکاران ترجیح دادیم که سکوت کنیم و استان را به چالش نبریم، افزود: امسال از لحاظ اقتصادی، کشور شرایط بحرانی را به سر می‌برد و قاعده کار این است که این سال را فقط مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: با وجود فشار‌ها، مسائل و مشکلات مالی نخواستیم توپ را به زمین دیگران بیاندازیم، بسیاری از حرف‌ها گفته شده، اما سکوت کردیم چراکه فکر می‌کنم جای گفتن برخی از حرف‌ها در کارگروه‌هاست و در رسانه‌ها نیست.

سروش‌مقدم با بیان اینکه مردم به آرامش نیاز دارند و من اجازه نمی‌دهم با هیجان مسائلی را در مصاحبه‌ها مطرح کنم که استان را به چالش بکشم، گفت: همه ما در کمبودها و توفیقات استان نقش داریم و باید برای توسعه آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه مصادره موضوعی به نام «موفقیت» به یک نفر در یک حوزه برنمی‌گردد و حداقل 30 نفر در حوزه گردشگری دخیل هستند، افزود: «من»، «دستگاهم»، «استان» و «کشورم» به آرامش نیاز داریم و باید امید را به مردم داد.

توقع از گردشگری به یکباره بیشتر شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در این مدت به خاطر کم‌مهری‌ها سکوت کرده‌ام که استان به حاشیه نرود، خاطرنشان کرد: بنده مکتوب و مدون حرف می‌زنم، باری که بر روی این بخش گذاشته شده نیاز به حمایت دارد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم استان با یک عقلانیت رو به سمت پیشرفت رود باید بر اساس برنامه پیش رفت.

سروشمقدم با بیان اینکه بر اساس اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی و ارزشیابی این استان مقام اول را کسب کرده و از رتبه 16 به این جایگاه رسیده است، گفت: در حوزه رضایت ارباب رجوع اول بودیم و در جشنوارهها نیز مقام اول و دوم را کسب کرده ایم.

وی با بیان اینکه توقع از گردشگری به یکباره بیشتر شده است، گفت: دولت تمامقد به کمک گردشگری آماده است و ما میخواهیم با عقلانیت پیش رویم و در این دوره و بعد نیز سکوت خواهیم کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار